Na een tijdje in limbo te verblijven is de XCOM shooter weer helemaal terug, ditmaal als The Bureau: XCOM Declassified. Wij gingen aan de slag met de game om te kijken of deze third-person shooter, fans van de
XCOM franchise tevreden kan stellen.
The Bureau: XCOM Declassified werd onlangs opnieuw aangekondigd. Gamers waren opgelucht om eindelijk weer iets van de game te vernemen, maar ook verrast aangezien de game al binnen vier maanden moest uitkomen. 2K nodigde ons uit in Londen om de game te presenteren, en gaf ons de kans zelf in de schoenen van William Carter te stappen.
Spacebusters
Onze speelsessie begint met een helikoptervlucht om op zoek te gaan naar DeSilva, een belangrijk personage voor jouw organisatie. Onderweg wordt je gebrieft en zodra je de bestemming bereikt, stap je met de rest van je team op de grond. De technologisch geavanceerde rugzak op je rug doet bijna denken aan de Ghostbusters, maar de mooie hoeden uit de jaren 60 en automatische geweren maken duidelijk dat je geen spookjes gaat vangen. Je bent tot de tanden bewapend en weet dat de komende tocht in het verlaten Amerikaans stadje niet veilig zal zijn.

Al snel kom je een groepje aliens tegen, maar gelukkig hebben ze jou nog niet gezien. Door cover te nemen wacht je ongezien op het juiste moment om actie te ondernemen. Dan besluit je om in de aanval te gaan. Je schiet de eerste alien in zijn kop waardoor er een smerige smurrie uitspettert. Jij en je teamleden schieten op de overige aliens, maar deze bieden iets te veel tegenstand. Met een druk op een knop open je een krachtenwiel om de tijd te vertragen en gebruik je de handige kracht
lift om een vijand te ontdoen van zwaartekracht, waarna je hem aan flarden schiet. Wacht eens even… hebben we het nu niet over
Mass Effect?
Beter goed gejat
Als de ander iets hartstikke goed heeft gedaan, kun je dat beter overnemen in plaats van het wiel opnieuw uitvinden. Vandaar dat 2K het wiel, in dit geval het wiel om krachten te selecteren, vrij letterlijk van de Mass Effect serie heeft overgenomen. Daar blijft het ook niet bij, ook de manier van conversaties voeren maakt gebruik van hetzelfde systeem als Mass Effect. Je kunt op een gepaste of grove manier reageren, en ook doorvragen naar informatie om meer over een missie te weten te komen. The Bureau gaat tevens over het overnemen van de technologie van buitenstaanders, grappig genoeg doet 2K dat in het echte leven dus ook.
Toch zijn er enkele verschillen. Zo staat de tijd niet stil tijdens het kiezen van krachten, maar alles gaat door in slow motion. Het richten van de speciale vaardigheden werkt ook iets nauwkeuriger vergeleken met Mass Effect, aangezien de camera niet vastzit aan het personage. Zo kun je precies kiezen waar je jouw teamleden wil plaatsen en waar een granaat moet landen. Een nadeel is wel dat je bij het kiezen van een locatie niet over muurtjes heen kan en de gebaande paden moet volgen. Dat werkt handig omdat je teamleden niet snel aan de verkeerde kant van een muurtje zal plaatsen, maar dit werkt vervelend als je een granaat wil gooien en steeds om obstakels aan het manoeuvreren bent.

Dit is XCOM
Dat er het een en ander overgenomen is, betekent niet dat XCOM geen eigen identiteit heeft. Wij zien bekende buitenaardse gezichten uit voorgaande games als de brute Muton, en ook wapens als de scatter laser zijn terug. De manier van besturen past ook perfect bij de serie, want tactiek speelt nog altijd een gigantische rol. Ondanks het uiterlijk van de game, zal The Bureau: XCOM Declassified eerder XCOM fans aanspreken dan liefhebbers van actievolle shooters. Het schieten en gebruiken van cover werkt prima, al zal je wel af en toe per ongeluk aan muurtjes blijven hangen. De nadruk ligt echter op het besturen van je team en dat is waar deze game in uitblinkt.
Dan moet er ook gelijk worden gezegd dat de game audiovisueel niet tot de top behoort. Het is een mooie game, maar zelfs op de PC-versie die wij speelden wordt duidelijk niet geprobeerd om grafisch het best te zijn. Ook de geluiden klonken een beetje hol, maar dat hindert de ervaring verder niet.
Tal van opties The Bureau biedt erg veel mogelijkheden die allen van belang zijn. Zo kun je kiezen wie je tijdens missies meeneemt. Teamleden behoren tot verschillende klassen en hebben hun eigen vaardigheden. Engineers kunnen bijvoorbeeld
turrets neerzetten en de Recon klasse kan luchtaanvallen oproepen. Wel moet je oppassen met wie je meeneemt, want als het misgaat zullen er echte consequenties zijn. Net als in
XCOM: Enemy Unknown kunnen teamleden permanent doodgaan. Gelukkig heb je wel de kans om snel een
healingspray te gebruiken als ze neervallen.
Ook in het verhaal moet je enkele keuzes maken. De aliens hebben namelijk een sleepwalker virus meegebracht. Er zijn burgers die hieronder leiden, en daardoor hersenloos ronddwalen. Je kunt kiezen deze te laten leven, maar je kunt ze ook uit hun lijden verlossen. Als je DeSilva bereikt is hij helaas ook geïnfecteerd, maar nog wel bij bewustzijn. Als hij aanbiedt om zichzelf op te offeren kun je kiezen of je dat toestaat, of dat je liever hebt dat hij maakt dat hij wegkomt. Het is nog de vraag hoeveel dit soort keuzes werkelijk uitmaken, maar het lijkt aannemelijk dat deze het spelverloop aanzienlijk zullen beïnvloeden, daarbij raak je veel sterker betrokken bij het spel doordat je zelf keuzes kunt maken tijdens conversaties.
Fans, wees gerust
Het is tijdens onze speelsessie duidelijk geworden dat XCOM fans zich geen zorgen hoeven te maken over de richting van The Bureau. De game bevat genoeg actie en spektakel om spelers te imponeren, maar op dit gebied blinkt de game niet uit en zal er waarschijnlijk ook geen geheel nieuw publiek aangesproken worden. Het spel lijkt dan ook niet te zijn gemaakt voor een doelgroep die houdt van rollercoaster ervaringen waarin je lekker rond kunt knallen. In plaats daarvan lijkt The Bureau: XCOM Declassified een kwalitatieve game te zijn waar je tijd in moet stoppen en strategisch te werk moet gaan. Dat is precies wat de XCOM franchise verdient.