Call of Duty Black Ops 4 Review - Kiezen voor kwaliteit

vrijdag, 12 oktober 2018 om 6:00
call of duty black ops 4 review kiezen voor kwaliteit embargo 12oktober 16 00uur 140212 2
De bladeren vallen van de bomen en de kogelschoten klinken alweer dichterbij. Het najaar is weer aangebroken en dat kan maar één ding betekenen. Het is tijd voor de Call of Duty Black Ops 4 review waarvoor we dit jaar naar Los Angeles afreizen.
Call of Duty Black Ops 4 breekt gelijk vanaf het opstarten van het spel met de conventies van een typische Call of Duty-game. Het verhaal is namelijk nergens te bekennen, want er is plaats gemaakt voor de nieuwe Battle Royale modus, Blackout. Er zijn gelukkig wel wat andere bekende modi te vinden in Black Ops 4, want Zombies en de gebruikelijke multiplayer zijn ook weer van de partij.

Tactische vrijheid

Het kroonjuweel van een Call of Duty game is de multiplayer, dus daarmee trappen we deze review af. Die voelt zoals elk jaar weer lekker vertrouwd aan ondanks dat er een aantal veranderingen in de gameplay te vinden is en zelfs een nieuwe toevoeging voorbij komt. Je moet nu zelf ervoor zorgen dat je genoeg levenspunten behoudt, want deze keren niet automatisch terug. Daarvoor heb je nu een EHBO-kit nodig die je handmatig moet activeren en die om de zoveel tijd oplaadt.
Het is een goede toevoeging die al snel went, waarmee de makers laten zien dat ze op slimme wijze nieuwe elementen in de kern van de multiplayer weten te stoppen. Het zorgt namelijk voor een tactische overweging die je moet maken als je aan het spelen bent. Het is natuurlijk verstandiger om de verbandtrommel te gebruiken als je nog maar een paar levenspunten hebt dan dat je half dood een kogelregen tegemoet wandelt.
Voordat je ten strijde trekt moet je alleen toch eerst je soldaat goed voorbereiden en dat kan dankzij de terugkeer van het Pick-10 systeem uit Black Ops II goed gedaan worden. Je hebt weer vrije keuze in hoe je soldaat het strijdtoneel betreedt en dat geeft ook weer genoeg tactische mogelijkheden om te domineren. Zo is de ene speler geneigd om een tweede wapen achterwege te laten om het primaire wapen zo sterk mogelijk te maken en wil de andere juist volledig inzetten op extra Perks om een voorsprong te krijgen op de concurrentie.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

Knallen maar!

Wanneer je vervolgens de strijd met de vijand aangaat op één van de 14 maps zul je je al snel vertrouwd voelen, iets wat gedeeltelijk te maken heeft met het feit dat er een aantal oude maps in de multiplayer te vinden zijn. Hierdoor voelt het alsof je een oude vriend voor het eerst in lange tijd terugziet, maar het brengt het totale aantal nieuwe maps wel terug naar tien. Dit is in vergelijking met eerdere games toch wel een stukje minder.
Het neemt niet weg dat het spelen op de maps geweldig aanvoelt. Dankzij de bekende snelheid en precisie voel je je, ondanks dat je zelf je levenspunten in de gaten moet houden, krachtig wanneer je een kogelregen loslaat op vijanden. Of het nou een ronde Team Deathmatch, Kill Confirmed of de nieuwe Heist modus is, het speelt lekker weg.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

Nieuwe modus, nieuwe kansen

De nieuwe Heist modus is overigens erg interessant voor zowel nieuwelingen als fans van de Call of Duty-games, want het breekt met de conventies van multiplayer. In een Heist-match begint iedereen namelijk met hetzelfde wapen en door vijanden uit te schakelen verdien je geld. Dat geld kun je in de volgende ronde vervolgens uitgeven om jezelf beter voor te bereiden op de strijd waardoor je uiteindelijk een groot voordeel kunt behalen.
Het is daarmee een modus die zeker niet voor iedereen weggelegd is, want als je niet de sterkste bent als het op reactievermogen aankomt zal het een lang en pijnlijk verlies worden. Je zult dan moeten hopen dat je in een team zit met een aantal goede spelers en wint. Dan heb je namelijk meer geld waarmee je wat extra armor kunt kopen of juist kogels die meer schade aanrichten. Het zijn dit soort overwegingen die wederom laten zien dat het tactisch nadenken over hoe je de strijd aangaat een belangrijk onderdeel is van niet alleen de Heist, maar de Black Ops 4 multiplayer in het algemeen.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

Hersenen gebruiken tegen herseneters

Hoe leuk de multiplayer van Call of Duty ook is, er zijn nog een aantal andere modi te vinden in Black Ops 4. Je hebt namelijk ook de vernieuwde zombie-modus en dat is iets om enthousiast over te zijn. Ontwikkelaar Treyarch Studios was namelijk de studio die het concept introduceerde en met Black Ops 4 laten zien dat ze nog steeds de beste zombie-ervaring weten neer te zetten.
Dit heeft gedeeltelijk te maken met de vernieuwde elementen, want hordes aan ondoden afmaken wordt een stukje gecompliceerder. Zo kun je nu van tevoren precies instellen hoe je de strijd met de ondoden aan wilt gaan dankzij de toevoeging van Perks, elixers en allerlei wapeninstellingen. Die laatste zijn bijvoorbeeld handig om alvast wat betere wapens van de muur te kopen, maar dan moet je natuurlijk wel het goede punt van de map vinden.
Elke match kun je maximaal vier elixers kiezen die je goed op elkaar kan laten aansluiten. Door je goed voor te bereiden kun je met elixers een stapje voor krijgen op de hersenloze wezens. Zo geeft het Wall Power elixer je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een wapen van de muur te kopen die al door de Pack-a-Punch machine is geweest en dus extra krachtig is. Het zijn dit soort kleine toevoegingen die een nieuwe dimensie aan de Zombie-matches toevoegen, want het zorgt ervoor dat elke match anders is dan de vorige.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

Variatie en balans

Met al die variatie kun je als speler genoeg uren stoppen in de drie maps (of vier als je de Black Ops Season Pass hebt). Niet alleen is dit het grootste aantal maps waarmee een zombiemodus gelanceerd is, maar het zorgt er ook voor dat er een goede balans is. Elke map is uniek en heeft een eigen verhaal om alleen of samen met je vrienden te ontdekken. Zo kun je terug in de tijd van Griekse gladiatoren op IX om zombies uit te schakelen met de meest geavanceerde wapens die je je maar kunt indenken.
Het is compleet absurd en dat de makers dat ook weten is goed te merken in de dialogen van de personages. Die praten onderling namelijk hier en daar over de bizarre situaties waarin ze terechtgekomen zijn, wat alleen maar bijdraagt aan de ervaring. Het komt door de humor die niet alleen door de personages ontstaat, maar ook wanneer je met vrienden of complete, maar praatgrage vreemden speelt.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

Communicatie is de sleutel

Dat laatste kan alleen wel voor een grote uitdaging zorgen als de vreemden met wie je speelt geen verstand hebben van hoe een Zombie-match gespeeld moet worden. Communicatie is namelijk erg belangrijk en je kunt al snel gefrustreerd raken als iemand geen idee heeft hoe hij of zij moet spelen. Het kan ervoor zorgen dat je het gevoel hebt alsof je dood vlees aan het meesleuren bent en dan hebben we het niet over het ondode vlees dat je overhoop moet schieten.
Toch wordt het al snel duidelijk dat zowel nieuwelingen als fans flink kunnen genieten van de zombie modus dit jaar, want door middel van coaching kom je al een heel eind. Dankzij de variatie in de maps en de nieuwe toevoegingen is er voor ieder wat om van te genieten en zorgen de nieuwe elementen voor een diepere ervaring. Het is meer dan het zoveel mogelijk rondes volhouden en dankzij de dialogen die een mini-verhaal vertellen weet Treyarch alsnog iets aan te bieden voor fans van een verhaal.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

Specialisten training

Niet dat Treyarch dit niet probeert, want door middel van de Specialists HQ krijgen spelers ook de kans om een korte verhaallijn te ervaren. Het is alleen erg jammer dat deze volledig aangeboden wordt door middel van tutorialmissies die je op drie verschillende moeilijkheidsgraden kunt spelen. Je krijgt als speler de keuze met welke Specialist je wilt oefenen waarna je na een korte scène in een simulatie gegooid wordt. Hier wordt je haarfijn uitgelegd hoe de Specialist en zijn speciale kracht in elkaar zit, waarna je een multiplayer match speelt.
Het is een goede manier om nieuwelingen duidelijk te maken hoe het spel in elkaar zit en geeft spelers alvast een blik op de maps die in multiplayer te vinden zijn. Als je de missies alleen speelt om het verhaal te ervaren kom je alleen wel voor een koude kermis te staan, want de eentonigheid zal al snel gaan vervelen. Je kunt de modus als veteraan dan ook maar beter laten voor wat het is, want het is simpelweg geen vergelijkbare vervanging van het traditionele spektakel dat te vinden is in het verhaal.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

Een nieuw tijdperk

Het weglaten van een verhaal was dan ook een controversiële keuze. Wat je wel zult vinden is de nieuwe Battle Royale modus genaamd Blackout, iets waar fans van PlayerUnknown’s Battlegrounds en Fortnite Battle Royale wel bekend mee zijn. Blackout brengt de Battle Royale ervaring naar Call of Duty die spelers meer dan ooit tevoren op het puntje van hun stoel weet te krijgen.
Het is een modus waarin je met maximaal honderd spelers op een groot eiland gedropt wordt om vervolgens elkaar uit te moorden. Dit moet je doen met wapens die op het eiland te vinden zijn totdat er nog maar één iemand over is. In Blackout vertaalt dit zich naar drie modi, waarin je het alleen, in een duo of team van vier spelers tegen anderen op kunt nemen.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

Plezier in broederschap

De ervaring leert dat die laatste manier voor het meeste plezier zorgt, al heeft dit wel een paar kanttekeningen. Wat het samenspelen zo leuk maakt heeft namelijk te maken met de communicatie en de ervaring van met z’n allen in dezelfde ruimte zijn en dat zal niet altijd het geval zijn. Zelfs zonder dat te hebben is het telkens weer fantastisch om met een team uit het vliegtuig te springen terwijl je met geknepen billen op je stoel zit.
Het landen is namelijk één van de spannendste momenten die je in Blackout zult meemaken, want het kan maar zo voorkomen dat je samen met een ander team op dezelfde plek aast. Het gebeurt geregeld en met een beetje pech betekent het gelijk je dood. De persoon die namelijk als eerste een wapen en wat munitie in handen weet te krijgen, heeft de overhand in de eerste minuten van het spel. Het is dan ook de truc om de timing te vinden van wanneer je uit het vliegtuig moet springen, maar dat zorgt juist ook voor een ervaring vol spanning.
Het mag dan voorkomen dat je sterft voordat je het gevoel hebt dat je daadwerkelijk de kans hebt gekregen om te spelen, maar het plezier van in teams spelen stopt daar niet. Je mag dan zelf de controller niet meer in je handen hebben, maar het zweet gutst je nog steeds over je rug wanneer je teamgenoten in de penarie zitten. Je leeft met ze mee en wilt dat ze de reputatie van het team zo hoog mogelijk houden.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

De angst van het schot

Toch is het natuurlijk het leukste wanneer je wel een match in Blackout aan het spelen bent, want dan kun je zelf ervaren hoe het speelveld vol bekende locaties uit de Black Ops geschiedenis voor een fantastisch decor zorgt. Stuk voor stuk zijn de klassieke locaties gevuld met wapens, voertuigen en medicijnen die je als gereedschap kunt gebruiken om de winst te pakken. Elke match weet je een eigen verhaal te maken, omdat er altijd wel iets gebeurt waardoor je mond openvalt.
Zo weet het geluid van een enkel kogelschot je telkens weer te doen beven. De angst van wat er mogelijk om de hoek op je te wachten staat doet je bloed sneller pompen en niets voelt zo goed als iemand uitschakelen. Of ze het aan zien komen of niet en dan het liefst wanneer het de laatste persoon in de match is waardoor je de overwinning weet te claimen. Het is een cocktail die op schitterende wijze samenkomt en een verslavend effect creëert.
Call of Duty Black Ops 4 Review - XGN

Call of Duty Black Ops 4 Review – Verslavend goed

Het is jammer dat de evolutie van Call of Duty moet komen door het weglaten van een verhaal, maar er is geen ontkennen aan dat Blackout een verslavend effect heeft en naar meer smaakt. Door de geschiedenis van Black Ops te combineren met de snelle gameplay van Call of Duty is de Battle Royale modus uniek. Maar zelfs als Battle Royale niet je ding is heeft Black Ops 4 genoeg andere modi om je plezier te bieden, zoals de grootste selectie aan Zombie-maps die dit keer meer omvatten dan schieten om te overleven.
De Specialist HQ modus zorgt ervoor dat mensen zich voor kunnen bereiden op het multiplayer geweld, maar vreemd genoeg verveelt dit onderdeel het snelst doordat het een verhaal wil vertellen. Treyarch laat wel zien dat op het gebied van de gameplay vernieuwing in de kern van de game mogelijk is. De terugkeer van het Pick-10 systeem zorgt voor genoeg verandering om de ervaring fris te houden en daarmee schiet Treyarch raak!
Call of Duty Black Ops 4 is vanaf vandaag te koop op de PlayStation 4, Xbox One en PC.