The Darkness II Preview

Preview
zaterdag, 08 oktober 2011 om 16:00
xgn google image
In een donkere, met ledematen en bloed bezaaide kamer, troffen wij The Darkness II aan tijdens Firstlook 2011. Een voorbode op een zeer coole, bloederige game of een waarschuwing voor mensen die een negatieve impressie schrijven?
Slechts weinig videogames hebben zo’n rijke geschiedenis als The Darkness. Het begon allemaal in 1996 toen het eerste exemplaar verscheen van de The Darkness comicreeks. Aan de reeks werkte niemand minder dan Garth Ennis, een schrijver die ook al succes boekte met de comic ‘Preacher’. De comics werden al snel erg populair en het onvermijdelijke gebeurde in 2007 toen uitgever 2K Games op de proppen kwam met een succesvolle game die zich baseerde op de strips. Het verhaal van de eerste game was echter nog niet ten einde en dus kon een vervolg niet uitblijven. Maar zal dit vervolg het succes van de eerste game kunnen evenaren?
Maffiabaas op de vlucht
The Darkness II neemt een sprong in de tijd en vindt plaats twee jaar na de gebeurtenissen uit de eerste game. Hoofdpersonage Jackie Estacado is de huidige leider van de gevreesde Franchetti misdaadfamilie. In dit tweede deel heeft Jackie de krachten van de darkness onder controle en is hij machtiger dan ooit. Toch heeft de man het niet eenvoudig. Hij probeert nog steeds de dood van zijn geliefde Jenny te verwerken, en dat terwijl hij wordt gezocht door vijandige maffiaorganisaties. Daarnaast opent een wel zeer excentriek figuur, die lid is van de machtige Brotherhood organisatie, de jacht op hem, in een poging de darkness zelf te bemachtigen.
De eerste speelbare scène uit de demo weet meteen de juiste sfeer neer te zetten. Je bestuurt dus Jackie en bent net gezellig aan het eten met enkele gewillige dames wanneer één van de vrouwen plotseling een kogel door het hoofd krijgt. Na wat ontploffingen stoppen enkele busjes, gevuld met gangsters, voor het restaurant en maken jacht op je. Er wordt een pistool in je handen gedrukt en omdat je rechterbeen door de ontploffingen enkel nog maar bestaat uit wat botjes en stukken vlees, word je weggesleept uit het restaurant.
Duivelse slangen
Nadat je ontsnapt uit het restaurant, en de darkness je been geneest, moet je een weg zien te banen langs flink wat vijanden. Net zoals in het vorige deel heb je twee demonische slangen aan je lichaam hangen waarmee je heel wat schade kan aanrichten. De rechterslang kan door vijanden heen slaan en ze helemaal openrijten. De linkerslang is dan weer veel nuttiger op lange afstanden. Gedurende de levels zul je heel wat voorwerpen tegenkomen die je kunt oppakken met de linkerslang. Vervolgens kun je deze voorwerpen katapulteren naar een vijand naar keuze. Je hebt dus vier 'armen' onder je controle en deze zogeheten quad wielding werkt erg soepel en zorgt nooit voor een warboel tijdens schietgevechten.
De combinatie tussen wapens en slangen gaat vaak gepaard met heel wat bloederige effecten die je een erg voldaan gevoel geven. Het leukste is misschien nog wel iemand tegen een muur spiesen met een verkeerspaal. Tenslotte kunnen beide slangen ook samenwerken om tegenstanders op te pakken en ze te executeren op de meest brutale manieren. Wat dacht je ervan om iemand aan zijn benen vast te nemen en hem in twee te scheuren? Of zou je liever iemand doorboren zoals in de film Alien? Het is uiteraard ook nog steeds mogelijk om de harten van je tegenstanders te voeren aan de darkness. Je slangen eten deze met smaak op en zullen je na verloop van tijd belonen met extra krachten. Zo zul je onder andere een zwart gat kunnen oproepen dat alles opzuigt in de directe omgeving. Verwacht wordt dat de uiteindelijke game heel wat krachten zal bevatten.
Licht en donker
Je kunt niet de hele tijd gebruik maken van deze krachten. Licht verzwakt je namelijk en brengt zelfs schade toe. De demo plaatste je meermaals in verlichte situaties waarbij je goed moest schatten welke lichten je het best stuk schoot om een donker pad te creëren. Mocht een locatie echter te veel licht bevatten, dan kun je op zoek gaan naar een elektriciteitskast en deze stuk slaan met je slangen. En zelfs als het dan nog te lastig wordt, kun je op zoek gaan naar voorwerpen als bijvoorbeeld een autodeur. Hierdoor kun je gewoon in het rond schieten terwijl de darkness deze veilig voor je houdt. Het is goed om te zien dat je krachten meer invloed hebben op je omgeving en we hopen dat de volledige game hier nog meer gebruik van zal maken.
Darkling
Een andere belangrijke verandering is de aanpassing van je trouwe darklings. In plaats van vier wezentjes heb je nu nog maar één darkling die je helpt bij lastige stukken. Hij loopt vrolijk rond en doet zijn eigen ding wanneer hij maar wil. Af en toe zal hij een tegenstander doden maar in de demo sleurde hij voornamelijk tegenstanders vanuit hun schuilplaats weg. Erg handig, en als je deze tegenstander vervolgens voorziet van enkele kogelgaten, zal hij de overwinning vieren op een grappige, zwartgallige wijze. Al lachend zul je hem vaak zien kotsen of urineren op de gevallen tegenstander. Deze darkling zal een belangrijke rol spelen in de game en er werd ons verteld dat er momenten zullen zijn waarop je hem kunt besturen. Dit laatste was helaas niet te zien in de demo.
Cel shaded
De grafische stijl van The Darkness II heeft een drastische wending genomen. Ontwikkelaar Digital Extremes heeft ervoor gekozen om de hele game in cel shaded graphics te maken. Een goede keuze zo blijkt, want het geeft je het gevoel alsof je zelf in de comics bent beland. Het werkte voor de game XIII in 2003 en het lijkt ook in The Darkness II erg mooie sfeerbeelden op te leveren. Toch zag nog niet alles er even gepolijst uit. Sommige voorwerpen waren nog onscherp en de handen van Jackie waren niet altijd even mooi afgelijnd. De bloederige effecten maakten heel wat goed, maar we hopen toch dat alles nog mooi wordt opgepoetst. Gelukkig heeft Digital Extremes daar nog heel wat tijd voor.
Nood aan goed verhaal
The Darkness II lijkt te verbeteren op alle punten. Met de actie zit het helemaal goed en iemand doden met behulp van de darkness voelt beter dan ooit. De demo zet je aan om te experimenteren met de darkness maar helaas waren er nog niet zoveel krachten beschikbaar. De graphics plaatsen je middenin de comics maar kunnen nog wat afwerking gebruiken. En dan is er nog het belangrijkste punt dat The Darkness naar dat hogere niveau brengt, het verhaal. We hopen dat het verhaal weer even sterk is, aangezien de harde actievolle gameplay een emotionele en spannende tegenpool kan gebruiken om het geheel interessant te houden. Gelukkig is schrijver Paul Jenkins teruggekeerd voor deze game, wat voor heel wat geruststelling zorgt. The Darkness II is duidelijk een game om in de gaten te houden.