Scarlet Nexus werd vorig jaar voor het eerst gepresenteerd tijdens het Xbox 20/20 event van Microsoft en was daarbij meteen één van de grote aandachtstrekkers. Sindsdien staat Scarlet Nexus hoog op ons verlanglijstje en we keken dan ook uit naar de releasedatum van deze typisch Japanse
RPG in
anime/manga-stijl. We gingen alvast met de eerste uren van de game aan de slag en vertellen je er alles over in onze Scarlet Nexus preview!
New Himuka, een levendige, futuristische stad
Scarlet Nexus speelt zich af in en om New Himuka, een levendige Japanse, futuristische stad met veel kleur, hologrammen, robots en meer. Alles lijkt voortvarend te verlopen, maar de stad ligt onder vuur van de 'Anderen', een vreemdsoortig ras van mens/plant/machine combinaties. Als verdediging tegen deze Anderen is de Others Suppression Force, de OSF opgericht.
In het spel kan je kiezen tussen de vrouwelijke, roodogige Kasane Randall, of de mannelijke Yuito Sumeragi, beide lid van het OSF. kasane is een nieuwe rekruut van het OSF, terwijl Yuito uit een hooggestelde familie komt. Wat opviel tijdens onze speelbeurt was dat beide een ietwat andere speelstijl hebben. Beide hebben wapen voor melee aanvallen, maar hebben ook de beschikking over psychokinesis, waarmee ze over langere afstanden aanvallen kunnen uitvoeren.
Tijdens de introductiemissie wordt dit uitstekend uit de doeken gedaan. Dit samenspel tussen fysieke wapens en mentale krachten zorgt voor een lekker snelle en dynamische gameplay. Met de fysieke aanvallen laad je je psychische krachten op, waarna je voorwerpen op kan tillen en naar je vijanden kan slingeren. Maar daar blijft het niet bij, al snel worden teamleden geïntroduceerd, die ieder zo hun eigen krachten bezitten. Vanaf dat moment wordt de gameplay nog interessanter, je kan de krachten van je teamleden namelijk 'lenen'. Heb je bijvoorbeeld een teamlid dat de beschikking heeft over Pyrokinesis, dan kan je vijanden brandschade toebrengen, wat vooral bij de plantachtigen een flink effect geeft.
Maar de Anderen laten zich dat zeker niet zomaar over hun kant gaan, ook zij beschikken over diverse wapens en verdedigingen. Zo is er een Andere die je middels rookwolken het zicht kan ontnemen, maar als je teamlid over Clairvoyance beschikt kan je daar weer doorheen kijken als een soort nachtkijker. Zo ontstaat een interessant kat-en-muis spel waarbij je steeds moet wisselen tussen je eigen wapens en die van je teamleden.
Snelle actie, tijd voor ontwikkeling
Tussen de verschillende missies door krijg je regelmatig de tijd om New Himuka te ontdekken of met je teamleden op te trekken. Dat laatste is belangrijk omdat je daarmee, in de beste traditie van bijvoorbeeld Persona, de band tussen jou in die teamleden kan versterken. Hoe sterker de band, hoe meer mogelijkheden je krijgt in missie. Het versterken van de relationele band kan gebeuren door een gesprek met ze aan te gaan, of door speciale missies uit te voeren. Zo bleek dat een van de teamleden bij de laatste missie een pen met emotionele waarde verloren was. Door die te gaan zoeken verdiep je de band met hem.
De band met je teamleden is niet de enige manier om je team te ontwikkelen, ook je eigen karakter kent ontwikkeling door de zogenaamde Brain Map. Dit is feitelijk je Skill tree, waarmee je je eigen karakter kan uitbouwen met Enhance (sterkere aanvallen, mees psi-kracht, revive mogelijkheden), Expand (hogere sprongen, sterkere combo’s, nieuwe aanvalspatronen zoals een slam attack) en Support (meer slots voor je equipment, meer ondersteuning, sprongen midden in de lucht).
Daarbij is de speelstijl van Yuito en Kasane beduidend anders. Kasane vertrouwt grotendeels op haar kinetische krachten en ondersteunt dat met aanvallen op korte afstanden met een een barrage van messen, gebruikt Yuito juist voornamelijk zijn zwaard en gebruikt zijn kinetische krachten als extraatje. Yuito zal daarmee vooral dicht tegen vijanden aan blijven, terwijl Kasane vooral van grotere afstand haar destructieve krachten zal gebruiken.
Scarlet Nexus Preview - Smaakt naar meer!
Na onze korte speeltijd met zowel Yuito als Kasane is onze interesse in Scarlet Nexus eigenlijk alleen maar gegroeid. Beide personages hebben een eigen, maar toch verbonden verhaallijn en speelstijl. De snelle actie en gevechten, afgewisseld met rustige verhaal-secties, dit alles gepresenteerd in een anime/manga stijl die van het scherm af spat maken ons hongerig naar meer.
Gelukkig hoeven we niet lang te wachten, Scarlet Nexus komt op 25 juni al uit op PC, PlayStation 4 en 5, Xbox One, Xbox Series X en S. Wij zeggen: kom maar op, wij lusten die Anderen rauw!