RAGE 2 Preview - Scheuren, knallen en hilarische taferelen

Preview
woensdag, 30 januari 2019 om 16:00
xgn google image
Een snufje Mad Max, een vleugje Fallout, een druppeltje Dishonored en een heleboel gekke taferelen. Dat zijn de ingrediënten voor de komende telg van Avalanche Studios. In deze RAGE 2 preview duiken wij alvast in de post-post-apocalyptische wereld waarin je mutanten in hun gezicht mag schieten én agressief met roestbakken door de woestenij mag scheuren. Wat kan woede heerlijk zijn!
30 jaar na de originele RAGE is de wereld eindelijk herstellende van een apocalyps en is de wederopbouw van de maatschappij begonnen. Waar de 'normale' mensen proberen een nieuw leven te starten, heeft de verloedering door de apocalyptische gebeurtenissen nog steeds de overhand. The Authority uit het eerste deel wint weer aan macht en berooft iedereen van kostbare grondstoffen. Daarom moet jij als een van de laatste rangers in de Wasteland hard optreden.

De RAGE kleurplaat ingekleurd

In RAGE 2 ga je naar het jaar 2165 en kom je in een wereld terecht die langzaam opknapt van een ellendige gebeurtenis. Dit verklaart direct de term post-post-apocalyptisch die Bethesda aan de game koppelt, want de wereld is weer ‘normaal’ aan het worden. Zodra je RAGE 2 opstart merk je dit direct aan de omgeving waarin je je begeeft.
De bruintinten die je kent uit RAGE zijn door Avalanche Studios als een kleurplaat aangevuld met allerlei kleuren. Zo zijn er struikjes, bossen en zelfs hele jungles die voor frisse groentinten zorgen en de heropbouw van de aarde aantonen. Daarnaast is in de ‘stedelijke’ gebieden zoals Wellsprings (de stad uit het eerste deel die nog steeds uit bij elkaar geraapte rommel bestaat) het nodige aan kleur toegevoegd. Denk aan neonborden, beschilderde stukken muur, posters en kleurrijk verlichte winkels en bars.
De kleurexplosie die deze nieuwe spelwereld ons voorschotelt maakt het dat RAGE 2 op grafisch gebied compleet als een frisse nieuwe game vol kleur aanvoelt, terwijl de herkenbaarheid van het eerste deel bewaard is gebleven door bekende locaties als Wellsprings. De vergelijking met Borderlands is snel gemaakt, maar eerder nog denk je aan een combinatie van Mad Max en Fallout 4. Games die respectievelijk uit de stallen van Avalanche Studios en Bethesda komen.
RAGE 2 hands on

Road RAGE

De speelsessie begint achter het stuur van een post-apocalyptische wagen. In deze roestbak moet je een konvooi van The Authority uitschakelen. Het konvooi bestaat in dit geval uit enkele motoren, wat auto’s en een dikke vrachtwagen waarin gestolen waar vervoerd wordt. Uitgerust met machinegeweren en een handjevol raketten in je wagen scheur je het rijtje voertuigen achterna en al snel vliegen de motoronderdelen en autodeuren voorbij.
Ineens merk je dat sommige van de wagens een schild hebben, maar daar is jouw roestige monster op wielen op voorbereid. Met een soort elektromagnetische puls schakel je het schild uit om de vijand bloot te stellen voor je aanvallen. Voordat de vijand het weet ligt hij al in de kreukels naast de weg om met een dikke explosie naar het hiernamaals te verdwijnen. De vrachtwagen is wat lastiger te verslaan en bezorgt je tijdens deze heftige achtervolging zwetende handpalmen. Enkele bugs tijdens de achtervolging beletten de totale vernietiging van het voertuig jammer genoeg en laten je bijvoorbeeld een keer door de vrachtwagen heen rijden in plaats van deze te rammen.
Hoewel de achtervolging een waar spektakel is waarin de ene ontploffing na de andere volgt, is dit niet de chaos die je van een dergelijke game verwacht. De besturing van de wagen is wel soepel, maar het rijden zelf voelt wat langzaam aan en nergens is de druk of de chaos erg hoog. De wagens in de game zijn gelukkig aan te passen met andere onderdelen, wat wellicht nog invloed op de snelheid van de roestige bolides heeft. Dat het invloed heeft op de wapens die je wagens kennen is zeker, gezien deze in Wellsprings duidelijk in de winkels liggen.
De achtervolging is een goede indruk van wat ons te wachten staat wanneer je in RAGE 2 achter het stuur kruipt, maar niet de enige indruk van de mogelijkheden met wagens in de game. Deze zal namelijk behoorlijk op vervoer op wielen leunen. De game zal een grote open wereld kennen, die erop wacht verkend te worden. Deels doe je dit in een auto, maar al snel zal deze vervangen moeten worden voor een ander (gestolen) exemplaar omdat hij aan flarden geschoten wordt door tegenstanders.
RAGE 2 hands on

Niet alleen maar in kleine gangetjes

Als er geen andere bolide in de buurt is, zul je verder moeten met de benenwagen. Van A naar B navigeren kan prima zonder voertuig in de game, maar dan duurt je trip simpelweg wat langer. Niet getreurd, want een wandeling maakt de game er niet minder spannend op. Overal is iets te doen of te vinden. Van kleine nederzettingen met wat tegenstanders en wat loot tot grote vijandelijke kampen vol gespuis.
Niet alleen buiten is genoeg te doen in RAGE 2, maar binnendeurs begint de echte pret. Hier komt de identiteit zoals RAGE die in het eerste deel aannam terug, inclusief een aantal sterke verbeteringen. Waar RAGE zich namelijk vooral beperkte tot nauwe gangetjes breekt Avalanche Studios met RAGE 2 de omgeving wat open. Grote ruimtes worden slim afgewisseld met kleinere en dit geeft de actie in de game een fris gevoel. Kogelregens zijn nog steeds aanwezig in de game, en vijanden komen ook nog steeds met een rotgang op je af gestormd.
Waar RAGE al hilarische en bizarre taferelen kende, doet RAGE 2 hier een schepje bovenop. Zo kom je in de Mutant Bash TV Arena terecht, waar je in een zieke tv-show a la Smash TV (die iconische game uit het SNES tijdperk) tegen mutanten moet strijden. De presentatrice is een gedrocht van een vrouw in een korset en jarretels die wordt bijgestaan door twee geschifte assistenten. Zij vertelt je dat je de ster bent in de volgende aflevering van de show. Althans, jouw wapens zijn de sterren.
RAGE 2 hands on

Laat die ledematen maar vliegen!

RAGE 2 belooft weer talloze toffe wapens en voorwerpen in je handen te duwen die net zo vernietigend als gek zijn. Enkele van deze vuurwapens zijn een shotgun, een machinegeweer en een pistool. Het machinegeweer is erg handig als er veel vijanden in een chaotische omgeving op je afkomen, terwijl je in kleinere omgevingen eerder overschakelt op een shotgun.
Met wat bombastisch geweld vliegen de ledematen en het bloed in het rond alsof het confetti tijdens carnaval is, terwijl vijanden in polonaise op je af rennen. Ongeacht het wapen dat je kiest is de actie in RAGE 2 een waar feest voor liefhebbers van first-person shooters. RAGE 2 levert tot op zekere hoogte tactische gameplay, waarbij vijanden slimme plekjes op lijken te zoeken om je te belagen vanuit beschutting, maar waar het vooral om draait in de game is zoveel mogelijk knallen.
Als het even kan maak je een combo met je nanotrite krachten, die een beetje lijken op die uit Dishonored, ook al een game uit de stal van Bethesda. Zo kun je een vijand met ons pistool te stunnen, met je Vortex kracht de lucht in de sturen om vervolgens met je Wingstick een officiële scheiding aan te vragen tussen hem en zijn ledematen. Andere krachten die je kunt benutten zijn de Ground Slam, een enorm harde knal op de grond, en de Shatter kracht, waarmee je vijanden wegduwt. Al deze krachten zijn stuk voor stuk om van te smullen en laten je snakken naar meer.
RAGE 2 hands on

RAGE 2 preview – Chaos waar je geen genoeg van krijgt

Het gevoel dat RAGE 2 je geeft is dat van een onverzadigbare honger. Honger naar meer chaos en meer gekkigheid. Honger naar meer vijanden in stukjes knallen en meer van die geweldige wereld vol droeftoeters om naar het hiernamaals te sturen.
De game kent nog wel een paar bugs, waarvan de meeste dingen niet heel storend zijn. Dit soort kleine dingen kan Avalanche Studios nog wel uit de game polijsten voordat deze op 14 mei in de schappen komt voor Xbox One en PlayStation 4. Want dan wil je op pad in the Wasteland en het gevecht met The Authority aangaan.