Monster Hunter Wilds Preview - Een uitgebreid kijkje

Preview
dinsdag, 11 februari 2025 om 16:00
monster hunter wilds battle
Wij kregen de kans om Monster Hunter Wilds uitgebreid vroegtijdig te spelen. Lijkt het erop dat de ambities van Capcom met de game worden waargemaakt? Lees nu onze ervaringen in de preview.

Wapens en armor

Na een korte intro die spelers iets meer inlichtte over het verhaal van Wilds, kregen we een de kans het kamp te verkennen. De eerste stop was Gemma de smid, want dat kon niet in de beta. Een aangename verrassing wachtte daar op ons: Je kan zowel de mannelijke als vrouwelijke versie van armor craften, ongeacht je personage. De stats en skills zijn hetzelfde, dus het is puur om er goed uit te zien. Je bent dus niet meer gebonden aan je gender, en kan de twee zelfs mixen en matchen voor de perfecte look.
Dit is ook groot nieuws na de bevestiging dat layered armor van Rise terugkeert. Het assortiment aan looks wordt enorm uitgebreid, terwijl je door te mixen en matchen nog veel verder gaat. Fashion Hunters kunnen dus helemaal los in Monster Hunter Wilds.
Ook de wapens hebben meer afwisseling. Zeker aan het begin is in Monster Hunter-games de variatie aan wapens wat klein. Een simpel stuk metaal of bot waar herkenbare delen van een specifiek monster tegenaan geplakt zijn. Het heeft wel wat, maar het wordt een beetje eentonig. De rare, mooie en opvallende stukken gear komen pas later. In Wilds lijkt dit niet het geval te zijn. Al gauw kwamen wat ontwerpen waar wij enthousiast van werden. Toen we in een nieuwe save geladen werden moesten we zelfs de mensen van Capcom vragen wat dat ding op onze rug was, want het zag er raar uit.
Een andere upgrade is skills op wapens. Voorheen vond je die alleen op armor, met wat zeldzame uitzonderingen daargelaten. Denk aan goede drops van Kulve Taroth in World. Nu hebben zelfs Low Rank wapens een skill. Dit geeft je meer flexibiliteit en potentie in je build. Zeker in de vroege stages, waar je vaak lange tijd vast zit aan dezelfde laarzen omdat die Attack Up hebben. Als je wapen een Attack Up heeft, dan is die kostbare vierde stack gemakkelijker te halen en kan je misschien wat andere skills uitproberen.

Een snel kijkje in het trainingsgebied

In de beta van Wilds kon je tegen een ton aan slaan, maar een echt trainingsgebied was er niet. Sterker nog, je zag de ingang maar werd tegengehouden als het gebied in probeerde te stappen. Wij mochten er deze keer gelukkig wel in. Dus namen we een kijkje.
Zoals je misschien al wel gewend bent van oudere games, zijn je consumables en ammo ongelimiteerd zolang je in dit gebied bent. Daardoor kun je lekker experimenteren zonder je zorgen te maken om je items.
Meownager Luke staat in het gebied om jou te helpen en je vragen te beantwoorden. Hij kan de oriëntatie van het ‘monster’ aanpassen, en zelfs het gedrag veranderen. Ook heb je de optie te oefenen voor wounds. Ze kunnen hetzelfde zijn als in het wild, waar je eerst een plek aan moet blijven vallen voor er een zwakke plek ontstaat. Maar als je gewoon je focus strikes wil oefenen, dan kun je wounds ook permanent aanzetten.
Rechts bovenin staan ook je mogelijke combopaden. Deze display past zich automatisch aan naar waar jij bent in een combo, zodat er alleen relevante info staat. Dit kun je ook gebruiken in het wild, maar in het trainingsgebied heb je natuurlijk meer de tijd om ernaar te kijken. Daar hoef je immers niet de aanvallen van een torenhoog monster te ontwijken.

Bekende en nieuwe gezichten

Er was al een aardig aanbod aan monsters waar wij mee aan de stok mochten. Sommigen zijn bekend en mocht je zelfs al bevechten in de beta. Maar er waren ook een aantal nieuwe. Bekende gezichten zoals Congalala waren een leuke uitdaging. Nerscylla, die werd geïntroduceerd in Rise, maakt zijn debuut op PlayStation en Xbox consoles in Wilds. Met de realistischere graphics ziet die er wel een stuk enger uit!
Er waren ook twee volledig nieuwe monsters om uit te proberen. Rompopolo hadden we al wel gezien in een dev update, maar nu zagen we het voor het eerst in actie. Dit monster gebruikt zijn angel én mond om gifgas uit de aarde te zuigen. Deze kan hij uitblazen of naar je schieten in ballen. Interessant is dat je kan zien wanneer Rompopolo klaar is voor een aanval. Dan vullen de zakken op zijn lichaam zich. Je weet zelfs welke aanvallen gereed zijn, want de staart en kop bollen los van elkaar op. Mogelijk kan hij ook andere gassen en vloeistoffen absorberen afhankelijk van het gebied waar je in vecht. Daar zijn we wel benieuwd naar.
Uth Duna is helemaal nieuw. Deze Brute Wyvern doet sterk denken aan Namielle, maar dan met een wat bruter ontwerp. Het monster gebruikt wateraanvallen in grote AoE’s, dus je moet goed op blijven letten als je die wil vermijden. Ook heeft hij een beschermende kap die je eerst moet breken voordat je écht schade toe kan dienen. Dit zie je ook aan de blauwe nummers, die jou laten weten dat je aanvallen worden geabsorbeerd met een schild. Dat je dit aan de nummers ziet, suggereert ook dat meer monsters zichzelf op vergelijkbare manieren gaan beschermen. Dat wordt een extra laag complexiteit en uitdaging in de gevechten.
Rompopolo en Nerscylla speelden we in multiplayer, met wat andere journalisten. Het vormen van een party was even een uitdaging tijdens de preview, maar vervolgens was het een half uur lekker tegen elkaar schreeuwen. Samen jagen blijft toch het lekkerst in Monster Hunter Wilds.

Jagen in het wild

Overigens hoef je quests niet meer te beginnen vanaf de quest counter. Als je in het wild een gevecht start met een monster, dan start je er ook automatisch eentje. Dit voelt als een lekkere stap vooruit, want als je in eerdere games een gebied in liep voelde vechten toch een stuk minder zinnig. Je krijgt wel de materialen van het monster zelf, maar geen beloningen van een missie.
Nu is dat dus niet meer het geval. Hierdoor kun je gewoon wat verkennen en dan besluiten dat je een monster dat je ziet wil bevechten, zonder dat je er minder voor krijgt. Het betekent ook dat het monster niet meer het gebied gaat verlaten. In oudere games was het toch balen als je halverwege was en de interne, geheime timer van dat monster op was en het vertrok. Nu heb je gewoon de normale quest timer.
Het betekent ook dat je wel weer vastzit aan je faints. Drie keer en je ligt eruit. Sommigen zullen dit fijn vinden. Anderen vonden het juist wel handig dat ze een monster kunnen uitdagen zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken dat ze falen en gewoon door blijven gaan.
Persoonlijk vonden we dit een fijne aanpassing. Maar als jij soms gewoon wat rond wil lopen en willekeurige gevechten wil starten voor de leuk, dan is het misschien wat minder. De wereld voelt net wat minder levend, en iets game-achtiger. Natuurlijk hoef je niet te vechten met monsters. Zolang je dat niet doet blijft het verkennen een soort safaritocht waar je lekker je ogen uit kan kijken.

Endemic life en de slinger

Over de natuur verkennen gesproken, endemic life van World keert weer terug. Die zaten niet in Rise, en dat was toch een gemis. Met de terugkeer van je slinger kun je nu weer insecten, vissen en andere kleine dieren vangen. Je krijgt er wat punten voor, maar veel belangrijker dan dat is dat je het beestje nu hebt. Er is een breed scala aan mooie en schattige beestjes die je daarmee kan verzamelen.
Wat kun je ermee? In World liet je die als huisdieren de vrije loop gaan in je kamer/huis. Wij mochten alleen onze kamer nog niet in, dus dat konden we niet direct bevestigen. Toen we vroegen of we weer huisdiertjes mochten plaatsen in onze woning aan de mensen van Capcom hadden ze daar niet direct antwoord op: “Waarschijnlijk wel, maar die hebben we zelf nog niet gezien.” Het is dus niet zeker, maar dikke kans dat jij weer met een net op jacht gaat om diertjes te verzamelen in Wilds.
Dat is niet het enige dat je doet met de slinger. Allereerst gebruik je het om ammo op een monster te schieten. Dit kunnen simpele stenen zijn, voor een beetje extra schade op afstand, of een flash om een vliegend monster naar de grond te brengen. Je kan zelfs op een instabiele stalactiet schieten zodat die op het monster valt met een behoorlijke klap! Een oplettende jager vindt een hoop ammo-types, en heeft altijd de juiste voor het moment op de slinger geladen.
Ze maken ook het reizen een stuk aangenamer. Je kan er namelijk plantjes mee oppakken, zonder dat je er steeds heen moet lopen. Als je min of meer op een plant richt en op rondje drukt, dan pak je het lekker op afstand op. Dit is vooral fijn als je op je rijdier zit, en die zelf zijn weg naar het monster vindt. Dan onderbreekt het je gevecht niet, terwijl je wel kostbare materialen oppakt voor consumables.

Zin in de volledige versie van Monster Hunter Wilds

Al met al heeft deze preview ons vooral enthousiast gemaakt voor de release van Monster Hunter Wilds op 28 februari. Als je een fan bent van Monster Hunter, dan zijn de nieuwe aanpassingen en toevoegingen allemaal lekker, tenzij jij een groot fan bent van vrij jagen in de wilde natuur. Zelfs dan is er eigenlijk maar een klein minpuntje, terwijl veel andere spelers het een fijne aanpassing vinden. Wij kunnen in elke geval niet wachten!
Speel Monster Hunter Wilds vanaf 28 februari op PlayStation 5, Xbox Series X/S en PC. Voor deze preview speelden wij op de PS5.
Monster Hunter Wilds - PS5 Image
Monster Hunter Wilds - PS5
EUR79.99
Op voorraad
Koop op bol.