Just Dance 2019 Review - Als de kat van huis is...

woensdag, 07 november 2018 om 17:01
De maand oktober staat traditiegetrouw bol van actiegames die uitkomen, maar ook aan degenen die liever wat anders doen dan cowboytje spelen of zombies neermaaien is gedacht. Hoe goed is de nieuwe Just Dance van Ubisoft? Je leest het in onze Just Dance 2019 review.
Inmiddels is de Just Dance-franchise al bijna een decennium oud en op tal van platformen op te pikken. De Just Dance 2019 review is aan de hand van de PS4-versie gedaan, maar dit nieuwe deel is ook op de Wii, WiiU, Switch, Xbox One en zelfs de Xbox 360 te spelen. En wat maakt het nou eigenlijk uit waar jij op speelt zolang je je lekker uit kan leven, nietwaar?
De fans hoeven we het niet te vertellen; bij Just Dance mag je letterlijk je beste beentje voorzetten. In principe maakt het dus niet uit op welke console je speelt, want het concept is al sinds het begin van de franchise hetzelfde: jij moet de dansers op het scherm zo goed mogelijk nadoen om punten te scoren. En dat doe je met je lichaam.
Om te registreren hoe jij erbij staat te swingen, springen en stuiteren heeft Just Dance 2019 meerdere opties. Je kunt een camera gebruiken (PlayStation camera of Kinect), move-controllers of Joy-Cons óf de Just Dance Controller app op je mobiel. Laatstgenoemde werkt voldoende, waardoor aanvullende systemen voor je console niet per se nodig zijn.
Just Dance 2019 Review

Gooi die heupen maar los

Just Dance 2019 heeft een uitgebreid scala aan nummers om op te dansen, met een totaal van veertig vergelijkbaar met voorgaande delen plus een speciale kids-sectie. Daar beschik je niet gelijk in zijn geheel over, sommige liedjes moet je vrijspelen door eerst mojo – de in-game valuta – vrij te spelen.
En als geld verdienen net zo snel gaat als mojo in dit spel was het leven een feestje. Doe je een beetje je best, dan kun je na elke dans wel iets vrijspelen. Per honderd mojo kun je gebruik maken van het cadeau-apparaat om extra kunstwerken, avatars en met wat meer geluk een nieuw nummer vrij te spelen.
De vaart blijft daardoor lekker in Just Dance 2019 zitten, want je houdt voortdurend het idee voortgang te boeken. In totaal zijn er meer dan tweehonderd items vrij te spelen in het cadeau-apparaat dus voor je dat hebt bereikt, zijn er flink wat calorieën verbrand in de huiskamer. En is het voor jou appeltje eitje, dan kun je je ook wagen aan moeilijkere varianten van een aantal nummers.
Just Dance 2019 Review

Vernieuwde interface

Ubisoft wil met Just Dance 2019 vooral dichtbij de basis blijven staan. Fans van de serie krijgen er dus niet van alles omheen dat niet met dansen te maken heeft. Het hoofdmenu is helemaal opnieuw vormgegeven en overzichtelijker dan voorheen. De nieuwe opzet is wat moderner met links een menu van waaruit je verschillende modi en opties kunt kiezen, zoals World Dance Floor, de Kids- modus en allerlei afspeellijsten.
Het idee dat het dansen zelf meer dan ooit centraal staat blijkt wel uit het feit dat je vanaf het beginscherm met slechts twee keer tikken al aan de slag kan gaan en je jezelf óf je vrienden voor schut kunt zetten. Het is gestroomlijnd en bevat weinig te doorlopen stappen waardoor het vlotte tempo extra geschikt is voor een avondje partygames spelen met vrienden.
Om door de menu’s te scrollen is verder geen controller vereist. Zo kun je heel eenvoudig over het scherm vegen van je smartphone als je daarmee speelt. En stel je bent gek op Un Poco Loco van Disney, dan voeg je het lied met één tik als favoriet toe. Ook een sweatmodus, waarmee je de calorieën ziet in plaats van punten, is vanaf je smartphone aan te zetten. Tijdens het dansen heb je alleen de optie het lied op pauze te zetten, wat op zich handig is als de postbode aanbelt terwijl jij als een gek staat te swingen.
Just Dance 2019 Review

De poppen aan het dansen

De hamvraag is wellicht: in hoeverre is dit deel de aanschaf waard als je vorige delen al bezit? Want veel ruimte voor vernieuwing is er niet, of heeft Ubisoft gewoon niet goed benut. De serie is in principe weinig veranderd de afgelopen jaren, afgezien van de nieuwe nummers die uitkomen. Is dat erg: nee, dat is het niet voor een spel uit dit genre.
Je moet jezelf in dat geval afvragen of je het de moeite waard vindt om zo’n 55 euro neer te leggen voor veertig nieuwe nummers, want dat is waar het in de kern om draait. Of je wacht tot het spel goedkoper is, maar met een jaarlijks terugkerende serie heb je op die manier nooit het nieuwste deel. Aan de andere kant, met Just Dance Unlimited beschik je ook over talloze nummers van oudere delen, waardoor je mét het abonnement gelijk de hele reeks binnenhaalt.
Precies daar zit de crux: Ubisoft promootte Just Dance Unlimited al in voorgaande delen, maar doet dat nu helaas nog meer. De betaalde abonnementsvorm om op honderden extra nummers te kunnen dansen keert voortdurend terug in de menu’s, waardoor je het gevoel hebt veel te missen als je hier niets mee doet. En dat mis je ook.
In de sectie afspeellijsten bevat het leeuwendeel namelijk nummers die alleen zijn te spelen met Just Dance Unlimited.
Het is op zijn zachtst gezegd jammer als je een leuk thema ziet en vervolgens maar één nummer kan afspelen. Daardoor is het spel zonder abonnement relatief beperkt. De eerste maand krijg je gratis van Ubisoft, daarna is het zelf beslissen of je het waard vindt om €3,- te betalen voor een dag, €4,- voor een maand, een tientje voor drie maanden of €25,- voor een jaar.
Just Dance 2019 Review

Een paar missers

Soms mis je tijdens het dansen een paar moves, soms maakt de game zelf een misser. Tijdens de Just Dance 2019 review merkten we op dat het spel niet altijd even gepolijst is. De interface is lekker simpel en overzichtelijk, maar zo nu en dan speelt een nummer niet af wanneer je erop gaat staan. Dit soort kleine bugs komen net wat te vaak voor en met honderden (potentiële) nummers is het handig als je van tevoren hoort wat voor lied je uitkiest.
Daarnaast werkt de controller app wel, maar registreert hij tijdens het dansen bewegingen zo nauwkeurig als je model smartphone dat toelaat. Sta jij met een goedkoper ding naast iemand met een iPhone X dan is het net een loterij; je moet geluk hebben dat het jouw kant op valt. Een set move-controllers of Joy Cons werkt beter, maar ook hier is het de vraag: vind je Just Dance 2019 de aanschaf ervan waard?
Just Dance 2019 Review

Just Dance 2019 Review – Geen evolutie, wel prima partygame

Met Just Dance 2019 weet je waar je aan toe bent. De game is in feite hetzelfde als de voorgaande delen, maar in een iets nieuwer jasje gestoken. De interface is logischer vormgegeven en de playlist is wat recenter. Ook met deze editie kun je veel plezier halen uit het dansen als een stel fanatieke malloten voor de televisie.
Houd je hiervan en heb je al een tijdje of überhaupt nog geen Just Dance gekocht, dan is er geen reden om het niet te halen. Twijfel je, dan is dit niet hét deel dat je gelijk overtuigt met allerlei nieuwe features. Hetzelfde geldt voor Unlimited, dat toch wel een essentieel onderdeel is: je moet eerst afwegen of je het de moeite waard vindt.
Dit artikel is op 10 juni 2020 bijgewerkt.