DC Universe Online Review

Review
maandag, 21 februari 2011 om 16:00
xgn google image
Het is alweer sinds eind vorige maand dat gamers te mogelijkheid hebben gekregen om in de schoenen - of misschien beter gezegd cape – te kruipen van een superheld of schurk om vervolgens zij aan zij met de DC comic helden te strijden tegen het kwaad. Dit klinkt als een herhaalde formule, maar plaats dit concept in het kader MMORPG en het hele roer wordt vervolgens omgeslagen. Maar gaat het roer wel de goede kant op?
DC Universe Online is de nieuwste telg uit het ‘superhelden genre’ waarin de speler de vorm aanneemt van een DC held. De game biedt je de kans om naar eigen smaak een superheld te bakken die rechtstreeks uit de DC comics zou kunnen komen. Als nieuwe held of schurk wordt je vervolgens gedropt in het DC universum waar gelijk het een en ander loos is.
DC Universe Online Screenshot 163487 DC Universe Online Screenshot 163486 DC Universe Online Screenshot 163488

Mager verhaal, grote spelwereld

Voordat je ook maar een voet in Gotham zet, waar de game zich merendeel afspeelt, moet je eerst een weg zien te banen door het ruimteschip van Brainiac, de antagonist in het geheel. Met zijn leger van robots probeert hij, bijna vanzelfsprekend, de wereld te veroveren.
Natuurlijk laten zowel Superman en zijn kameraden als aartsvijand Lex Luthor en zijn mankrachten niet toe dat de aarde wordt veroverd. Dit betekent niet zozeer dat beide facties de handen in een slaan, het tegendeel zelfs, hoewel dit soms in benarde situaties wel nodig is. Het ruimteschip vormt tevens de eerste uitleg van het spel en kan gezien worden als een verplichte tutorial. Handig op het eerste gezicht, maar onnodig bij verder aangemaakte personages.
Doordat je een eigen superheld ‘samenstelt’ krijg je de beschikking over een aantal krachten. Deze krachten worden mooi geïntroduceerd in deze korte tutorial waardoor je op kleine schaal inzicht krijgt in wat de capaciteiten van jouw personage zijn.
Zodra je dan eindelijk het kanon van Brainiac’s ruimteschip hebt vernietigd, zet je je eerste babystappen in Gotham. Op het eerste gezicht lijkt dit heel wat, maar al snel blijkt dat het een té kleine wereld is voor twee facties in een MMORPG speelomgeving.
De eerste paar quests loop je al button bashend doorheen, maar zodra je de wijde wereld in stapt kom ja al snel in confrontatie met spelers van de andere factie. Hartstikke leuk natuurlijk, daar is een MMORPG immers toch voor, die confrontatie tussen spelers?
DC Universe Online Screenshot 163496 DC Universe Online Screenshot 163495 DC Universe Online Screenshot 163494

Last van online medespelers

Helaas komt het vaak voor dat spelers op een hoger level naar de beginnende locaties gaan om vervolgens spelers letterlijk af te slachten. Op hogere levels wordt er vaak ook gebruik gemaakt van cross-over quest zones. Dit houdt in dat beide facties in één gebied dezelfde quests kunnen aannemen. In de beginfase van het spel was het resultaat dat honderden spelers tegelijkertijd aan het questen waren in zo’n gebied waardoor er een enorme chaos ontstond. Gelukkig is het inmiddels iets minder na de release van de game, maar het probleem is nog niet helemaal verholpen.
Terugkomend op het button bashen van bovenstaande alinea, want dat was misschien iets te voorbarig. Het gevechtssysteem in deze game werkt namelijk erg intuïtief. Op de PC heeft het toetsenbord genoeg knoppen voor de bekende actionbar uit het genre, maar een controller heeft veel minder knoppen. Daarom is er goed nagedacht over de besturing.
De schouderknoppen in combinatie met de bekende PlayStation knoppen nemen het werk over van de handige actionbar. Buiten gevechten gebruik je de R3-knop om in de movement modus te gaan. Hierdoor maak je gebruik van de specialiteit die je eerder bij creëren van je personage hebt gekozen. Zo kun je vliegen, acrobatisch op gebouwen klimmen of net als The Flash supersnel over land rennen.
DC Universe Online Screenshot 161500 DC Universe Online Screenshot 161501 DC Universe Online Screenshot 161504

Enorme aanpasmogelijkheden

De mogelijkheden om je personage aan te passen zijn enorm. Het kost al snel een half uur om alle mogelijkheden door te lezen en daarop je keuzes te baseren, zo uitgebreid is deze game. Van wapens naar keuze tot speciale krachten, DC Universe: Online geeft talloze opties.
Als klaar bent met de persoonlijkheid van je personage kun je nog eens zo lang steken in het uiterlijk, om zo de superheld of schurk van jouw dromen te maken. Tevens een leuke toevoeging: zodra je nieuwe gear krijgt kun je uitschakelen dat deze gear het uiterlijk van jouw personage veranderd. Zo hou je dus altijd hetzelfde personage als in het begin.
Als MMORPG krijg je te maken met interactie. De wereld ademt, althans, dit is het idee achter een MMORPG. De wereld in DC Universe Online heeft gebrek aan invloed die de speler uitoefent op de wereld, waardoor het gelijk een stuk minder interactief lijkt allemaal. In andere MMORPG's komt dit element vaak voor in de vorm van teamwork. Bepaald quests, instances en dergelijke zijn alleen te voltooien indien er wordt samengewerkt en er goed gecommuniceerd wordt. Beide elementen zijn echter weinig tot niet terug te vinden in DC Universe Online.
DC Universe Online Screenshot 161037 DC Universe Online Screenshot 161036 DC Universe Online Screenshot 161035

Maandelijks betalen, bleh!

Met een maximaal level van 30 is het slechts een mum van tijd voordat je als speler de top hebt bereikt en toegang krijgt tot verschillende raids. Tijdens jouw progressie speel je al een aantal instances vrij om je voor te bereiden op wat een teamwork gebaseerde gameplay moet voorstellen. Vaak is het echter zo dat er totaal niet samengewerkt wordt. Niet omdat de spelers dit intentioneel doen, maar puur omdat het niet nodig is. Als groep van vier met slechts één healende klasse - die tevens amper zijn werk doet - zijn alle instances met gemak te voltooien.
Als je dan al toch wilt communiceren met je teamgenoten is dit nog een enorme drempel op de nu al hobbelige weg. Door gebrekkige en technisch falende headset ondersteuning is het vaak onmogelijk om te communiceren met je medespelers. Daarnaast komt nog eens dat simpelweg ouderwets typen ook niet met gemak gaat op een console. Door de moeite die je moet doen om simpelweg ‘hallo’ te zeggen houdt het al snel op wat betreft de communicatie.
DC Universe Online Screenshot 163641 DC Universe Online Screenshot 163647 DC Universe Online Screenshot 163645

De gameplay blijft staande

Gelukkig overschaduwen bovenstaande problemen de gameplay ervaring niet. DC Universe Online is namelijk een erg leuk en verslavend spel. De reden dat deze recensie nu pas verschijnt, komt mede doordat ik letterlijk met elke klasse en combinatie van iedere factie aan de slag ben geweest en stuk voor stuk waren deze erg leuk. De keuzes die je maakt in het aanmaken van jouw personage hebben daadwerkelijk invloed op de speelstijl, iets wat bij andere MMORPG’s nog te vaak ontbreekt.
Als MMORPG kent DC Universe Online redelijke ook graphics. Hier en daar zijn vaak nog wat foutjes te bekennen, maar dit stoort vaak niet tijdens het spelen. Wat wel stoort zijn de drops in de framerate die voordoen als het scherm te druk wordt met andere spelers. Verder wordt er veel gebruik gemaakt van ingesproken teksten wat een leuke toevoeging is aan een MMORPG. Weer eens wat leuker dan al die teksten lezen.

Perfecte instapper

DC Universe Online is een goede poging om een MMORPG naar de console te brengen. Door enkele domme fouten komt deze titel helaas niet helemaal uit de verf waardoor het niet een game is die lang zal blijven hangen voor menig gamer. Het is echter wel een perfecte game om te gebruiken als instapper in het genre, want de simpliciteit en fun factor van deze titel zijn dusdanig hoog dat er zeker sprake is van een geslaagde poging wat dat betreft. Houd er echter wel rekening mee dat alleen de eerste maand gratis is en je daarna een tientje per maand moet neertellen.
Cijfer: 7.5

Populair Nieuws

Laatste Reacties