Quantum Break Preview - Gebruik de tijd als wapen

Preview
maandag, 27 oktober 2014 om 14:00
xgn google image
Remedy, bekend van onder ander Alan Wake, komt volgend jaar met een nieuwe titel op de proppen. Quantum Break is één van de pareltjes waarmee Microsoft loopt te pronken, maar is dat eigenlijk wel terecht? De hoogste tijd om de game eens goed onder de loep te nemen.
Microsoft zet groots in op de nieuwe game van de Finse ontwikkelaar. Remedy is een gevestigde naam in de industrie. Met titels als Max Payne en Alan Wake overtuigde de ontwikkelaar jaren geleden het grote publiek al. Met Quantum Break, een exclusive voor de Xbox One, probeert Remedy de harten van diezelfde gamers opnieuw te veroveren.
Voor wie niet bekend is met Quantum Break, een kleine introductie. In de game speel je als Jack Joyce. Tijdens een experiment op de fictieve Riverport universiteit loopt het helemaal verkeerd af, waardoor de tijd langzaamaan afbrokkelt en Jack de mogelijkheid krijgt om tijd te manipuleren. Zo kan hij de tijd bijvoorbeeld stilzetten. Hij is echter niet de enige met speciale gaven.

The good and the bad

Paul Serene, de hoofdvijand in Quantum Break, heeft de mogelijkheid gekregen om de toekomst te bekijken. Zo kan hij zien wat hij in het heden moet doen. Hij is ook de oprichter van Monarch Solutions, de corporatie die op Jack jaagt. Aan Jack de taak om de tijd letterlijk van een gewisse dood te redden, en dat allemaal zonder gepakt te worden door Monarch.
De getoonde presentatie van Quantum Break speelt zich iets verder af in de game en brengt je naar een enorme brug. Jack probeert zich te herenigen met zijn kompaan Beth, maar Monarch zit hem op de hielen. Het duurt niet lang voordat Jack wordt gevonden en de cutscène die dit inleidt, gaat naadloos over in gameplay. Om zich te verweren gebruikt Jack de ouderwetse methode, met vuurwapens. Toch kan hij zijn krachten op bepaalde momenten inzetten.
De gameplay van Quantum Break in de haven

De gameplay van Quantum Break

Zo is in de presentatie te zien dat Jack de tijd heel plaatselijke stil kan zetten, om daar vervolgens mee in interactie te gaan. Een voorbeeld wordt gegeven met een gastank. Jack gooit een tijdbubbel om de tank en schiet er een paar keer op. Zodra er een vijand in de buurt komt heft hij de bubbel op en penetreren de kogels zich in de tank. Het gevolg is een enorme explosie die afrekent met de vijandige soldaat.
Het is slechts een van de krachten die Jack in zijn bezit heeft, zoals de ontwikkelaar ook aangaf. Wat die andere speciale vaardigheden inhouden is nog even spannend, want details over eventuele andere krachten werden niet gegeven. Dat Jack de tijd niet altijd onder controle heeft, wordt echter ook snel duidelijk als de speler de brug oversteekt.

Platform je weg naar het einde

De stutters in de tijd zorgen ervoor dat bepaalde tijdstromingen met elkaar botsen, en laat dat nou net midden op de brug gebeuren. Door die botsing boort een vrachtschip zich dwars door de brug heen. Aan alle kanten zijn explosies zichtbaar, maar de actie wordt anders weergegeven dan je gewend bent. Het lijkt namelijk net alsof de game steeds op pauze wordt gezet en daarna weer doorspeelt.
Puin dat door de lucht vliegt blijft soms namelijk plotsklap hangen als de tijd even stil komt te staan. Dit introduceert het platformgedeelte dat zich in de game bevindt. Jouw opdracht is namelijk om Jack via het puin op een veilige plek te krijgen. Je ziet het personage van zwevende verkeersborden naar betonbrokken springen, wat visueel erg mooi in beeld is gebracht.
Quantum Break gameplay op de brug

Is het wachten zeker waard

Het laat zien dat Quantum Break echt zijn eigen identiteit heeft. Het rommelen met tijd is een originele invalshoek en de manier waarop Remedy het verhaal, en natuurlijk de gameplay, voorschotelt is indrukwekkend. De game zit vol met actie, oogt prachtig en inhoudelijk ziet het er veelbelovend uit. Helaas valt met de releasedatum niet te knoeien, en zal je moeten wachten tot halverwege 2015 om met de game aan de slag te kunnen.