Red Steel was één van de eerste spellen die gebruik mocht maken van de bewegingssensoren van de Wiimote. De besturing van de game was toen vooral met het zwaardvechten niet optimaal. Weet Wii Motionplus! hier verandering in te brengen in de opvolger, of doet het zwaard nog steeds niet wat we willen?
De stad verdedigen
In het begin van het verhaal ga je na een lange tijd weer terug naar de stad Caldera om er zo achter te komen dat je stad aangevallen is. Het is jouw taak als lid van de verdedigingsclan van de stad om de aanvallers weer uit de stad te verjagen. Het gebied dat je moet verdedigen ligt in de Nevada dessert en heeft betrekking op de stad Caldera en zijn omgeving. In Caldera vind je verschillende thema's terug zoals een soort van chinatown, maar ook gewoon een gebied uit het wilde westen. Je krijgt door het spel heen verschillende wapens tot je beschikking en vanaf het begin van het verhaal heb je een zwaard op zak. Later in het spel blijkt dat zwaard belangrijker te zijn dan je gedacht had.
Een zwaard en een pistool
Als het spel verder vordert krijg je naast het zwaard dat je al had, ook nog meerdere pistolen tot je beschikking. De bediening van deze twee wapens is goed uitgewerkt door middel van Wii Motionplus!. Door tutorials door het spel heen leer je Wii Motionplus! te gebruiken met het zwaardvechten en oefen je eerst op dummies. Bij deze tutorials krijg je voordat je begint met zwaardvechten een voorbeeld te zien van hoe je het aan moet pakken met je Wiimote. Je ziet dan een vrouw met de Wiimote in haar handen de handeling eerst voordoen, zodat je meteen weet hoe je precies een slag moet maken.
Het gebruik van Wii Motionplus! is nieuw ten opzichte van het eerste deel. In Red Steel deed het zwaard niet altijd wat je wilde, maar dit is met de komst van Wii Motionplus! verbeterd. Zo kun je mensen neersteken door de Wiimote naar voren te bewegen en als je naar rechts zwaait, raak je diegene ook precies zoals jij dat wilt.
De pistolen die je later in de game krijgt, komen goed van pas als je vijanden vanaf een afstand wilt benaderen. Als je de Wiimote op het scherm richt, zie je meteen waar je op richt met je pistool en hoef je alleen nog maar op de B-knop te drukken om daadwerkelijk te schieten. De afwisseling tussen deze twee wapens is erg goed uitgewerkt. Je kunt namelijk heel snel wisselen tussen je zwaard en je pistool; als je met je Wiimote zwaait komt je zwaard tevoorschijn en als je vervolgens op de B-knop drukt is je pistool al weer in beeld, zonder dus een extra wisselknop in te moeten drukken. Het enige minpunt aan de wapens is, dat er veel minder pistolen te gebruiken zijn ten opzichte van het eerste deel, terwijl je nu wel je pistolen kunt upgraden. Dit was in Red Steel onmogelijk.
Een enorm sterke sfeer
De wapens zien er voor zover we nu hebben kunnen zien over het algemeen goed uit voor een Wii game, en ook de rest van de omgeving ziet er zeer realistisch uit. De vijanden en de omgevingen zijn getekend in een cell-shaded look, wat in deze game alleen maar ten goede komt. De graphics dragen bij aan de goede sfeer die het spel kent. Ook het geluid zorgt ervoor dat de sfeer in Red Steel 2 zeer aangenaam is. De spannende muziekjes op de achtergrond, die inzetten op het moment dat je een gevecht ingaat, laten je denken dat je in een echte wildwestern film zit.
Aanrader
Doordat Red Steel 2 optimaal gebruik maakt van Wii Motionplus! kan het maar zo zijn dat dit straks een game wordt die je in huis moet halen. De graphics zien er voor een Wii game namelijk zeer goed uit en op het geluid hebben we tot dusver weinig aan te merken. Tot dusver zijn we dan ook razend enthousiast over deze game. In hoeverre de game echt een toppertje gaat worden, valt nog even te bezien.