LEGO Harry Potter Collection Review - Betoverende blokken

donderdag, 15 november 2018 om 12:14
lego harry potter collection review betoverende blokken 142078
LEGO Harry Potter heeft over de jaren veel games gekend, waarbij de eerste op de vorige generatie consoles uitkwam. Een jaar later kwam deel twee die Harry's schoolcarrière tot een einde bracht. Zeven jaar later zijn de games gebundeld en in onze LEGO Harry Potter Collection review lees je of de game magisch is!
De LEGO Harry Potter Collection kwam een paar jaar geleden al uit op de PlayStation 4, maar inmiddels is de game ook te vinden op de Xbox One en Nintendo Switch. Toveren op Zweinstein en puzzelen met je toverstaf staan centraal en dat met de bekende LEGO-humor. Het lijkt een gouden combinatie te zijn voor een magisch avontuur in de LEGO-wereld van Zweinstein.

Tijd voor een marathon

Doordat de LEGO Harry Potter games in eerste instantie opgesplitst werden in twee delen was je voorheen niet in staat om een Harry Potter-marathon te gamen. Met deze collectie kan dat nu gelukkig wel, want alle jaren op Zweinstein en de strijd die om de school volgde zijn prachtig in blokjes nagebouwd. Het is dan ook alsof je een daadwerkelijke Harry Potter-marathon aan het houden bent, maar dan met een flinke dosis humor.
LEGO-games staan wel vaker om bekend om de humor, maar het is al helemaal mooi om te zien hoe dit vroeger ook alweer zat. De LEGO Harry Potter komen nog uit het tijdperk voordat de personages werden ingesproken en de humor komt dan ook vooral uit het gedrag van de personages. Een boek dat naar Rons hoofd gegooid wordt, een bosje bloemen dat aan Perkamentus wordt aangeboden in plaats van baby Harry en nog veel meer. Nieuwkomers vinden het misschien raar aangezien de game zo erg leunt op herkenning van de Harry Potter-wereld, maar gewinterde Harry Potter-fans lachen zich een ongeluk.
Soms zelfs wanneer je aan het spelen bent dankzij de studenten die op bizarre wijze zichzelf in gevaar brengen. Het is namelijk één van de extra gameplay-elementen die je tijdens de verschillende levels zult vinden. Ja ja, er is meer te doen dan alleen de bekende scenes uit de Harry Potter-films herbeleven met een LEGO-stijltje. Hoe leuk dat ook mag zijn.
LEGO Harry Potter Collection Review - Game Mania

De kluis van Grijphaak

Elk level geeft je de verhaallijn uit de films en nog een scala aan extra opdrachten zoals de eerdergenoemde roekeloze studenten. Daar houdt het alleen niet op, want het embleem van Zweinstein moet je bijvoorbeeld ook in elk level bij elkaar zien te verzamelen om extra Gouden Blokjes te verdienen. LEGO-fans weten dat je deze nodig hebt om de game honderd procent uit te spelen, maar als je dat niet wilt doen ben je alsnog lang zoet met de collectie.
Er staat een flinke kluif op je te wachten, want doordat beide games in de collectie te spelen zijn, ben je in ieder geval al meer dan twintig uur bezig om alle levels uit te spelen. Meer dan genoeg speelplezier dus en al helemaal als je meer dan 200 personages uit de Harry Potter-wereld wil vrijspelen door bijvoorbeeld extra opdrachten uit te voeren. Het is de manier waarop ontwikkelaar TT Games spelers wil lokken om de levels nog een keer te spelen. Sommige opdrachten kun je niet uitvoeren als je bepaalde personages niet bij je hebt, want ieder personage kent zijn eigen krachten en dus moet je terug voor een tweede ronde.
Zo kan Harry met slangen praten en is Hagrid zo sterk als een reus. Hierdoor zijn personages niet alleen trouw aan hoe je ze herkent uit de films en boeken, maar wanneer je speelt voelen ze ook uniek. Daarbij is het een slimme manier om je niet alleen maar met Harry, Ron of Hermelien te laten spelen, want andere personages kunnen bijvoorbeeld spreuken gebruiken die Harry en zijn vrienden nog moeten leren.

Zwijmelen op Zweinstein?

Spreuken moet je leren en is iets wat de drie bekende magische studenten doen wanneer je geen levels aan het spelen bent. Het moet ook wel, want de spreuken heb je nodig in de levels om puzzels op te lossen. Met magie de puzzels oplossen binnen en buiten de levels is een slimme manier om LEGO Harry Potter anders aan te laten voelen dan andere LEGO-games. Iets wat best bijzonder is aangezien de formule van de LEGO-games verder niet op een noemenswaardige manier wordt opgeschud.
Dit kan helaas niet gezegd worden over de manier waarop je puzzels soms moet oplossen. Bekende spreuken gebruiken is top, maar het is frustrerend wanneer het niet allemaal lekker werkt en dat komt vaker voor dan je denkt. Zo moet je met Wingardium Leviosa vaak gebruiken om bouwwerken te maken, maar de helft van de tijd krijg je dit niet in één keer voor elkaar. Het goed richten moet heel precies gebeuren, want de kleinste misstap kan voor gefrustreerde gevoelens zorgen.

Muziek vol magie

Die frustraties probeer je dan ook zo snel mogelijk te vergeten door het geluid van de game zo hard mogelijk te zetten. Niemand zal het je kwalijk nemen, want de muziek van Harry Potter is simpelweg magie op zichzelf. Het zijn bekende klanken voor Harry Potter-fans en die kunnen de tonen vol plezier mee-neuriën en het zijn dan ook alleen nieuwkomers die hier buitenspel staan.
Gelukkig geven ze wel telkens het gevoel alsof je in een met magie gevulde wereld zit die doet denken aan een sprookjesboek en weten de scenes perfect aan te vullen. Dit doet de game vooral goed wanneer de nadruk op een komisch moment ligt, waardoor nieuwkomers hier en daar ook kunnen gniffelen. Het voegt een extra laag sfeer toe die je alleen of met vrienden wilt ervaren.

Samen in de heksenketel

De LEGO Harry Potter Collection is net als andere LEGO-games volledig met een vriend of vriendin op de bank door middel van co-op te spelen. Hierdoor kun je samen ingrediënten gaan zoeken voor in de heksenketel om bijvoorbeeld een wisseldrank te brouwen. Dit kun je hier nog wel door middel van dynamische splitscreen doen, iets wat de recente LEGO DC Super-Villains bijvoorbeeld niet had.
Het is wel duidelijk dat dit de beste manier van splitscreen oplevert, want wanneer je nu met z’n tweeën op dezelfde plek staat is het scherm één geheel. Als je wel beide de uithoeken van een level bezoekt, splits het scherm zich wel op natuurlijke wijze op en dat is maar goed ook. De levels in LEGO Harry Potter: Years 5-7 zijn namelijk een stukje langer dan die van de eerste vier jaren en dus speel je die liever samen.
Met z’n tweeën kom je wat sneller door die levels heen, omdat je dan twee keer zo snel kan puzzelen. Het zorgt voor wat balans die anders een beetje zou ontbreken. De levels in het eerste deel zijn snel en hebben een goed tempo, dus dat de levels ineens een stuk langer zijn bij het tweede deel voelt best gek. Het gooit de balans overhoop die je gewend bent en voelt meer alsof het spel langer is gemaakt om de grootte van de game op te vullen.

LEGO Harry Potter Collection Review – Magische marathon

De LEGO Harry Potter Collection verandert weinig aan de bekende LEGO-gameplay, maar voert de formule met magistrale klasse uit. Dankzij een flinke dosis extra humor speel je op heerlijke wijze door alle bekende momenten uit de films heen en dan is er nog veel meer te doen. Er is een scala aan extra dingen te doen om alles uit te spelen en de meer dan 200 personages vrij te spelen.
Die wil je natuurlijk allemaal, want in de gameplay voelt elk personage uniek. Die gameplay is soms alleen wel frustrerend doordat de spreuken niet altijd uitgevoerd worden zoals je wilt. De frustraties zet je gelukkig al snel aan de kant door de magische muziek en het plezier dat je haalt uit het co-op spelen. Die is door de dynamische splitscreen fantastisch en verbergt ook nog eens dat de levels in de tweede game een stuk groter zijn en daardoor wat balans missen.