Bad Dream Fever Review - Alsof de game is overgoten door koffie

zaterdag, 01 december 2018 om 16:00
Het voelt alsof er met een kop koffie over de game is gemorst. Dit geeft het maar een oud uiterlijk. Alhoewel alles er oubollig en muf uit zag, werd de aandacht wel getrokken tijdens deze Bad Dream Fever review. Maar houd het de aandacht vast?
In deze indiegame is er een onbekende plaag uitgebroken en nu ben jij samen met één of ander gaar gek meisje één van de weinige overlevenden. Buiten liggen allemaal lijken met een gekke vieze inktlaag over hun heen. Je hebt geen idee wat er gaande is en het is aan jou om onder andere een monster te verzamelen van het virus dat deze vreemde plaag teweeg brengt. Alleen dan kun je samen met je gekke partner in crime mogelijk oplossen wat hier nu allemaal gaande is. Tijdens het spelen op de PC ontrafelde zich een interessant verhaal.

Klikken maar

Het verhaal verken je aan de hand van klassieke Click-And-Point-gameplay. Het moet maar je dingen zijn. Maar als je er wel weg van bent om op zoveel mogelijk voorwerpen te klikken, dan is Bad Dream Fever misschien iets voor jou. Tijdens deze game zal het regelmatig voorkomen dat je eigenlijk alles maar willekeurig aanklikt in de hoop dat het iets doet. Al is het voor de grote hoeveelheden aan geluidjes die direct klinken (van het rommelen in een doos tot het aan het huilen brengen van een meisjespop omdat je iets weg wilt nemen wat eigenlijk van haar is) of omdat je toevallig geen idee hebt waar je nu eigenlijk naar op zoek bent en gewoon de kans goed te klikken zo groot mogelijk wilt maken.
Potentieel kun je dit spel binnen anderhalf uur uitspelen, maar het zal niet snel gebeuren dat dit zo is tenzij je alles aan de hand van een walkthrough doet. Alles wat aanklikbaar is wordt geaccentueerd doordat de cursor veranderd, toch is het moeilijk om al het klikbare elementen te spotten. Tijdens Bad Dream Fever zul je een heleboel verschillende interessante locaties voorbij zien komen en regelmatig moet je tussen die locaties wisselen. Zo moet je bijvoorbeeld in de stad een ruitje intikken, maar om dit mogelijk te maken moet je weer een steen in het park vinden. Maar als die ruit is ingetikt ben je er nog niet, want je hebt nog een ladder nodig. Veel zoekwerk en je moet maar net weten waar je moet zijn.
Bad Dream Fever Review

Snel tussendoor

Wanneer je eenmaal weet wat je moet doen en lekker in het verhaal zit, dan wil je gelukkig ook niet snel stoppen. In een goede middag kun je uiteindelijk deze indie-ervaring uitspelen en daarna dus weer aan de grote hoeveelheid games die mogelijk op je backlog staan beginnen. Bad Dream Fever blinkt in het verhaal of de gameplay niet bepaald heel hard uit, maar is door de korte duur een prima tussendoortje. Mits je natuurlijk weet wat je aan het doen bent en het geduld hebt om soms wat langer over een vraagstuk na te moeten denken. Toch is het verkennen van die spelwereld interessant, want er is voldoende om te zien.
Zo is er voor dit spel voor een interessante grafische stijl gekozen. Het lijkt alsof alles met de hand is getekend. Daarna is er een effect toegepast dat je misschien wel kent van die goede oude tijd waarbij op de basisschool een schatkaart wordt gemaakt: met wat koffie of een theezakje ga je eroverheen om het allemaal lekker oud uit te laten zien. Met een koffie-kleurig uiterlijk wordt hier voor een grimmige maar interessante oude look gekozen die nog best verrassend werkt. De unieke stijl geeft deze indie een eigen duister karakter.
Bad Dream Fever Review

Het duistere karakter

Bad Dream Fever klinkt in de naam ook duister. Zo zitten er enkele thriller-elementen in het verhaal die je maar moeten liggen. Zoals een echte thriller beaamd, wordt het nooit eng. Maar er zijn wel enkele spannende momenten. Zo durft het spel veel stiltes te laten vallen, om vervolgens plots wel geluid toe te passen om de spanning op te drijven. Nogmaals, je hoeft nooit bang te zijn dat er iets engs op je beeldscherm verschijnt maar door de koffie-kleur en de lading van het verhaal blijf je wel die middag aan je scherm gekluisterd. Zo nu en dan wordt er een poging gewaagd om een jumpscare te gebruiken, maar de meeste spanning zit in het verhaal, de stijl en het geluid.
Uiteindelijk draait dit spel om het verhaal. Dit zit wel goed en het is duidelijk dat er veel passie in het ontwikkelen van dit verhaal is gestoken. Het komt wat traag op gang, maar als het eenmaal is begonnen dan wil je wel weten hoe alles afloopt.
Bad Dream Fever Review

Bad Dream Fever Review - Een middagje tussendoor spelen

Uiteindelijk is Bad Dream Fever een interessante game om een middag erbij te pakken. Wanneer je kunt genieten van indies en thrillers, dan kan dit spel voor je interessant zijn. Toch moet worden gezegd dat Bad Dream Fever niet voor iedereen weg is gelegd. Soms weet je niet wat je moet doen, waardoor dit spel de nodige aandacht en concentratie verreist. Uiteindelijk Bad Dream Fever best niche waarin je weinig gameplay krijgt, maar goed dat is wel iets wat eigenlijk best typisch is voor dit soort spellen: point-and-click-games.
Ben jij geintresseerd in meer indies? Maandelijks hebben wij een special met de beste indie-games. Je leest zo onze suggesties van september en oktober.