Wat gebeurt er als een feitelijk onsterfelijk wezen zijn schepper overleeft en zijn weg moet vinden in het heden? Bereid je voor op veel gebeuk en gegrom in I, Frankenstein!
Mary Shelley’s boek Frankenstein is een klassieker. Op het witte doek is het personage sinds 1910 regelmatig te zien geweest. Victor Frankenstein is over de jaren heen een van de meest terugkerende namen in monsterfilms geworden. De film I, Frankenstein richt zich minder op het genie zelf en meer op zijn creatie, het monster.
Stuart Beattie, regisseur van I, Frankenstein, is beter bekend van zijn werk als auteur van draaiboeken, dan van zijn prestaties als hoofd op een set. Hij heeft de scripts voor een aantal bekende films geschreven, waaronder Pirates of the Caribbean, 30 Days of Night en G.I. Joe. Ook het draaiboek van ‘I, Frankenstein’ is van zijn hand, dus voor deze film nam hij alle belangrijke taken waar. Beattie vertelt het
verhaal van Frankensteins Monster, gespeeld door Aaron Eckhart.
Het gevecht tussen schepper en monster
Het is het jaar 1795. Wetenschapper Victor Frankenstein is met obscure experimenten bezig. Hij zet uit lijkendelen van verschillende mensen een groteske man in elkaar en probeert hem te reanimeren. Het blijkbaar onmogelijke lukt en wat dood was leeft opnieuw.
Nadat Frankenstein het wezen weer tot leven heeft gebracht, twijfelt hij aan het moraal van zijn actie en probeert hij van zijn creatie af te komen. Hij gooit het met kettingen behangen lichaam in een meer, om het te laten verdrinken. Het monster is echter niet zo gemakkelijk aan de kant te schuiven en keert terug naar zijn voormalig meester. In het kasteel van Frankenstein treft het monster Victors vrouw; hij doodt haar en slaat vervolgens op de vlucht.
Frankenstein gaat achter zijn schepping aan en volgt hem tot het hoge noorden. Het monster is wel bestand tegen kou, de mens niet. Daardoor komt de achtervolging tot een tragisch einde als Frankenstein dood vriest.
Een klassieke mythe in een nieuw jasje
De stijl van I Frankenstein’ oogt en voelt als films uit de Underworld reeks, League of Extraordinary Gentlemen, Van Helsing of Blade. Een klassieke mythe, die opnieuw geïnterpreteerd in een modern jasje wordt gestoken. Heel serieus kan deze film door de zodanige opzet dan ook niet genomen worden. Beattie slaagt er wel in trouw te blijven aan het genre, maar een breed publiek zal hij hiermee niet weten aan te spreken.
Oorlog tussen Gargoyles en demonen
Het monster begraaft Frankenstein, maar als hij daarmee bezig is, wordt hij verrassend door demonen aangevallen. Zij willen hem vangen om zo achter het geheim van zijn kunstmatige leven te komen. Er komt hulp uit onverwachte hoek. Twee Gargoyles - waterspuwers - herkennen de enorme kracht van het monster en schieten hem te hulp.
De Gargoyles nemen Frankensteins creatie en zijn dagboek mee naar hun koningin. Zij doopt het monster Adam, een duidelijke referentie naar de eerste man uit de Bijbel. Adam krijgt van Gargoyle-koningin Leonore (Miranda Otto uit o.a. Lord of the Rings) te horen dat er al eeuwen een gevecht tussen de hemelse Gargoyles en de helse demonen gaande is.
Hoofd van de demonen Naberius (Bill Nighy uit o.a. Shaun of the Dead en Underworld) blijkt achter Adam aan te zitten, omdat hij met Frankensteins geheim – het creëren van leven - iets groots van plan is. De Gargoyles vragen Adam om daarom bij hun in veiligheid te blijven, maar het monster kiest ervoor zijn eigen weg te gaan. Hij is op zoek naar zijn identiteit en zijn doel.
Hij probeert zich schuil te houden voor de demonen en is eeuwen op de vlucht, tot hij beslist niet meer de gejaagde, maar de jager te zijn. In het heden gaat hij de strijd met de duistere krachten aan. Of de Gargoyles aan zijn zijde staan is echter nog onzeker en ook het dagboek van Frankenstein speelt een belangrijke rol. Als het raadsel van reanimatie via de notities van Victor opgelost kan worden, is Adam niet meer nodig.
Oppervlakkige personages
Aaron Eckhart doet zijn best om een gepijnigd, zielloos monster te vertolken, dat in de loop van de film steeds meer diepte moet krijgen. Het vrij vlakke verhaal laat helaas niet toe dat hij of zijn medeacteurs heel veel identiteit aan hun
personages kunnen geven. Bill Nighy, bekend als briljante slechterik, komt er nauwelijks aan toe zijn repertoire te gebruiken. En ook Miranda Otto vertoont bijna geen emotie, iets wat haar in The Lord of the Rings juist zo charmant maakte.
Matige effecten en muziek, wel goed geluid
De gevechten tussen Adam, de Gargyles en de demonen zijn ok, maar niet fantastisch. Er zitten scenes in de film die best cool zijn, maar over het algemeen mist het ‘wow’ moment. De monotone muziek faalt er vaak in voor echte spanning te zorgen. De geluideffecten zijn wel heel sterk en geven de film wel de juiste energie mee. Over het algemeen schiet de combinatie van alles alleen wel iets te kort.
I, Frankenstein: Popcorn cinema voor genre fans
Het is niet zo dat Beattie de plank volledig mis slaat, maar hij mist de nodige ‘electriciteit’ om zijn film echt leven in te blazen, zoals dit Frankenstein met zijn monster wel is gelukt. Er zitten enkele leuke momenten in, maar hier had meer van gemaakt kunnen worden. Vooral de Gargoyles zijn erg interessante personages, alleen komt dat niet genoeg naar voren. Een popcorn film dus,
Cijfer: 6.5