Wij kregen de
kans om
Monster Hunter Wilds uitgebreid vroegtijdig te spelen. Lijkt het erop dat de ambities van
Capcom met de game worden waargemaakt? Lees nu onze ervaringen in de preview.
Wapens en
armor
Na een korte
intro die spelers iets meer inlichtte over het verhaal van Wilds, kregen we een
de kans het kamp te verkennen. De eerste stop was Gemma de smid, want dat kon
niet in
de beta. Een aangename verrassing wachtte daar op ons: Je kan zowel de
mannelijke als vrouwelijke versie van armor craften, ongeacht je personage. De
stats en skills zijn hetzelfde, dus het is puur om er goed uit te zien. Je bent
dus niet meer gebonden aan je gender, en kan de twee zelfs mixen en matchen
voor de perfecte look.
Dit is ook groot nieuws na
de bevestiging dat
layered armor van Rise terugkeert. Het assortiment aan looks wordt enorm
uitgebreid, terwijl je door te mixen en matchen nog veel verder gaat. Fashion Hunters
kunnen dus helemaal los in
Monster Hunter Wilds.
Ook de wapens
hebben meer afwisseling. Zeker aan het begin is in Monster Hunter-games de variatie
aan wapens wat klein. Een simpel stuk metaal of bot waar herkenbare delen van
een specifiek monster tegenaan geplakt zijn. Het heeft wel wat, maar het wordt
een beetje eentonig. De rare, mooie en opvallende stukken gear komen pas later.
In Wilds lijkt dit niet het geval te zijn. Al gauw kwamen wat ontwerpen waar
wij enthousiast van werden. Toen we in een nieuwe save geladen werden moesten we zelfs de mensen van Capcom vragen wat dat ding op onze rug was, want het zag er raar uit.
Een andere
upgrade is skills op wapens. Voorheen vond je die alleen op armor, met wat zeldzame
uitzonderingen daargelaten. Denk aan goede drops van Kulve Taroth in World. Nu hebben
zelfs Low Rank wapens een skill. Dit geeft je meer flexibiliteit en potentie in
je build. Zeker in de vroege stages, waar je vaak lange tijd vast zit aan
dezelfde laarzen omdat die Attack Up hebben. Als je wapen een Attack Up heeft,
dan is die kostbare vierde stack gemakkelijker te halen en kan je
misschien wat andere skills uitproberen.
Een snel
kijkje in het trainingsgebied
In de beta van
Wilds kon je tegen een ton aan slaan, maar een echt trainingsgebied was er
niet. Sterker nog, je zag de ingang maar werd tegengehouden als het gebied in probeerde te stappen.
Wij mochten er deze keer gelukkig wel in. Dus namen we een kijkje.
Zoals je
misschien al wel gewend bent van oudere games, zijn je consumables en ammo ongelimiteerd
zolang je in dit gebied bent. Daardoor kun je lekker experimenteren zonder je
zorgen te maken om je items.
Meownager Luke
staat in het gebied om jou te helpen en je vragen te beantwoorden. Hij kan de
oriëntatie van het ‘monster’ aanpassen, en zelfs het gedrag veranderen. Ook heb
je de optie te oefenen voor wounds. Ze kunnen hetzelfde zijn als in het wild,
waar je eerst een plek aan moet blijven vallen voor er een zwakke plek ontstaat.
Maar als je gewoon je focus strikes wil oefenen, dan kun je wounds ook
permanent aanzetten.
Rechts bovenin
staan ook je mogelijke combopaden. Deze display past zich automatisch aan naar
waar jij bent in een combo, zodat er alleen relevante info staat. Dit kun je
ook gebruiken in het wild, maar in het trainingsgebied heb je natuurlijk meer
de tijd om ernaar te kijken. Daar hoef je immers niet de aanvallen van een torenhoog monster te ontwijken.
Bekende en
nieuwe gezichten
Er was al een
aardig aanbod aan monsters waar wij mee aan de stok mochten. Sommigen zijn
bekend en mocht je zelfs al bevechten in de beta. Maar er waren ook een aantal
nieuwe. Bekende gezichten zoals Congalala waren een leuke uitdaging. Nerscylla,
die werd geïntroduceerd in Rise, maakt zijn debuut op
PlayStation en
Xbox consoles in Wilds. Met de
realistischere graphics ziet die er wel een stuk enger uit!
Er waren ook twee
volledig nieuwe monsters om uit te proberen. Rompopolo hadden we al wel gezien
in een dev update, maar nu zagen we het voor het eerst in actie. Dit monster
gebruikt zijn angel én mond om gifgas uit de aarde te zuigen. Deze kan hij
uitblazen of naar je schieten in ballen. Interessant is dat je kan zien wanneer
Rompopolo klaar is voor een aanval. Dan vullen de zakken op zijn lichaam zich.
Je weet zelfs welke aanvallen gereed zijn, want de staart en kop bollen los van
elkaar op. Mogelijk kan hij ook andere gassen en vloeistoffen absorberen
afhankelijk van het gebied waar je in vecht. Daar zijn we wel benieuwd naar.
Uth Duna is
helemaal nieuw. Deze Brute Wyvern doet sterk denken aan Namielle, maar dan met
een wat bruter ontwerp. Het monster gebruikt wateraanvallen in grote AoE’s, dus
je moet goed op blijven letten als je die wil vermijden. Ook heeft hij een
beschermende kap die je eerst moet breken voordat je écht schade toe kan
dienen. Dit zie je ook aan de blauwe nummers, die jou laten weten dat je
aanvallen worden geabsorbeerd met een schild. Dat je dit aan de nummers ziet,
suggereert ook dat meer monsters zichzelf op vergelijkbare manieren gaan
beschermen. Dat wordt een extra laag complexiteit en uitdaging in de gevechten.
Rompopolo en
Nerscylla speelden we in multiplayer, met wat andere journalisten. Het vormen van een party was even een uitdaging tijdens de preview, maar vervolgens was het een
half uur lekker tegen elkaar schreeuwen. Samen jagen blijft toch het lekkerst in
Monster Hunter Wilds.
Jagen in het
wild
Overigens hoef je
quests niet meer te beginnen vanaf de quest counter. Als je in het wild een
gevecht start met een monster, dan start je er ook automatisch eentje. Dit
voelt als een lekkere stap vooruit, want als je in eerdere games een gebied in
liep voelde vechten toch een stuk minder zinnig. Je krijgt wel de materialen
van het monster zelf, maar geen beloningen van een missie.
Nu is dat dus
niet meer het geval. Hierdoor kun je gewoon wat verkennen en dan besluiten dat
je een monster dat je ziet wil bevechten, zonder dat je er minder voor krijgt. Het
betekent ook dat het monster niet meer het gebied gaat verlaten. In oudere
games was het toch balen als je halverwege was en de interne, geheime timer van
dat monster op was en het vertrok. Nu heb je gewoon de normale quest timer.
Het betekent ook
dat je wel weer vastzit aan je faints. Drie keer en je ligt eruit. Sommigen
zullen dit fijn vinden. Anderen vonden het juist wel handig dat ze een monster
kunnen uitdagen zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken dat ze falen en
gewoon door blijven gaan.
Persoonlijk
vonden we dit een fijne aanpassing. Maar als jij soms gewoon wat rond wil lopen
en willekeurige gevechten wil starten voor de leuk, dan is het misschien wat
minder. De wereld voelt net wat minder levend, en iets game-achtiger. Natuurlijk
hoef je niet te vechten met monsters. Zolang je dat niet doet blijft het
verkennen een soort safaritocht waar je lekker je ogen uit kan kijken.
Endemic life
en de slinger
Over de natuur
verkennen gesproken, endemic life van World keert weer terug. Die zaten niet in
Rise, en dat was toch een gemis. Met de terugkeer van je slinger kun je nu
weer insecten, vissen en andere kleine dieren vangen. Je krijgt er wat punten
voor, maar veel belangrijker dan dat is dat je het beestje nu hebt. Er is een
breed scala aan mooie en schattige beestjes die je daarmee kan verzamelen.
Wat kun je ermee?
In World liet je die als huisdieren de vrije loop gaan in je kamer/huis. Wij
mochten alleen onze kamer nog niet in, dus dat konden we niet direct
bevestigen. Toen we vroegen of we weer huisdiertjes mochten plaatsen in onze
woning aan de mensen van Capcom hadden ze daar niet direct antwoord op: “Waarschijnlijk
wel, maar die hebben we zelf nog niet gezien.” Het is dus niet zeker, maar
dikke kans dat jij weer met een net op jacht gaat om diertjes te verzamelen in
Wilds.
Dat is niet het
enige dat je doet met de slinger. Allereerst gebruik je het om ammo op een
monster te schieten. Dit kunnen simpele stenen zijn, voor een beetje extra schade
op afstand, of een flash om een vliegend monster naar de grond te brengen. Je
kan zelfs op een instabiele stalactiet schieten zodat die op het monster valt
met een behoorlijke klap! Een oplettende jager vindt een hoop ammo-types, en heeft
altijd de juiste voor het moment op de slinger geladen.
Ze maken ook het
reizen een stuk aangenamer. Je kan er namelijk plantjes mee oppakken, zonder
dat je er steeds heen moet lopen. Als je min of meer op een plant richt en op
rondje drukt, dan pak je het lekker op afstand op. Dit is vooral fijn als je op
je rijdier zit, en die zelf zijn weg naar het monster vindt. Dan onderbreekt
het je gevecht niet, terwijl je wel kostbare materialen oppakt voor consumables.
Zin in de volledige versie van Monster Hunter Wilds
Al met al heeft deze
preview ons vooral enthousiast gemaakt voor de release van Monster Hunter Wilds
op 28 februari. Als je een fan bent van Monster Hunter, dan zijn de nieuwe
aanpassingen en toevoegingen allemaal lekker, tenzij jij een groot fan bent van
vrij jagen in de wilde natuur. Zelfs dan is er eigenlijk maar een klein
minpuntje, terwijl veel andere spelers het een fijne aanpassing vinden. Wij
kunnen in elke geval niet wachten!
Speel Monster
Hunter Wilds vanaf 28 februari op PlayStation 5, Xbox Series X/S en
PC.
Voor deze preview speelden wij op de PS5.