Metal Eden is de kleurrijke cocktail die uit je blender sijpelt
als je first-person
shooter appeltjes mixt met een vleugje
cyberpunk en dat
overgiet met een
Titanfall-sausje. Na het spelen van de eerste hands-on preview
van de game, is de wens naar meer in ieder geval aangewakkerd.
Want in een wereld waar veel ontwikkelaars hun shooters in
een online games as a service-model gieten, kiest ontwikkelaar Reikon Games er
juist voor om lekker vast te klampen aan wat een FPS vroeger nou zo leuk
maakte. Geen gekke poespas, gewoon een levensbalk, wat bepantsering en een rits
dikke wapens om vijanden mee kapot te knallen.
Een wereld vol technologie
In Metal Eden kruip jij in de rol van de printbare Hyper
Unit ASKA. Deze mechanische vechtmachines zijn zo ontwikkeld dat sneuvelen geen
probleem is. Voor jou tien anderen, laten we maar zeggen. Toch heb je als Hyper
Unit ook een menselijke connectie. Je bewustzijn wordt namelijk zo in het pak geüpload.
Jup, in Metal Eden heeft de mens zijn bewustzijn toevertrouwd aan een veredeld
SD-kaartje.
Dat bleek toch niet zo’n slimme zet, want in de game heeft
een kwaadwillende groep het bewustzijn van de inwoners van de fictieve stad
MOEBIUS gegijzeld. En daar kom jij om de hoek kijken. Want iemand moet al die
onschuldige mensen bevrijden uit die virtuele wurggreep. Een nieuw avontuur is
geboren.
Elegante Terminator
Mocht je hoofdpersonage ASKA goed willen beschrijven, dan komt
een kruisbestuiving tussen Samus uit de
Metroid-games en
Doom Guy nog het meest
in de buurt. De elegante outfit had zo ontworpen kunnen zijn door Nintendo. Maar
duik je eenmaal de gameplay in en begin je met schieten, dan schuift al die
souplesse plots opzij.
Dan komt de brute kant van Metal Eden tevoorschijn. De game
speelt heel erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld de recentere
Doom-games uit de
stal van id Software. De wapens spelen de hoofdrol en elke kill die je maakt
geeft je een beloning terug. Dat kan munitie zijn, maar ook health of een boost
voor je pantser.
Geen generatieve levensbalk of andere moderne hulpmiddelen
dus, je moet overal zelf op letten. Gelukkig gunt de game je meer dan genoeg mogelijkheden
om al die vijanden toch te overleven. Tijdens de hands-on preview kreeg hoofdpersoon
ASKA al de beschikking over een snelvurende SMG, een krachtige revolver en een
allesvernietigende shotgun.
Acrobatisch knallen
Elk wapen heeft zijn eigen sterke en zwakkere punten en aan
jou de taak om elk wapen op het juiste moment in te zetten. Al rennend en
springend baan je je een weg door de strak vormgegeven sci-fi wereld van Metal
Eden. Rennend over muren, al greppelend van platform naar platform, het tempo
in de game ligt altijd hoog.
En die flow speelt erg lekker weg. Het voelt heerlijk aan
als je van vijand naar vijand springt, hun kop eraf knalt en zonder slag of stoot
weer verder huppelt. Bovendien kun je op bepaalde momenten nog harder toeslaan
en de kern van je vijand zo uit zijn lijf rukken.
Met die kern kun je jezelf oplappen óf nog meer schade aanrichten
dan je al deed. Een leuk machtspelletje, waar je gaandeweg de game steeds meer mee
kunt doen. De preview liet namelijk al een hele skill tree doorschemeren met
allerlei leuke extra krachten. Allemaal gekoppeld aan het ‘misbruiken’ van
andermans kern.
Metal Eden preview smaakt naar meer
Metal Eden weet in de eerste anderhalf uur dus al een aantal
‘hooks’ op te gooien die ervoor zorgen dat je verder wilt spelen.
Vanzelfsprekend is natuurlijk nog niet alles helemaal af en gepolijst. Zo wil de framerate
op de gespeelde
PC-versie nog alle kanten op gaan en is ook de kwaliteit van de
voice-overs en cutscenes nog heel wisselvallig.
Gelukkig zijn er nog een paar maanden te gaan voordat
Metal
Eden in mei op de markt verschijnt. Tijd waarin hopelijk die belangrijke
technische puntjes op de i worden gezet. En als die hobbels gladgestreken worden, lijkt niets deze vliegensvlugge shooter in de weg te liggen om fans van het
genre een heerlijke tijd te bezorgen.