Mortal Kombat X Preview - Bruut, hard en bloederig

Preview
vrijdag, 15 augustus 2014 om 10:06
xgn google image
Iedere zelfrespecterende gamer heeft het wel eens gespeeld, of minstens ervan gehoord. Logisch natuurlijk, aangezien de serie al bijna twintig jaar bestaat. Wij hebben het natuurlijk over Mortal Kombat, waarvan deeltje 'X' in 2015 verschijnt.
Tijdens de GamesCom konden wij alvast spelen met de vechter. Hierbij stonden niet alleen klassieke personages als Sub Zero en Scorpion tot onze beschikking, maar ook nieuwe karakters zoals D'vorah.

Elk personage krijgt drie variaties

Wat goed te zien was in onze demo, is dat alle nieuwe vechtersbazen een eigen speelstijl hebben. Zo is D'vorah, die overigens een groot aandeel in het verhaal van Mortal Kombat X zal hebben, een insect, wat voor een nieuw arsenaal aan aanvallen zorgt.
Nog bruter is misschien wel het duo Ferra en Torr. De laatstgenoemde is een enorm gespierd beest, de ander een klein meisje. Met Ferra achter de teugels worden vijanden opgepakt, gebroken en opengereten, zoals we mogen verwachten van Mortal Kombat.
Niet alleen met nieuwe personages zul je meer variatie ervaren in Mortal Kombat, maar ook met de verschillende speelstijlen. Met deze nieuwe feature kun je bij elk karakter aan het begin van een gevecht namelijk instellen op welke 'modus' je wilt spelen. De een is offensief, de ander defensief en de derde is een 'wildcard', waarmee je alle kanten opkunt. Hierdoor is er altijd wel een stijl waarmee jij op jouw manier met je favoriete personage kunt spelen.
Mortal Kombat X Play Styles

X-Ray's zijn opnieuw bruut

In onze speelsessie gingen wij aan de slag met Kano, een echte messenspecialist. Met deze vent kun je niet alleen van dichtbij een tegenstander openhalen, maar ook van afstand schade toedienen. Het zorgt ervoor dat je jezelf niet constant perfect hoeft te positioneren, geweldig voor een beginner als ondergetekende dus.
Wat meteen opviel in onze speelsessie is dat de X-Ray moves - die al in het vorige deel aanwezig waren - weer terugkeren, en bruter dan ooit tevoren zijn. Wij speelden in onze demo tegen het duo Ferra en Tohr, dat ondanks zijn grootte niet van onze messenspecialist kon winnen. Ruggengraten en nekken werden - zichtbaar met zo'n X-ray - gebroken als twijgjes, waarna het duo al snel het loodje legde.

Gebruik de omgeving

Wat ook erg interessant is aan Mortal Kombat X is de manier waarop de omgeving kan worden gebruikt. In de verschillende speelvelden - waarvan er vier speelbaar waren tijdens de demo - liggen namelijk verschillende objecten die gebruikt kunnen worden als wapens. Denk aan takken in een besneeuwd bos waarmee je de vijand naar het hiernamaals kunt slaan - met een bijbehorende X-Ray move.
Wat inherent hieraan is en voor diepere gameplay gaat zorgen, is de manier hoe je deze objecten kunt gebruiken om je voort te bewegen. Als zo'n tak namelijk nog aan een boom zit, kun je deze platform-achtig gebruiken om hoog over je tegenstander te springen. Het is een klein iets, maar het zorgt ervoor dat de verschillende speelvelden dynamischer worden.
Mortal Kombat X Ferra Torr

Fatalities zijn weer enorm over-the-top

Inherent aan Mortal Kombat zijn de welbekende fatalities. Zo laat Kano - die overigens naast zijn vele messen ook laser ogen heeft - hoofden van vijanden exploderen. Natuurlijk nadat eerst even de ogen van de ongelukkige vijand misselijkmakend verkleuren van blauw naar wit.
NeatherRealm Studios, de ontwikkelaar van de game, lijkt erg trots te zijn op de nieuwe fatalities in Mortal Kombat X. Het bedrijf liet bijvoorbeeld ook enkele fatalities van Scorpion zien, de een nog meer over-the-top dan de ander. Zo blies de vuurmeester eerst een gat in de romp van Sub Zero - waarna op komische wijze zijn hart het gat in 'plopte' - waarna de vechter besloot het gezicht van de schedel te snijden met één brute slag.
Nadat het gelaat langzaam van het bot gleed en Sub Zero ten aarde viel, flubberde het brein ook nog even rustig uit het hoofd. Volgens de ontwikkelaar een perfecte metafoor van waar het in Mortal Kombat X om gaat: "Your face sliding off of your skull."
Sub Zero Mortal Kombat X Mes

Bruut, hard en ontzettend bloederig

Een goede interpertatie, al zeggen wij zelf. Wat wij tot nu toe van Mortal Kombat X gezien hebben valt in vier woorden samen te vatten: bruut, hard en ontzettend bloederig. De game is eigenlijk precies zoals je van de serie gewend bent. NeatherRealm Studios lijkt daarom met Mortal Kombat X vooral verder te gaan waar het in 2011 met Mortal Kombat gebleven is, iets dat volgens ons totaal geen probleem is.