Al bijna tien jaar lang is
World of Warcraft de koning onder de Massive Multiplayer Online games. Niet onterecht, want een ijzersterke formule die al tientallen keren is getracht te kopiëren, houdt de game overeind. De nieuwe
MMO WildStar doet een poging om World of Warcraft van de troon te stoten. Wij kregen alvast een voorproefje, en die smaakte goed!
De ontwikkelaar achter WildStar is Carbine Studios, een studio die in 2005 is opgericht door zeventien ex-werknemers van Blizzard. Het is geen verrassing dat al deze heren gewerkt hebben aan World of Warcraft en dus aan de wieg stonden van het succes van deze game.
Door de jaren heen heeft de studio sleutelfiguren achter het succes van onder andere
Metroid Prime,
Fallout en
Half Life 2 weten aan te trekken. Je zult dus bijna zeggen dat WildStar wel een succes MOET zijn, maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
Dominion vs. Excile
Geheel volgens traditie zijn er ook in WildStar twee facties te vinden waar je je bij kan aansluiten. Dit zijn de Excile en de Dominion. De Excile is een alliantie gevormd door vier groepen die van hun thuisplaneet verdreven zijn door de Dominion.
De Dominion is dan weer een alliantie die recht claimt te hebben op de planeet Nexus waar het verhaal zich afspeelt. De twee allianties strijden om de planeet Nexus en de vele geavanceerde technieken die door de oude bewoners zijn achtergelaten en klaar liggen om ontdekt te worden.
Speel hoe jij wilt spelen
Wat een aangename toevoeging is aan het MMO-concept is dat je in zekere mate kunt kiezen hoe je het spel wilt doorlopen. WildStar biedt je tijdens het aanmaken van een personage de mogelijkheid om een ‘pad’ te kiezen. Dit pad zorgt voor specifieke opdrachten die je kunt vervullen.
Zo zul je als Soldier veel ‘vermoord zoveel van X’-missies krijgen of moet je bepaalde doelen uitschakelen. Een Explorer krijgt extra missies om gebieden uit te kammen en geheimen te ontdekken. De Settler is daarentegen meer voor sociale spelers en verder zul je bonuspunten krijgen door hen te helpen. Dit idee voegt een extra stukje vrijheid toe en die kunnen wij alleen maar aanmoedigen.
Een nieuw vechtsysteem
Wat WildStar ook onderscheidt van de concurrenten is het vechtsysteem. WildStar legt de focus voornamelijk op actie-georiënteerde gevechten. Wanneer jij of je vijand een offensieve spreuk uitvoert, wordt weergegeven op welke afstand de aanval effect heeft en hoelang het nog duurt voor de spreuk uitgevoerd wordt.
Door snel te reageren kun je de schade beperken. Vooral tijdens grote gevechten kan het een totale chaos veroorzaken doordat iedereen probeert de aanvallen te ontwijken, zeker in dungeons en raids.
Hardcore raiding!
Carbine Studios had eerder beloofd de echte hardcore raiders tegemoet te komen. Deze belofte lijkt alvast ingelost te zijn; de game kent namelijk zowel 20 als 40 man Raids. Als je dacht dat World of Warcraft al hardcore was op het gebied van raiding, dan heb je WildStar nog niet gespeeld.
De Raid-ervaring die wij hadden in WildStar was een van de moeilijkste die we ooit gehad hebben. Als je als team niet goed oplet of niet strategisch te werk gaat, word je ook echt afgestraft. Genadeloos, en daar quoten we de Stephan Frost, gamedesigner bij Carbine Studios maar even voor:
“Ik nodig je uit om onze raids te komen spelen, en als je denkt dat ze makkelijk zijn feliciteer ik je als gamer omdat je dat ‘god-like’ bent. De raids zijn moeilijk!”
WildStar de nieuwe koning?
Met al dit tofs lijkt het erop dat World of Warcraft het weleens heet onder de voeten kan gaan krijgen. Carbine Studios lijkt goed te weten wat gamers willen van een MMO en nodigt zowel ervaren als nieuwe spelers uit.
Carbine heeft in ieder geval goed zijn best gedaan om alle elementen goed uit te werken waardoor het dit jaar echt een gevecht om kwaliteit wordt, en WildStar staat wat dat betreft alvast in de hoogste regionen. Nu nog wachten op de officiële release op 3 juni!