Al een ruime tijd weten we dat de Xbox 360 exclusieve titel Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction eraan komt. Vorig jaar moest de game terug naar de tekentafel. Sam Fischer verloor zijn woeste baard, en meer. Wat staat ons nu precies te wachten?
Niets is wat het lijkt
Opvallend is het verhaal van Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (vanaf nu verder aangeduid als SC: C). Fischer's dochter Sara heeft het leven verloren bij een auto-ongeluk. Waar Fischer in de vorige Splinter Cell games in dienst was van de Third Echelon, keert hij zich nu al snel tegen zijn werkgever. Hij is er namelijk achter gekomen dat het ongeluk van zijn dochter niet een toevallig auto incident was, maar dat Third Echelon erbij betrokken was. Dit zorgt voor een frisse wending, want Fischer is pissed off, en niet zo'n beetje ook!
Stealth of Rambo aanpak?
Uit op wraak wil Fischer erachter komen hoe de vork precies in de steel zit. Niets daarvoor op zijn pad zal hiervoor wijken. Dit betekent dat de gameplay van SC: C ook iets anders is dan de vorige delen, maar dat is juist goed, want deze keer zal de game meerdere mensen aanspreken. Als vanzelfsprekend kun je op de stealth manier te werk gaan maar ook zal je op een agressieve Rambo manier je vijanden te lijf kunnen gaan.
Dit laatste is een goede optie voor mensen die eens een toffe actie game willen spelen met een goed verhaal en niet zo'n fan zijn van de stealth aanpak. Gezegd moet worden dat deze aanpak wel lastiger zal zijn. De vijanden weten dat je goed pissed off bent en ze zullen je dan ook komen halen als ze merken dat je in de buurt bent; de A.I. van de tegenstanders is dan ook goed gesteld in deze game.
In een vernieuwd jasje
Het is duidelijk dat we dus een SC: C kunnen verwachten in een nieuw jasje. Maar er is meer. Als je op de stealth manier speelt, en je bijvoorbeeld aan de onderkant van een raam hangt, zal de schaduw van Fischer daar even een paar seconden blijven hangen, zodat je vijanden denken dat jij daar nog bent. Dit geeft jou de ultieme kans om mooi snel te flanken, op naar het volgende raam on daar je vijand stiekem te verrassen. Het tempo ligt wat hoger dan anders, maar deze aanpak is puur genieten!
Wat ook leuk is aan SC: C is dat je tegenstanders kunt markeren met de A-knop om vervolgens in één keer uit te schakelen. Dus stel je schuilt achter een auto, druk je op de A-knop en je vijand verras je meteen de volgende seconde. Dit is afgekeken van de Rainbow Six serie maar dat geeft helemaal niet, want het werkt gewoon en daar gaat het om. Overigens zullen er genoeg wapens zitten in de game en kun je ook een heleboel daarvan oppakken.
BBB-karakter met veel vrijheid
Zeer prettig aan SC: C is gewoon het feit dat je veel vrijheid hebt in de game. Er leiden dus meerdere wegen naar Rome en zoals gezegd: Je bepaalt zelf of je gaat voor de
stealth aanpak of toch meer de Rambo tactiek.
Het grote verschil met de vorige Splinter Cell,
Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent, is dat je nu minder gadgets zult hebben. De drie befaamde groende lichtjes op je hoofd zijn weg. Maar dat is dus logisch, omdat Fischer veranderd is. Eén van de producers van Ubisoft had het er eerder al over dat we te maken hebben met een BBB-karakter: Jason Bourne, James Bond en Jack Bauer (Tv-serie 24, red.) Die drie gebundeld is niet mis uiteraard.
En dat alles in een mooie vormgegeven opleiding. Hoewel het verhaal zich begint op Malta zal de game vermoedelijk je meenemen naar meerdere plekken. Eén ding is zeker: Malta zelf ziet er gelikt uit! Omgevingen zijn mooi gedetailleerd, hoe de mensen lopen, het is allemaal uiterst realistisch. En dit spel belooft op grafisch vlak dan ook een pareltje te worden.
Veranderde Fischer wordt smullen!
En tot zover alle lof over SC: C. Ubisoft's game zal de herfst van dit jaar moeten halen en het is absoluut een game die iedereen in de gaten moet houden. Als je niet zo van de stealth aanpak houdt, kun je kiezen voor een Rambo aanpak. Je bepaalt zelf geheel je speelstijl en dat siert de game ontzettend. Fischer is veranderd en hij is goed kwaad, maar dat zal straks een verfrissende en vette game opleveren waarbij het tempo iets sneller is dan anders.