Binnenkort mogen we
Psychonauts 2, het vervolg op de eerste game van het illustere Double Fine Productions verwelkomen. Wij mochten er alvast mee aan de slag en lieten onze psi-krachten los op de eerste uren van de game.
Psychonauts 2 is één van de eerste tastbare wapenfeiten van de golf van overnames van
Microsoft de afgelopen jaren. De eerste Psychonauts kwam uit in 2005 en was het eerste grote succes voor Double Fine Productions, de studio die later nog furore maakte met
Brutal Legend en
Stacking. Daarna was het lange tijd stil rond de studio en hadden ze vooral nog succes met een aantal remasters van eerdere hits (Day of the Tentacles en Full Throttle). Nu is Double Fine dus helemaal terug met een vervolg op hun allereerste hit: Psychonauts 2.
In Psychonauts 2 maken we opnieuw kennis met Rasputin (of in de volksmond Raz), een jonge Psychonaut met sterke psi-krachten. Raz kan, net als zijn mede Psychonauts, het brein van personen binnengaan om daar onderzoek te doen of zelfs veranderingen aan te brengen. Aan het begin van de game heeft Raz net een belangrijke missie afgerond, waardoor hij als jonge kadet toegelaten wordt tot de Psychonaut Headquarters, waar hij een training als stagiair mag volgen.
Bekende krachten, nieuwe missies
In onze preview mochten we de eerste uren van de game spelen, waardoor we samen met Raz de eerste stappen binnen Psi-HQ mochten zetten en enkele missies in de hoofden van onze slachtoffers mochten spelen. Hoewel Psychonauts 2 een platformer is, biedt de setting de mogelijkheid om daar nogal vrij mee om te gaan. Voor we het wisten klommen we tegen muren of het plafond op, werden gangen oneindig opgerekt, en kwamen we diverse vijanden tegen die de gemoedstoestand van de persoon waar we ons in bevonden weergaven.
Vijanden met namen als ‘spijt’ en ‘somberheid’ hebben elk zo hun eigen aanvalspatroon en sterke en zwakke punten. Gelukkig heeft Raz dan weer diverse aanvallen tot zijn beschikking, zoals telekinesis, pyrokinesis en levitatie. Diegenen die de eerste Psychonauts gespeeld hebben zullen dit direct herkennen, aangezien Raz die mogelijkheden al eerder geleerd had.
Breinmanipulatie is niet zonder gevaar!
In dit vervolg wordt het arsenaal uitgebreid met diverse mogelijkheden, waaronder de optie om de gemoedstoestand in het brein te veranderen. Zo worden Raz en zijn klasgenoten vastgehouden in de klas omdat hun lerares het veel te gevaarlijk vindt om ze op een missie mee te laten gaan. Door nu in haar brein te peuteren komt Raz erachter dat de school budgetproblemen heeft. Door nu de verbinding tussen ‘risico’ en ‘dood’ om te leggen naar ‘risico’ en ‘geld’, verandert Raz het gedrag van de lerares, waardoor zij ineens wel op die missie mogen.
De gevolgen van deze acties zijn echter niet altijd goed te overzien. Laat nu de betreffende missie zich bevinden in een casino! Het duurt dan ook niet lang of onze lerares licht de hielen om het casino in te stormen, in een poging zo snel mogelijk geld te verdienen! Oei! Zo leveren de extra mogelijkheden van Raz meteen al leuke nieuwe spel- en verhaalelementen, die de game zeker ten goede lijken te komen.
Collectibles alom
Raz hoeft zich tijdens de verschillende levels niet te vervelen: elk level en ook de Psychonauts Headquarters zitten tjokvol met collectibles. Elke omgeving is volgestopt met neonkleurige figuren die je kan verzamelen. Daarnaast kom je breinhelften tegen, die dienst doen als extra ‘leven’, sleutels die kisten open kunnen maken, tags die bij tassen horen en meer.
Voor wat we tot nu toe van de game gezien hebben lijkt Psychonauts 2 een waardige opvolger van het origineel waar Double Fine ooit mee gestart is. De levels in de hersenpannen van de personages zijn divers en doen ons denken aan de chaos in
Alice: Madness Returns en dat is een prima game om mee vergeleken te worden!
In hoeverre dat in de rest van de game ook het geval is kunnen we zien vanaf 25 augustus, als Psychonauts 2 uit zal komen op Xbox One, Xbox Series S|X, PS4 en PS5. Voor abonnees van Xbox Game Pass is er ook goed nieuws: deze game zal -omdat Microsoft Game Studios de uitgever is- meteen op Game Pass verschijnen.