Divinity Original Sin II Definitive Edition Review - Klassieke topper

vrijdag, 07 september 2018 om 9:56
Een reisgenoot staat op het punt om doodgeslagen te worden door een barbaar. Een boogschutter verderop staat middenin een plas water, een ideaal doelwit voor een bliksemschicht. Wat doe je? Dit soort situaties zul je vaak tegenkomen in Larian Studios nieuwste game, maar zijn de keuzes het ook waard? Lees hier onze Divinity Original Sin II Definitive Edition review.
Grote kans dat als je een PC-gamer bent, je de naam Divinity Original Sin II al regelmatig hebt zien langskomen, want de game kwam vorig jaar in september al uit voor de PC. Nu is het tijd voor de Definitive Edition, die niet alleen een aantal nieuwe opties en verbeteringen toevoegt aan het spel, maar de game ook eindelijk speelbaar maakt op de PlayStation 4 en Xbox One.

Klassiek verhaal tussen goed en kwaad

Het verhaal van Divinity Original Sin II is in essentie hetzelfde gebleven in de Definitive Edition. Jouw zelfgemaakte protagonist is een persoon die een natuurlijke aanleg heeft om magie in de wereld aan te spreken, de zogeheten Source. Dat maakt van jou een groot gevaar voor de samenleving in het rijk van Rivellon. Het gebruik van Source trekt namelijk monsters aan uit een andere dimensie en er staan dan ook zware straffen op. Dat ondervindt de speler uit eerste hand, want wanneer je voor het eerst je ogen open doet zit je vastgeketend op een schip.
Dat schip vaart naar Fort Joy, een plek die zijn naam allesbehalve eer aan doet en waar Source-gebruikers op de één of andere manier worden ‘genezen’ van hun aanleg. Maar door dubieuze omstandigheden zinkt het schip en verdrink je in de woeste golven van de oceaan. Ware het niet dat je een aparte stem hoort en gered wordt van een zeemansgraf. Je bent namelijk uitverkoren om voor eens en voor altijd een einde te maken aan de oorlog tussen Goed en Kwaad.
Divinity Original Sin II Definitive Edition Review

Meteen al een overvloed aan keuzes

We hadden het al even over een zelfgemaakt personage, want in Divinity Original Sin II mag je zelf bepalen wat voor karakter je speelt. Daarbij kies je niet uit een simpele selectie van drie klassen, maar moet je kiezen uit verschillende rassen, talloze klassen, statistieken, unieke eigenschappen en je kan zelfs kiezen met welke drie vaardigheden je de game begint. Het is meteen een hoop informatie om te verwerken.
Je hebt ook de mogelijkheid om Origin-story te kiezen, die vooraf gemaakt zijn voor een bepaald personage. Zo is er de Red Prince, een machtige Lizard die voorbestemd is voor de troon van het keizerrijk van de koudbloedige beesten, maar verbannen is geraakt en er alles aan wilt doen om zijn troon terug te winnen. Dat gegeven zal regelmatig terugkomen, bijvoorbeeld in gesprekken met andere soortgenoten. Welke klasse je aan hem geeft is nog steeds helemaal je eigen keuze.
Zo zijn er meerdere verhalen om uit te kiezen, maar je hebt ook de mogelijkheid om een eigen verhaal te creëren en een legende te worden. Keuzevrijheid staat hoog in het vaandel bij Divinity Original Sin II en dat wordt al meteen duidelijk voordat je ook maar één stap hebt gezet in de wereld.

Een scherpe tong als sterkste wapen

En veel stappen ga je in die wereld ook zetten, want het is een behoorlijke reis die je gaat maken en je kunt zo’n beetje gaan en staan waar je maar wilt. Tenminste, als je sterk genoeg bent met een zwaard of vaardig genoeg met je stem, want als je iets wilt bereiken in de wereld moet je met beide ‘wapens’ veel aan de slag gaan.
Elk karakter dat je tegenkomt, van een simpele voorbijganger tot een krijgsheer van de hoogste militaire orde, kan je mee praten en een volledig gesprek voeren. Welke gespreksopties je daarbij hebt verschilt per keer en kan afhangen of je een quest hebt die relevant is, welke kennis je van bepaalde zaken hebt of om gewoon op de hoogte te worden gebracht van het laatste nieuws. Alle gesprekken zijn bovendien ook nog eens volledig ingesproken en voor de Definitive Edition zijn 150,000 woorden opnieuw opgenomen.
Overigens hoeft een gesprek niet altijd een fijne bedoening te zijn en kan vaak genoeg uitlopen op een gevecht, waar een tactisch inzicht goed van pas komt. In Divinity Original Sin II werk je met een turn-based systeem, waar iedereen netjes op zijn of haar beurt wacht en als je aan de beurt bent krijg je een bepaald aantal actiepunten dat je kan gebruiken. Zo kan je simpelweg ergens naartoe lopen, een aanval uitvoeren, één van je vaardigheden gebruiken of een voorwerp inzetten. Des te indrukwekkender de vaardigheid of des te langer de afstand, des te meer punten het kost.
Je hebt bovendien al je reisgenoten, met een maximum van vier, onder de knoppen die allemaal hun eigen vaardigheden hebben. Het is dan ook belangrijk om te weten wat iedereen kan en het goed op elkaar af te stemmen, zodat je bijvoorbeeld niet een vuurbal gooit vlakbij een reisgenoot die doordrenkt is met olie. Elementen, zwaartekracht en de omgeving spelen een grote rol bij gevechten, waardoor het elke keer weer anders is.

Geen genade

Divinity Original Sin II is ook allesbehalve een makkelijke game, sterker nog, op de normale moeilijkheidsgraad is het verdomd pittig. Zo zul je aan het begin soms keuzes moeten maken die je normaal nooit zou nemen, zoals het verraden van een vriend, omdat je anders in een situatie terechtkomt waar je niet levend vandaan zal lopen. Het is niet voor niets mogelijk om de game op elk moment te saven door middel van een Quick Save, zelfs middenin een gesprek of een gevecht.
Gelukkig heeft Larian Studios gedacht aan alle soorten spelers en een aantal nieuwe opties toegevoegd aan de Definitive Edition die ervoor zorgen dat Divinity Original Sin II toegankelijk is voor een groter publiek. Ten eerste is er een tutorial om de basis rustig uit te leggen en ten tweede is er een nieuwe moeilijkheidsgraad aan toegevoegd, Story Mode, die het even wat makkelijker maakt. Dat wil niet zeggen dat de game een eitje wordt, maar een stuk meer vergevingsgezind dan normaal.

Honderd knoppen op één controller

De grootste ‘toevoeging’ van de Definitive Edition is natuurlijk de mogelijkheid om de game op de consoles te spelen, wat wel even wennen is als je een muis en keyboard gewend bent. Maar na een uurtje of twee met een controller heb je alles zo onder de knie en voelt het heel natuurlijk aan, er is goed nagedacht over de spagaat tussen het gelimiteerde aantal knoppen en de grote hoeveelheid aan vaardigheden tot je beschikking.
Ook ziet de game er goed uit op de PS4-versie die wij hebben gespeeld, met dezelfde indrukwekkende animaties en grafische pracht die Larian Studios vorig jaar al liet zien op de PC. Helaas is de framerate niet altijd even stabiel, met name als een magiër zijn nieuwste spreuk laat zien, en zijn de laadtijden ook behoorlijk lang. Maar dat zijn kleine schoonheidsfoutjes die geen afbreuk zullen doen aan de geweldige ervaring van Divinity Original Sin II.

Co-op zoals het hoort

Die geweldige ervaring komt ook door de kennis die Larian Studios met het originele Divinity Original Sin heeft opgedaan en eigenlijk elk gebied heeft verbeterd in het tweede deel. Dat geldt ook voor de co-op-functie. Zo was het mogelijk om het origineel volledig met een andere speler op de bank in splitscreen uit te spelen en dat is nu ook weer mogelijk.
Daarnaast is het ook een optie om Divinity Original Sin II met vier spelers online te spelen, zodat elk karakter van de groep wordt bestuurd door een andere speler. Zelfs daar houdt het niet bij op, want je kan ook twee mensen in splitscreen laten spelen, terwijl twee anderen online erbij komen. Co-op is een zeldzame functie tegenwoordig en het feit dat Divinity Original Sin II het op deze manier faciliteert is zeer bewonderenswaardig.

Divinity Original Sin II Definitive Edition Review - Nagenoeg perfect

De PC-versie van Divinity Original Sin II wordt beschouwd als één van de beste RPG’s van het moment en een perfecte mix van een old school game in een modern jasje met de technologieën van tegenwoordig. De Definitive Edition bouwt daar lekker op voort en maakt de game beschikbaar voor een nog breder publiek met een tutorial, een toegankelijke moeilijkheidsgraad, nieuw ingesproken stemmen, een gestroomlijnder verhaal, verbeterde physics én ude mogelijkheid om de game op de consoles te spelen. Hopelijk kan Larian Studios de framerate en laadtijden nog iets verbeteren, maar de echte RPG-liefhebber kan en mag niet meer om Divinity Original Sin II Definitive Edition heen.
Cijfer: 9.5