UFC Preview - Kooivechten in next-gen

Preview
vrijdag, 04 oktober 2013 om 10:00
xgn google image
Beetje bij beetje is EA het imperium dat het met sport heeft aan het uitbreiden. Halverwege 2012 kreeg de gerenommeerde uitgever de rechten van UFC Undisputed, opgekocht van het toentertijd failliet verklaarde THQ. Een winst voor EA. De laatste jaren heeft UFC zich opgewerkt tot de beste visuele weergave van de MMA-sport. Aan de Amerikaanse studio om het ongekende succes van de sportfranchise verder uit te breiden. Met als grootste uitdaging: een minstens zo groot succes boeken op de volgende generatie spelcomputers.
Hoe blij EA Sports met de Xbox 360 en PlayStation 3 ook was, de makers voelden zich vaak gelimiteerd tijdens het maken van hun sportgames, zo vertelden ze op de Gamescom. Op de next-gen consoles kunnen ze naar eigen zeggen veel meer doen. Beperkte rekenkracht is niet langer een kwestie. Alles wat ze wilden verbeteren aan UFC was voor hen 'eindelijk' mogelijk. Volgend jaar kunnen fans in de lente die verbeteringen met eigen ogen zien. Hetgeen wat naar alle waarschijnlijk het meest zal opvallen zijn twee dingen: de (gezichts)animaties en de physics.
Op papier lijken dit miniscule verbeteringen, maar spelen op de PlayStation 4 laat zien dat UFC volgend jaar enórme stappen gaat maken. Iedere beweging die een vechter maakt lijkt zo uit een officiële wedstrijdregistratie te komen, zo vloeiend en realistisch wordt het op beeld gebracht. De gezichten zien er verbluffend goed uit en liggen in het verlengde van L.A. Noire, maar dan met haarscherpe textures, realistisch haar en rimpels die verschijnen wanneer iemand bijvoorbeeld fronst of kwaad kijkt.
Levensechte wedstrijden
De impact van de klappen is nu ook beter zichtbaar. Bloed druppelt op gezichten langzaam naar beneden, lippen en ogen zwellen op als daar hard tegenaan is geslagen. De uitdrukking die een vechter trekt wanneer hij hard wil uithalen, is zoals je die zou verwachten. Omdat het een pre alpha-versie betrof, konden we helaas niet de vechters van dichtbij in volle glorie zien. Onthoud dus dat UFC op een afstandje al indruk op ons maakte. Ook konden we geen submissions doen en was er geen publiek of scheidsrechter. Deze demo liet echt alleen maar een aantal verbeterpunten zien.
Dus ook de manier waarop de vechters bewegen. We voelden ons op momenten echt machtig toen we opmerkten dat onze tegenstander niet langer onze ferme tikken kon pareren. Zijn verdediging verslapte met de seconde, maar we hadden echter niet in de gaten dat onze ogenschijnlijk onuitputtelijke machine hierdoor veel energie verloor. Op een gegeven moment strompelde hij een beetje in de kooi, waarna onze tegenstander – hetzij flink aangepakt – ons toch nog kon verrassen. De uitkomst van de strijd houden we liever in het midden.
UFC in next-gen overtuigt
Heel veel hebben we niet gezien van de game. Maar we zijn ervan overtuigd dat EA Sports mag claimen dat het met UFC (werktitel) een realistische en grensverleggende MMA-vechtgame gaat komen. Dat durven we al te stellen op basis van verbeterde gezichtsanimaties en physics. Tel daar het imposante visuele aspect erbij op en de wetenschap dat de vorige delen qua content al uitstekend scoorden, en je weet dat je volgend jaar misschien wel de beste UFC-game op de Xbox One en PlayStation 4 kunt verwachten. En hallo, we kunnen straks voor het eerst met vrouwen vechten. Score!

Populair Nieuws

Laatste Reacties