Dark Souls 3 The Ringed City DLC Review - Bazen stelen de show

Review
maandag, 27 maart 2017 om 15:23
xgn google image
Het laatste hoofdstuk van het almachtige Dark Souls 3 is aangebroken. Met de tweede DLC hoopt From Software de speler een grande finale geven, zodat de franchise recht wordt gedaan. Of dit slotstuk je kippenvel weet te bezorgen, lees je in de Dark Souls 3 The Ringed City DLC Review.
Na het bezoeken van de Painted World of Ariamis in de Ashes of Ariandel DLC, is het de beurt aan The Ringed City. Deze stad en contreien zijn goed voor ongeveer 8 tot 12 uur gameplay, afhankelijk van hoeveel je wilt ontdekken en hoeveel moeite je hebt met de bazen. Want geloof het of niet, maar The Ringed City is geen locatie waar je even doorheen walst.

The Ringed City nauwelijks stad

In de setting van deze laatste Dark Souls DLC zitten veel verschillende gebieden. Werkelijk alles komt voorbij. Een sneeuwlandschap dat lijkt op de vorige add-on, de overblijfselen van de Ringed City en zelfs een moeras. Je kan het zo gek niet bedenken of het komt wel voorbij.
Helaas is de verscheidenheid juist één van de minpunten van de The Ringed City gebleken. Zodra je de stad hebt bereikt, zakt het geheel een beetje in qua setting. Aangezien er zoveel verschillende thema's in één DLC zijn gestopt, krijg je nooit het gevoel dat het allemaal bij elkaar hoort of genoeg aandacht heeft gekregen om echt interessant te worden.
Een groot voorbeeld hiervan is de binnenstad zelf. Vanaf de ingang hoef je maar een aantal trappen af te dalen om alweer in het moeras met vergane kapellen te staan. Tussen die twee punten is zo goed als niks gedenkwaardigs te vinden. Het enige wat je weerhoudt om binnen een uur alles wel gezien te hebben, zijn de groteske monsters die hier ronddolen.
Dark Souls 3 The Ringed City DLC Review ruines

Nogmaals de prooi

Met de komst van nieuwe gebieden krijg je ook een nieuwe horde aan vijanden voorgeschoteld. Een vooraanstaand voorbeeld hiervan zijn enorme reuzen die een legertje aan geesten kunnen oproepen. Daarnaast keert ook baas uit Dark Souls 3 terug als normale belager.
Veruit de meest voortreffelijke vijanden zijn de tegenhangers van de zwarte ridders die zo goed als elke Dark Souls speler nog wel kent. Deze Ringed Knights vereisen de nodige finesse om te verslaan. Tel daar ook nog eens bij op dat er weer een setje vijandige NPC's je wereld komen binnendringen. Met de uitdaging zit het in ieder geval wel goed, en dat wordt bevestigd door bazen die je voorgeschoteld krijgt.

Bazen zoals ze behoren te zijn

Waar Ashes of Ariandel twee boss fights bevatte, verdubbelt The Ringed City dit. Dit doet niet af aan de kwaliteit van de gevechten, want het overgrote deel van deze krachtmetingen is vrij memorabel. In termen van complexiteit, moeilijkheid en vermakelijkheid is er duidelijk gekeken naar bijvoorbeeld bazen als Sister Friede en Soul of Cinder.
De hekkensluitende content biedt ook visueel aantrekkelijke opponenten. Met dynamische aanvalspatronen en een zekere weerstand (lees: schade sponzen en one hit KO-aanvallen) ben je hier wel een tijdje zoet mee. Om je kansen tegen deze monstruositeiten te vergroten, kent de Ringed City een nieuwe lading uitrustingen.
Dark Souls 3 The Ringed City DLC Review Demon

Uitbreiding van assortiment

From Software is met het design van de wapens en kostuums dit keer niet bepaald sober gebleven. Zo zitten er voor iedereen belangwekkende items tussen die niet achterblijven op het gebied van bruikbaarheid. Gigantische Ringed Knight Paired Greatswords en een vlammend zwaard genaamd Demon’s Scar zijn hier slechts toonbeelden van.
Naast wapens zijn er ook de gebruikelijke harnassen toegevoegd. Waar je in eerste instantie misschien iets meer verrast over zal zijn, is dat er een nieuwe covenant zijn weg naar de game heeft gevonden. Deze sekte, genaamd Spears of the Church, stelt je in staat zij aan zij te vechten met één van de bazen om andere spelers af te weren. Allemaal leuk en aardig, totdat je er zelf slachtoffer van wordt.

Een aantal missers

Wat nog meer dwars kan zitten, is het terrein zelf. Zo zijn er bepaalde punten in The Ringed City waar je onbedoeld door de map heen kan vallen. Deze bug komt nauwelijks voor, maar kan er wel voor zorgen dat er nog meer frustratie dan normaal bij komt kijken.
Wat ook enigszins jammer is, is de minimale verhalende sturing die je in de DLC krijgt. Precieze drijfveren blijven speculatief en er zijn maar weinig elementen en NPC’s die meer over de lore vertellen. Tel daar ook bij op dat de ontwikkelaar voor een ietwat teleurstellende manier heeft gekozen om de DLC te bereiken, en je hebt toch een aantal mindere punten.
Dark Souls 3 The Ringed City DLC Review fly

Niet helemaal bevredigend einde

The Ringed City had de meest ambitieuze Dark Souls DLC ooit moeten zijn, maar weet niet helemaal te overtuigen. Toegegeven: de nieuwe gear is erg tof, de bazen weten de kippenvel te geven en de gebieden zijn met vlagen imposant. Daarnaast krijg je een nieuwe covenant, uitdagende vijanden en vooral een hoop titanite slabs.
Aan de andere kant word je op een deels motivatieloze kruistocht gestuurd door een serie korte gebieden die veel meer om het lijf hadden kunnen hebben. Waar het bloedmooie Ashes of Ariandel voor een kostprijs van 15 euro qua lengte tekortschoot, is The Ringed City helaas middelmatig geworden. Alhoewel het geheel als Dark Souls 3 speelt en aanvoelt, weet het net niet de juiste snaar te raken.
Cijfer: 7