Met een flits suist je zwaard richting de Mongool. Seconden later lijkt er niks gebeurd, maar zodra je je zwaard in zijn schede steekt, zakt de brute soldaat in elkaar. Het is één dreiging minder, maar je eiland is nog lang niet gered. Lees in deze
Ghost of Tsushima review hoe Jin Sakai zijn eiland terug verovert van Mongoolse handen.
Sucker Punch heeft al een paar succesvolle franchises op haar naam staan. Sly Cooper en InFamous zullen velen bekend in de oren klinken. Nu is het aan de studio om het tijdperk van PlayStation 4 exclusives af te sluiten met Ghost of Tsushima, de actie-avonturengame die je meeneemt naar het oude Japan. Hiervoor is groots uitgepakt in de game en dat blijkt direct bij de eerste beelden.
Een invasie van ongekend formaat
Het jaar is 1274. Tsushima wordt binnengevallen door Mongoolse troepen onder leiding van Kotun Khan. Zijn doel is om de Japanse kust te bereiken via Tsushima, het eiland tussen Japan en Korea in.
Dit eiland is niet alleen de laatste verdedigingslinie van het Japanse land, maar ook een slimme plek voor een uitvalsbasis van de Mongolen. Kotun Khan wil dan ook volledige onderwerping van het eiland, maar de samoerai geven zich niet zomaar gewonnen. Zodra je de game start kom je in een enorme veldslag tussen de Japanse samoerai en de Mongoolse strijdkrachten terecht. Staal ontmoet staal als de strijd losbreekt, maar de Mongolen blijken veel te sterk.
Als vliegen vallen de samoerai een voor een tegen de vlakte en de grond kleurt rood van het bloed. Uiteindelijk blijf jij als een van de laatst overgebleven samoerai van je clan over, al had ook jij dood moeten zijn. Zodra de eerste strijd achter de rug is, weet je dat dit een oorlog is die niet zomaar gewonnen kan worden. Je doel is dan ook helder: koste wat het kost je oom, de Jito van Tsushima, bevrijden, een leger bouwen en vervolgens iedere nog ademende Mongool van je eiland trappen.
Je transitie naar de Ghost
Maar eerste dingen eerst: je kunt je oom nooit alleen bevrijden, dus moet je op zoek naar medestrijders die je willen helpen. Je avontuur van ruim 30 uur is begonnen, waarbij je langzaam van een eervolle samoerai naar de legendarische Ghost of Tsushima uitgroeit. Je metgezellen zoeken doe je in een enorme open wereld die net als de game in drie delen is opgedeeld. Door hun Tales te volgen rekruteer je ze niet alleen, maar leer je ook meteen hun achtergrond en motivatie kennen.
Ghost of Tsushima vertelt je zo niet alleen het verhaal van Jin Sakai, maar ook de verhalen van verschillende karakters zoals Lady Masako, een vrouwelijke samoerai, en Sensei Ishikawa, een van de beste boogschutters op het eiland. Dit zorgt voor lekker veel diepgang tijdens je queeste. Gedurende de verschillende Tales ontdek je telkens een deel van het eiland. Daarbij leren je metgezellen je dat de weg van de samoerai niet de uitweg is voor deze strijd. Je zal méér dan een samoerai moeten worden, namelijk de Ghost die geen enkele vijand schuwt.
Dit laatste is het kloppende hart van de game. Samoerai hebben een belangrijke code die nageleefd wordt, maar al snel ontdek je alleen dat je er met het naleven van die code niet komt. De Mongolen hebben geen code. Ze zijn bruut en bloeddorstig en beginnen namelijk gewoon met slaan. Dit uit zich in de game in het feit dat je met verschillende tactieken ten strijde kunt trekken.
Leven en sterven door de katana
Je kunt tegenstanders uitdagen voor een stand off, waarbij je je code eert en een zwaardgevecht aan gaat. Als je dit doet zul je de kans krijgen om met een goede timing ineens een paar vijanden uit te schakelen voordat het echte gevecht losbarst. Dit ziet er ontzettend tof uit en geeft je een voorsprong als je het opneemt tegen meerdere vijanden.
Verder kun je ook kiezen voor de stille aanpak. Als je voor stealth gaat kun je vijanden stiekem één voor één uitschakelen en onopgemerkt een mes in hun keel steken. Daarnaast kun je aan de slag met je boog om vijanden op afstand uit te schakelen.
Natuurlijk kun je ook kiezen om gewoon een kamp binnen te rennen en te beginnen met hakken. Je hebt twee knoppen om aan te vallen, een om te blocken en een om te ontwijken. Daarnaast kun je gebruik maken van een snelle aanval op afstand zoals het gooien van een kunai. Verder heeft iedere vijand zijn eigen aanpak, waardoor je tijdens een gevecht nogal een van houding moet wisselen.
Herkenning
De gameplay doet op het gebied van zwaardvechten een beetje denken aan die uit de eerdere
Assassin’s Creed games, al ziet het er ontzettend gelikt uit allemaal. Als je de verschillende houdingen in Ghost of Tsushima onder de knie hebt, hoef je alleen nog maar een goede timing te hebben en elke vijand zal al snel dood neervallen. Vijanden zullen bovendien vaak aanvallen blokkeren waardoor je met de juiste aanvalsknop makkelijk kunt blijven rammen en ze dan alsnog raakt wanneer je hun
block doorbreekt.
Dit geheel is lange tijd vermakelijk, doordat er nieuwe vijanden en nieuwe wapens, zoals gif en rookbommen, komen. Gedurende de tweede helft van de game wordt dit alleen wat eentoniger, door gebrek aan nieuwe opties. Wat betreft gameplay verandert er dan jammer genoeg niet heel veel meer.
De gevechten worden er niet spannender op als je de timing onder de knie hebt. Wel word je meer dan alleen een samoerai. Je wordt de Ghost of Tsushima met een reputatie die je vooruitsnelt. Maar de Mongoolse strijders zitten ook niet stil. Zij worden gaandeweg de game vordert steeds sterker.
Genoeg te doen in de wereld
Daarom is het belangrijk dat je zelf ook sterker wordt, maar dat gebeurt niet zomaar. Door Mongolen te verslaan en kampen op te ruimen krijg je telkens een beetje ervaring, wat de nodige skill points oplevert. Op die manier kun je je katana upgraden, maar ook je andere skills verbeteren.
Die skill points en andere upgrades komen alleen niet zomaar aangewaaid. Om echt te veranderen in de Ghost zul je het eiland moeten verkennen en op zoek gaan naar de geheimen die overal verstopt zitten.
Zo kun je op verschillende plekken in de game Fox Dens vinden, waar een vos op je wacht om je naar een Inari Shrine te leiden en word je geregeld afgeleid door een vogel die je naar een bijzondere locatie zoals een Bamboo-Strike of een Hot Spring. Hoe meer van deze activiteiten je voltooit in de game, hoe groter je levensmeter wordt en hoe meer versterkende charms, een soort perks, je in kunt zetten en hoe groter je resolve, een soort focus meter, wordt.
Daarnaast zijn er nog Tales te vinden die je meer laten ontdekken over de inwoners van Tsushima en de legenden die het oude Japan heeft nagelaten. Zo zijn er verhalen die inhaken op Japanse legendes zoals die van de Japanse rivierkinderen (Kappa). Tussendoor is het altijd handig om een bezoek te brengen aan de smidsen, de jagers en andere handelaren in de dorpen die je bevrijd hebt. Zij hebben namelijk vaak upgrades voor je harnassen waardoor je er cosmetisch wat op vooruit gaat en zo nu en dan ook een extra perk krijgt, afhankelijk van je gekozen uitrusting.
Adembenemende omgevingen
Het ontdekken in Ghost of Tsushima is overigens absoluut geen kwelling. Het landschap is ontzettend gevarieerd en nodigt je op iedere stap van het verhaal uit om te voet of te paard op ontdekkingsreis te gaan. Tsushima kent uitgestrekte vlaktes vol bloemen, goudgele bossen, rotsachtige omgevingen die als ruwe diamanten boven de bomen uit torenen en nog veel meer.
Je zult je geen moment vervelen als je door het land waart en regelmatig de fotomodus van de game willen gebruiken. Het weer zorgt daarbij voor nog meer afwisseling: het ene moment rij je in vol galop onder een helderrode lucht over een uitgestrekte vlakte vol bloemen en het andere moment loop je door een compleet platgebrand dorp, terwijl het boven je onweert alsof de Goden woest zijn.
De soundtrack die de game rijk is, helpt daarbij ook nog eens enorm bij het gevoel dat de grafische kant op weet te roepen. Het enige nadeel dat Ghost of Tsushima kent is het feit dat er nergens echte originele elementen terug te vinden zijn die de game echt naar een nieuw niveau tillen. Dit geldt niet alleen voor de omgevingen, maar ook voor de gameplay.
Ghost of Tsushima Review
Hoewel Ghost of Tsushima geen echte originele elementen bevat, weet de game de naam 'PlayStation
exclusive' absoluut eer aan te doen. Je krijgt echt het gevoel vijanden aan je katana te rijgen en door het hoge gras te sluipen. Naast ontzettend toffe gevechten, vergaap je je regelmatig aan de omgevingen én leer je ook nog eens een ding of twee over de gebeurtenissen uit die periode. Ja, we mogen weer leuke dingen doen in de buitenlucht, maar geloof ons: voor deze game wil je maar al te graag binnen blijven!
Cijfer: 8.5