Jurassic World Evolution Review - Verzamel ze allemaal!

woensdag, 13 juni 2018 om 12:23
Een goede park simulatiegame zorgt ervoor dat je de tijd uit het oog verliest door uren lang te prutsen aan je eigen utopie. Laat het in het geval van de Jurassic World Evolution Review nou net een distributiecentra vol kolossale en vooral dodelijke dieren zijn. Laat ontwikkelaar Frontier Developments de liefde voor fossielen weer opbloeien?
Frontier Developments heeft door de jaren heen zijn strepen wel verdiend met games als Rollercoaster Tycoon, Zoo Tycoon, Elite Dangerous en Planet Coaster. Gelukkig maar, want het zal niet de eerste keer zijn dat een populaire franchise in een game onderuit gehaald wordt. De verwachtingen van Jurassic World Evolution waren dan ook nogal hoog in combinatie met de onlangs uitgebrachte film. Ook al weet de game niet de filmische ervaring van het witte doek over te brengen, zit een ‘verhaal’ er zeker in.

Met grote taken...

In de simulatiegame reis je af naar Las Cinco Muertes, een eilandengroep ver weg van de bewoonde wereld. De archipel bestaat uit maar liefst zes eilanden, waarvan vijf een soort van gestroomlijnde campagne vormen. Jouw taak is om van elk van deze tropische rotsformaties een populair park te maken waarin dinosaurussen de hoofdrol stelen. Dit klinkt niet al te moeilijk, maar de game voegt een zekere moeilijkheidsgraad toe waardoor je niet de hele tijd dezelfde kapriolen uit kan halen.
In dit geval is er een kunstgreep aan het genre toegebracht die goed in de smaak valt. Zo moet het park op het ene eiland goed genoeg draaien, voordat je het volgende gebied met bijbehorende content vrijspeelt. Hier komt een strategisch aspect bij kijken in tegenstelling tot veel simulatiegames waar je het ene welvarende gebouw na het andere plaatst. Situaties als weinig ruimte, faillissement en tropische stormen zorgen ervoor dat je je steeds weer in nieuwe bochten moet wringen om er toch maar weer een succesvol park van te maken.

... komen grote verantwoordelijkheden

Naast het bovengenoemde om er een soort van rode draad aan te houden, rust de game op een missiesysteem. Dit stelsel komt in de vorm van de drie verschillende divisies wetenschap, entertainment en veiligheid. Elk van deze takken vraagt je om klusjes voor hen uit te voeren, dat beloond wordt met zowel cosmetische als praktische unlocks om een nog beter park te presenteren.
Dit systeem werkt grotendeels positief, aangezien ook hier het maken van keuzes in het totaalplaatje past. Als je taken voor de ene afdeling uitvoert, gaat de reputatie met een andere divisie weer omlaag met sabotage als mogelijk gevolg. Hierdoor blijf je puzzelen met wat er broodnodig is het, zoals eerder is gezegd, meer dan alleen gebouwen uit de grond stampen. Per eiland ben je ongeveer vijf à zeven uur bezig om de volle honderd procent te behalen, wat met een totaaltijd van zo’n 30 uur en nog een sandbox modus een aardige rit lijkt.
Jurassic World Evolution Review

Graaft dieper dan het oppervlak

Het bouwen van zo’n volledig attractiepark blijft in Jurassic World Evolution vrijwel aan de oppervlakte. Er zijn een paar statistieken waar je rekening mee moet houden zoals transportatie, zichtbaarheid van attracties, shopping en consumpties, maar verder dan dat gaat het niet. Als dit het enige onderdeel was dat de game zou moeten maken, had er zonder twijfel meer diepgang in gemoeten. Gelukkig is hetgeen wat je moet onderhouden geen bouwsel van staal, maar levende wezens met een enorme hoeveelheid aan opties en behoeften.
De sterren van de show, de dinosaurussen, zorgen ervoor dat de game toch de diepte in duikt. Jurassic World Evolution kent maar liefst 42 verschillende prehistorische wezens die onwijs verschillen qua benodigdheden en karakter. Zo zijn grote carnivoren als de Ceratosaurus totaal niet sociaal, maar hebben wel veel ruimte nodig, terwijl kleinere dino’s als de Gallimimus juist in grote groepen bij elkaar moeten staan. Wordt er niet aan deze eisen voldaan, dan zullen zij binnen de kortste keren door de omheiningen breken met chaos en vaak dodelijke slachtoffers als gevolg.
Waar trial and error van het vinden van de gouden combinatie tussen verschillende soorten de game spannend houdt, is er ook binnen elk type veel aan het individuele wezen te knutselen. De technologie in de game stelt je in staat om te knutselen met de verschillende genen, waardoor een Triceratops een heel andere kleur, levensverwachting of aanvalswaarde krijgt. Hierdoor neemt de populariteit van zo’n beest toe waarmee je park weer betere scoort, maar zullen de kosten hoger zijn. Doordat de genen vrijgespeeld worden door het volgens van de eerder genoemde opdrachten en criteria, valt elk gameplay aspect op z’n plaats.
Jurassic World Evolution Review

Alle touwtjes in handen

Wat ook te waarderen valt, is het feit dat de game z’n best doet om alles zo duidelijk mogelijk te maken. Handige overzichten zijn op elk moment beschikbaar en negatief ontwikkelende situaties wordt tijdig kenbaar gemaakt. Informatief zit Jurassic World Evolution op het goede pad en ook op grafisch vlak weet de game gelukkig hoge ogen te gooien.
Jurassic World Evolution ziet eruit om door een ringetje te halen. Grafisch ziet het spel er gelikt uit, met de details op de juiste plaats. Meer dan eens neem je rustig de tijd om te genieten van het tropische uitzicht en de dinosaurussen die rondrennen. Zowel uitgezoomd als ingezoomd valt er weinig op aan te merken.
Tot grote en vooral positieve verbazing heeft de game een optie om first-person controle te nemen over helikopters, terreinwagens en Gyrospheres. Hiermee kan je realtime door je eigen parkje geen scheuren of vliegen om, naast het uithangen van de toerist, nog nuttige acties te ondernemen. Het is erg vermakelijk om zelf foto’s vanuit dit opzicht te maken, of dino’s met een geweer te verdoven waarbij je zelf mag richten en schieten. Alhoewel het niet de meest effectieve manier is om taken gedaan te krijgen, is het wel een prachtige feature die niet genoeg van Jurassic Park kan krijgen.

Komt neer als een meteoriet

Toch is niet alles dat deze sim voorschotelt even zo geslaagd, want een groot deel van je (vroegtijdige) succes hangt af van kansen. De fossielen die je binnensleept om dinosaurussen mee te maken, wat al op een vrij saaie wijze en met veel grinden gebeurt, zijn grotendeels willekeurig. Dit werkt ook zo met de contracten van de verschillende divisies, die volledig uit de lucht komen vallen. Het uiterste geval van willekeurigheid is nog wel dat er een percentage van slagen is verbonden aan het produceren van dinosaurussen, waarmee je early game al vrij snel de pineut kan zijn als je investeringen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Naast wat aparte keuzes in mechanieken, zitten er op het moment ook nog redelijk wat bugs in het spel. Soms zijn acties non-responsief, kunnen dinosaurussen niet geselecteerd worden, of wordt er een geheel andere handeling gekozen dan waar je op klikte. Daarnaast is de framerate van het first-person voertuig besturen net zo instabiel als een Tyrannosaurus Rex in een te klein verblijf en zijn er tijdens onze versie problemen ervaren met de voice-acting. Waar de game deels gebruikmaakt van officiële Jurassic Park voice-actors als BD Wong en Jeff Goldblum, hebben we hier helemaal niks van meegekregen.
Jurassic World Evolution Review

Een prettig dagje uit

Jurassic World Evolution is een amusementspark simulator die zelfs evolutietheorie-afwijzende mensen nog vermaak brengt. De game is positief chaotisch en uitdagend, maar houdt spelers tegelijkertijd genoeg aan het handje om ook de mindere managementgetalenteerde spelers de boel draaiende te laten houden. Dit onder het genot van een prachtig aanzicht.
Alhoewel de game geen prehistorische water- en vogelsoorten, zijn de 42 verschillende types en meegerekende opties genoeg om je handen aan vol te hebben. Jammer genoeg is er een klein smetje in de vorm van willekeurigheid en wat technische problemen. Deze laatste categorie zal vast en zeker de nodige oplossingen krijgen, maar zorgde ten tijden van de Jurassic World Evolution wel voor onnodige dinosaurus begrafenissen.
Jurassic World Evolution is beschikbaar voor Xbox One, PS4 en PC.