Vorig jaar bracht BioWare ons de leuke role-playing game Dragon Age: Origins. In die game bevochten we de Archdemon en de Darkspawn. Nu is de Archdemon dood, maar geldt dat ook voor de game? Of weet Awakening ons te overtuigen om deze toch weer uit de kast te pakken?
Een nieuw begin of een langer einde
Als je begint met Dragon Age: Origins - Awakening sta je voor een keuze. Importeer je je held uit je opslagbestand van Dragon Age: Origins, of kies je er voor om een nieuwe held te maken die op een hoog level begint aan een nieuw verhaal. Dit is een slimme keuze geweest van BioWare, want zo hoeven mensen die een andere klasse en ras willen proberen dan dat ze in het origineel hadden niet helemaal opnieuw te beginnen. Als je kiest om een nieuwe held te maken, dan krijg je al gelijk een groot aantal spreuken en vaardigheden, en geeft BioWare je een portie punten mee om je held verder te upgraden.
Waarschuwing: Spoilers!
Mocht je Dragon Age: Origins nog niet hebben uitgespeeld, en houd je niet zo van spoilers? Dan is het misschien verstandiger om eerst de game uit te spelen voordat je aan de uitbreiding begint. In de eerste cutscene van Awakening wordt namelijk alvast het hele verhaal tot dusver aan je voorgelegd, en dus is de verrassing uit het originele spel weg. Kies dus verstandig.
Zelfde boek, nieuw hoofdstuk
Dragon Age: Origins - Awakening gaat verder waar het origineel ophield. Dit betekent dat de mensen die het origineel hebben gespeeld (en dat is ook nodig als je de uitbreiding wilt opstarten) veel dingen zullen herkennen. Veel personages zullen terugkeren en vele spreuken zitten nog gewoon in het spel. Uiteraard kom je deze keer weer nieuwe mensen tegen om aan je groep toe te voegen, en zijn er natuurlijk erg veel nieuwe queesten. Maar misschien wel het belangrijkste is dat je een heel nieuw gebied krijgt om je in uit te leven.
Verder heb je natuurlijk zelf weer direct invloed op het verhaal, via de vele gesprekskeuzes die de game biedt. Het is mooi om te zien hoe BioWare dit wederom tot een goedwerkend concept heeft weten uit te werken. Op die manier kun je er zeker van zijn dat je geen saaie 15 uur tegemoet gaat met deze uitbreiding.
Oude vijanden...
Hoe je het verhaal ook wilt spelen, de opzet blijft hetzelfde. Dit keer ben jij de bevelhebber van de Grey Wardens, en het is de bedoeling dat jij de Grey Wardens weer zo sterk en gerespecteerd maakt als aan het begin van Dragon Age: Origins. Dit doe je door onder andere de Darkspawn te verslaan, die gewoon nog aanwezig zijn in Awakening. Alleen hebben ze nu wel een nieuw truckje geleerd waar je snel genoeg achter zult komen en spelers van het origineel van zullen genieten.
...maar ook nieuwe vrienden
Een erg belangrijk gameplay element uit Awakening is het samenstellen en vechten samen met je reisgroep. In de uitbreiding zul je namelijk een compleet nieuw reisgenootschap samenstellen, en alle personages zijn op hun eigen manier belangrijk voor het verhaal.
Een nadeel aan een nieuwe reisgroep is wel dat je niets terugziet van alle tijd en moeite die je in het optimaliseren van je reisgroep hebt gestoken in Dragon Age: Origins. Op dit gebied is de overgang van het origineel naar de uitbreiding niet optimaal. Het was beter geweest als BioWare wat meer verwees naar het originele deel, en jouw reisgenootschap daaruit beter had geïntegreerd in Awakening. Het is opvallend dat de ontwikkelaar juist hier wat tekort schiet, aangezien die andere RPG van de studio,
Mass Effect 2, optimaal naar gebeurtenissen en personages uit het voorgaande deel verwees.
Gameplay hetzelfde gebleven
Dat de kern van Dragon Age: Origins, de gameplay, goed in elkaar zat, heeft BioWare goed doorgehad. Ze hebben daarom ook geen radicale veranderingen toegepast en het vechtsysteem werkt dus nog even lekker als in het origineel. En als je alles weer je eigen hebt gemaakt, omdat je dit jaar natuurlijk ook veel andere titels hebt gespeeld, zal je opvallen dat het bijna soepeler lijkt te gaan dan dat je je kan herinneren.
Kleine foutjes zijn wederom van de partij
Maar we zagen in Dragon Age: Origins ook dat de game niet geheel vlekkeloos was. En ook ditmaal zitten er vele slordigheden in de game. Zo zal een vrouwelijke held als 'mister' worden aangesproken, en ontbreekt in één van de eerste cutscenes de bokaal waaruit gedronken moet worden. Hierdoor krijg je een raar beeld van een personage dat met zijn lege handen naar zijn mond gaat en een hele vreemde drinkbeweging maakt zonder dat hij ook maar een druppel binnenkrijgt. Dit soort dingen zijn toch wel jammer en BioWare kan dit beter.
Wel zijn andere grafische elementen wat geoptimaliseerd. Zo zijn de gezichtsanimaties van personages beter uitgewerkt en heeft de game minder last van framedrops. Echter komen die van tijd tot tijd nog altijd voor. Over het geluid kunnen we precies hetzelfde zeggen als wat we ook deden over Dragon Age: Origins. De muziek is episch en de voice-overs zijn uitstekend.
Weer lekker aan de slag met Dragon Age
Eigenlijk moet iedere Dragon Age: Origins liefhebber zijn game weer afstoffen en deze uitbreiding opstarten. Awakening brengt meer van hetzelfde, maar dan vooral in positieve zin. Er zijn weliswaar technisch nog verbeteringen mogelijk, en we hadden graag meer broederliefde tussen Dragon Age: Origins en Awakening gezien, maar deze uitbreiding is dubbel en dwars zijn, toch al niet hoge prijskaartje, waard.
Cijfer: 8