De
F1-serie van Codemasters duikt elk jaar weer op en keer op keer weet Codemasteers te verrassen door een dijk van een racegame neer te zetten. In F1 2014 gebeurt dit weer. Prachtig vormgegeven
circuits, zelfs één waarin je in de nacht kunt racen, prachtige bolides om in te racen: het ademt de Formule 1.
In F1 2014 draait alles om racen in mooie bolides en op circuits met een rijke historie, zoals
Hockenheimring en het circuit van
Monaco. Die bolides zijn prachtig vormgegeven door Codemasters. De spoilers, de banden, de buitkenkant én de binnenkant zien er allemaal evenmooi uit. Ook de circuits zien er beter uit dan ooit. Voor het eerst een beetje realistisch publiek, opstuivend grind wanneer je crasht en weerkaatsend zonlicht op het circuit.
F1 2014 is grafisch erg sterk
Zoals jullie hebben kunnen lezen in onze
preview, was F1 2014 in die fase een solide game met nog wat schoonheidsfoutjes op het grafsiche gebied. Die schoonheidsfoutjes die in de alpha zaten heeft Codemasters kunstig weten weg te poetsen. Geen pixelige toeschouwers meer, de racewagen die er van chassis tot staart prachtig uitziet en het zonlicht weerkaatsende wegdek: het zit er allemaal in. De keuzemenu's hebben ook een fikse beurt gehad in F1 2014. Waar het voorheen nog wel een lelijk was, is daar nu geen sprake meer van.
Het enige nadeel aan F1 2014 op grafisch gebeid is dat de game uitkomt op de
last-gen en de PC, en pas later naar de
next-gen consoles. Dit is een zeer gewaagde zet van Codemasters, vanwege de beperkte rekenkracht van de
last-gen. Als je F1 2014 vergelijkt met het likkebaardend lekkere en pas uitgekomen
Forza Horizon 2, zie je dat F1 2014 er zeer goed uitziet, maar dat het bij lange na niet tipt aan Forza Horizon 2. Gelukkig komt F1 2014 nog wel uit op de
next-gen, zij het wat later.
A.I. goed uitgebalanceerd
In F1 2014 is de A.I. wederom erg goed. Als je van plan bent om de game te kopen zul je merken dat je, als je speelt op de moeilijkste moeilijkheidsgraad, het heel lastig zal gaan krijgen in de Grand Prix's en losse races. Clean worden ingehaald van links en rechts, op het moment dat je even verslapt zul je meteen vanaf álle kanten voorbij worden gereden en op de allerlaatste meter worden ingehaald: de A.I. flikt het je zonder problemen.
Ook de A.I. in de MyCareer-modus is eindelijk verbeterd in F1 2014. Niet alleen op het circuit, maar ook ervan af. Waar je voorheen standaard houterige gesprekken had met je teamleider, je teamgenoot of je coach, is dat nu helemaal weg. Nu zul je zelf antwoorden en vragen kunnen kiezen, wat in de vorige F1's nooit het geval was. Op het circuit heeft je teamgenoot nu hersenen gekregen. Als jij, nadat je in de game bent 'gegroeid' beter bent dan je teamgenoot, zal hij proberen je te helpen tijdens de race. Hij zal jouw directe concurrenten bezighouden en hij zorgt ervoor dat je nooit hoeft te wachten bij een pit-stop.
De MyCareer-modus is terug van weggeweest
In F1 2013 was er één doorn in het oog: de MyCareer-modus. Afgelopen jaar was die een beetje afgeraffeld door Codemasters. Dat leverde hen veel commentaar op uit de community, omdat de MyCareer-modus één van de modi was waarom je F1 zou kunnen kopen. Gelukkig heeft Codemasters naar de community geluisterd, want de MyCareer is terug van weggeweest.
Zoals je hebt kunnen lezen in het vorige stukje, kun je eindelijk keuzes maken en praten in F1 2014. Waar het de afgelopen jaren met name houterige conversaties waren, zijn het nu wat meer realistische gesprekken met onder andere je teamgenoten, teamleider en coach.
Als je de MyCareer-modus vergelijkt met de MyCareer-modi in
NBA 2K15 en
FIFA 15, de andere twee grootmachten op het gebied van sportgames, zul je merken dat F1 2014 een goede tweede is. F1 2014 steekt met kop en schouders boven FIFA 15 uit, maar moet buigen voor NBA 2K15. Dat komt met name omdat je je in F1 2014 minder een echte F1-coureur voelt. Je racet, je leeft bij vlagen mee met je MyPlayer, maar toch voelt het niet allemaal even natuurlijk als in NBA 2K15.
Arcaderacen hoort niet bij een F1-game
In F1 2014 is het racen steeds meer de arcadekant opgegaan. In F1 2013 verplaatste de trend zich al van het hardcore racen naar het arcaderacen, maar in F1 2014 is het bijna buiten proportie. Van oudsher was het altijd heel realistisch, met bijvoorbeeld het checken en bijvullen van je brandstof, maar in F1 2014 is het realisme af en toe ver te zoeken. Zo zul je minder vaak je brandstof hoeven checken, want dat wordt voor je gedaan door de A.I..
Dat arcaderacen heeft ook invloed op de uitdaging en moeilijkheidsgraad van F1 2014. Een algemeen kenmerk, en verschil met hardcoreracen, is dat het makkelijker wordt zodra je meer richting de arcadekant gaat. In F1 2014 zul je bij vlagen merken dat het makkelijker is dan voorheen, maar door de aanpassingen van de A.I. is het verschil niet altijd merkbaar.
F1 2014 is een solide game met wat missers
F1 2014 is uiteindelijk een solide game geworden, ook al is Codemasters een paar keer geslipt tijdens het maken van de game. De verbeterde A.I. was aanvankelijk niet echt nodig, maar doordat F1 2014 iets meer arcade is geworden is het toch goed dat Codemasters dat gedaan heeft. De MyCareer-modus is gelukkig weer helemaal terug, omdat Codemasters heeft geluisterd naar de community. Nu is het wachten op de next-gen versie, die gepland staat voor ergens in 2015.
Cijfer: 7.5