Kid Icarus is misschien wel een van de meest onderschatte franchises van Nintendo. Toch heeft de
franchise al heel wat succes gekend, met name dankzij deze Kid Icarus: Of Myths and Monsters. Kan het spel ook nu nog je interesse wekken?
Kid Icarus is weer helemaal terug! Vorige maand verscheen
3D Classics: Kid Icarus voor de 3DS en nu verschijnt Kid Icarus: Of Myths and Monsters op diezelfde handheld. Deze games zijn ongetwijfeld opnieuw uitgebracht om iedereen warm te maken voor
Kid Icarus: Uprising, dat sinds kost in de rekken ligt. En waarom ook niet. De Kid Icarus games waren erg populair vroeger. Zo dus ook Kid Icarus: Of Myths and Monsters, dat in 1992 werd uitgebracht voor de Game Boy. Heeft ook deze game de tand des tijds overleefd?
Angel Land onder aanval
Kid Icarus: Of Myths and Monsters speelt zich af in Angel Land, dat bestuurd wordt door de godin Palutena. Een nachtmerrie van Palutena voorspelt dat de slechte demon Orcos en zijn leger van plan zijn om Angel Land aan te vallen. De engel Pit wordt opgeroepen voor een speciale training die hem in staat stelt om de drie geheime schatten van Angel Land te gebruiken. Na zijn training vertrekt Pit om de drie schatten terug te vinden, waarna hij deze moet gebruiken om Orcos en zijn leger neer te slaan. Aan jou de taak om Angel Land nogmaals van de ondergang te redden.

The sky is the limit
Gedurende het avontuur zul je vier verschillende omgevingen doorkruisen die telkens onderverdeeld zijn in vier verschillende levels. Waar je in 3D Classics: Kid Icarus nog met vervelende problemen te kampen had qua beweging (je kon niet terug lopen naar een eerder bezochte plek), kent Of Myths and Monsters een open en sterk verbeterd leveldesign. De levels zijn opengegooid waardoor je kunt gaan en staan waar je maar wilt. Dit gevoel van vrijheid is zeer verlossend na de compactere voorgangers van het spel.
De levels zijn even hoog als breed en waardoor er zelfs in een sidescroller toch nog heel wat te ontdekken valt. Dit betekent wel dat je meer dan eens zult verdwalen. Je doel is niet altijd even duidelijk en het is eenvoudig om elke vorm van oriëntatie te verliezen. Dit laatste vooral wanneer je van een platform valt omdat je bijvoorbeeld wordt aangevallen door een monster.
Zweven door de lucht
Pit kan ditmaal niet enkel springen en pijlen schieten, hij kan ook zijn vleugels gebruiken om iets langer in de lucht te blijven. Dit helpt slecht gemikte sprongen te voorkomen, hoewel de tijd waarin Pit in de lucht blijft zweven erg beperkt is. Slecht gemikte sprongen komen overigens toch bijna niet voor, aangezien de besturing erg goed werkt op de 3DS. De Game Boy-versie had vroeger erg veel besturingsproblemen en die lijken nu voorgoed van de baan te zijn.
Vaste waarden
Andere bekende systemen blijven ook hier van toepassing. Gedurende het spel zul je hartjes oprapen wanneer je een monster hebt neergehaald. Met al deze hartjes kun je naar de winkel gaan. Hier kun je dan weer allerlei verbeteringen kopen die je pijlen sterker maken of verder laten vliegen. De levels bevatten ook weer heel wat deuren waar zowel vijanden, verborgen winkels of puzzeltjes achter schuilen. Het zorgt voor genoeg afleiding om het hele spel vermakelijk te houden.
Ook het mooie aantal vijanden is amusant. Er zijn rondvliegende monsters, slangen, schedels en tal van andere tegenstanders. de grappigste vijand is misschien wel de oude Griekse geleerde Pythagoras. Om een of andere reden staat hij aan de kant van het kwade en gooit hij kleine driehoekjes naar je toe.
Geen vernieuwing
Het grootste minpunt van Of Myths and Monsters, is het gebrek aan vernieuwing. Alles ziet er nog hetzelfde uit als de oude Game Boy-versie. Dit is jammer en het komt zelfs lui over, aangezien die andere heruitgave, 3D Classics: Kid Icarus, voorzien was van nieuwe achtergronden en mooiere kleurtjes. Het spel had zelfs 3D-effecten. Niets hiervan wordt toegepast op Of Myths and Monsters en dat is zonde. Maar hoewel er niets vernieuwd is, blijven de oude graphics gewoon goed zoals ze zijn en dus valt er op dat punt vrijwel niets negatiefs op te merken.

Een voorbeeld voor andere platformers
Kid Icarus: Of Myths and Monsters is een klassieke platformer die in staat is om heel wat recente games te tonen hoe het echt moet. De gameplay is erg goed en ook de graphics zijn erg duidelijk gebleven en ogen scherp. Het is positief dat de levels groter zijn dan in vorige Kid Icarus-games, maar dit heeft tot gevolg dat je snel zult verdwalen. Het is ook jammer dat er geen vernieuwingen zijn doorgevoerd met betrekking tot graphics of extra mogelijkheden van de 3DS. Het is prachtig om te zien dat zulke oude games ook nu nog leuk kunnen zijn en voor slechts drie euro zou iedereen deze gewoon in huis moeten halen.
Cijfer: 8