Invizimals: The Alliance Review

vrijdag, 03 januari 2014 om 10:00
Invizimals kent een geweldig concept en een vrij geslaagde franchise, en daarom is het voor ontwikkelaar Novarama makkelijk om een nieuwe titel af te leveren. Invizimals: The Alliance verschenen onlangs voor de PlayStation Vita. En ja, het succes op de PSP laat misschien al zien dat het op de Vita ook nog eens een succes wordt. Kom maar op!
En dan denk je natuurlijk, waar is de nuance? Nou, die is er zeker. Novarama heeft namelijk vorige maand de plank volledig misgeslagen met de PlayStation 3-versie van Invizimals: The Lost Kingdom. De voornaamste reden was dat de ontwikkelaar dacht een standaard platformer zonder kleerscheuren af te leveren, maar dat mislukte faliekant. Mede door het gebrek aan inzicht en originaliteit werd Invizimals: The Lost Kingdom al gauw een saaie game. Dus ja, het zou zomaar eens kunnen dat Novarama in een inspiratieloze periode zit en ook de PlayStation Vita-versie van Invizimals slecht aflevert.

Totaal anders dan de grote broer

Om je in ieder geval gerust te stellen: Invizimals: The Alliance is een compleet andere game dan zijn grotere broer. Geen wereld die je moet verkennen, geen onzin groot verhaal die je moet volgen; gewoon vechten. Jazeker! Met behulp van de PlayStation Vita camera en een aantal AR (Augmented Reality)- kaarten kun je een heus slagveld op je eigen tafel maken. Of wat dacht je van je eigen tuin, al lijkt dat zo in de winter een slecht idee.
Er zijn meer dan honderd verschillende Invizimals te ontdekken en elke kun je op verschillende plekken vinden. En dat gebeurt op een leuke manier. Zo zul je een Invizimal zien schuilen en is het aan jou de taak om ‘m stiekem eten te geven, zodat hij naar jou komt. De ander moet je weer lokken met het zachtjes wrijven van de achterkant van je Vita (het klinkt nu best erotisch, maar goed). Door het gebrek aan omgevingen (al creëer je die zelf!) is het een hele handige en leuke oplossing om het vooral met mini-games doen, dat dieren vangen.
Invizimals: The Alliance
Vergelijkingen met Pokémon kunnen uiteraard gemaakt worden, maar buiten het vechten tegen andere Invizimals in toernooien zijn er amper gelijkenissen. In deze gevechten kun je ook twee tegen twee en zelfs één tegen drie strijden, ziet het er een stuk beter uit dan bij Pokémon en heb je meer aanvalsopties. De gevechten zijn daarentegen interactief, dynamisch en kennen een grotere uitdaging dan de Japanse anime-beestjes.

Variatie!

En dan hoef je je Invizimal ook nog eens zoals in Pokémon niet tot level honderd te laten groeien. Wat fijn zeg! En wat klinkt alles godzijdank goed voor de jongere broer van de PS3-versie. Waar The Lost Kingdom vooral de plank missloeg met een gebrek aan variatie en dergelijke, is The Alliance rijk aan verschillende beestjes, leuke gevechten en mogelijkheden. Invizimals: The Alliance scoort hier absoluut punten mee.
Maar het gebrek aan omgevingen speelt parten. Natuurlijk is het bijzonder en leuk om in je eigen kamer te spelen en het als omgeving te gebruiken, maar de camera van de Vita is nog niet perfect. Dat is jammer. Het zorgt er namelijk voor dat niet alles vlekkeloos gaat. Je moet je kaart namelijk echt perfect recht leggen, anders lukt het je niet om een level af te maken. Het helpt soms door je touchscreen in plaats van de D-pad te gebruiken, maar dat hoort niet het geval te zijn.
Invizimals The Alliance

Het kon er beter uitzien

Door de aangename grafische kracht van de PlayStation Vita verwacht je toch betere graphics dan je nu bij dit spel te zien krijgt. De modellen van de Invizimals zijn weliswaar goed gevormd, maar Novarama had zeker beter werk kunnen leveren aan omgevingsobjecten. Denk aan muren, gebouwen, bomen en ga zo maar door. Objecten die een omgeving kunnen typeren. Dat je je eigen kamer kunt veranderen in een tropisch paradijs, bijvoorbeeld. Novarama had hier zeker meer uit kunnen halen.

Wél een aanrader

Ondanks de laatste twee grote kritiekpunten wordt Invizimals: The Alliance zeker aangeraden. Het spel is zeker prima te doen voor kinderen, al is te hopen dat het winkel-exemplaar wel in het Nederlands is, in tegenstelling tot het recensie exemplaar. Maar aangezien de PS3-versie een Nederlandse versie is, valt wel te verwachten dat The Alliance ook in het Nederlands is. Dus: ga het halen, voor je neefje of je zoon! Of je dochter of nichtje, dat mag natuurlijk ook. Have fun!