Indie-titels verdienen soms meer aandacht dan al het
triple A geweld. Een titel die de spotlight verdient is Lost Ember, een game over vraagstukken als: waar kom je terecht als je dood bent? En in hoeverre zijn keuzes uit je leven bepalend geweest? We checkten de game op gamescom en dat lees je in onze Lost Ember
hands-on.
Lost Ember heeft een succesvolle
Kickstarter achter de rug: 326.103 euro leverde het op, in plaats van het beoogde ton. Dat zegt wat! De game is nu
vijf jaar in ontwikkeling en zal dit jaar het levenslicht gaan zien op de PlayStation 4, Xbox One, PC en later ook de Switch.
Wie is de zwarte wolf?
In de game kruip je in de huid van een wolf, maar er is ook een lichte wolf. Het lijkt erop dat jullie elkaar moeten zien te bereiken. Nu denk je in eerste instantie: aaahhh een wolf, wat tof. Of wat schattig! Maar tijdens onze gamescom-sessie hebben we ons laten vertellen dat Lost Ember iets te maken heeft met de dood en in welke staat je je dan verkeert. Het wordt kennelijk beschouwd als ‘straf’ dat je een wolf bent. Dus er is in principe weinig tofs of schattigs aan.

Zelf exploreren
Veel wordt er niet gesproken in Lost Ember.Tijdens onze speelsessie moeten we met de wolf rennen, landschappen verkennen en vooral zelf ontdekken wat er aan de hand was. Onderweg kun je daarbij progressie boeken door te veranderen van dier. Een lager gelegen gebied kun je bijvoorbeeld alleen vliegend bereiken, iets wat de wolf duidelijk niet kan. Een sprong zou een sprong des doods betekenen. Op zo’n moment dien je op zoek te gaan naar een dier in de omgeving die je met een druk op de knop kan worden. We vonden een eend en konden op die manier naar beneden vliegen. De game belooft vol te zitten met dit soort elementen.
Verder zijn er stukken die geblokkeerd worden door een rode gloed. Het is niet precies duidelijk wat dit is, maar het vormt in ieder geval een barrière waardoor je niet verder kan komen. Deze ‘muren’ kunnen gebroken worden als je elders bepaalde herinneringen activeert. Als je er genoeg vindt, dan breken de barrières en kun je verder.

Het verleden uitpluizen
Hoewel we te kort gespeeld hebben om nu al het diepgaande
verhaal te kunnen ontfutselen, lijkt het erop dat het verleden de hoofdpersoon (doorgaans de wolf) achtervolgt. Waarschijnlijk moet je in Lost Ember achterhalen wat je fout hebt gedaan in je leven en waardoor jij een zwarte wolf bent. Het klinkt een tikkeltje zweverig en dat is het dan ook wel.
Maar Lost Ember heeft genoeg boeiende ingrediënten in huis. De game ziet er daarbij interessant uit. In een korte speelsessie hebben we meerdere natuurgebieden doorlopen en het enige wat hierbij opviel, is het af en toe ontbreken van een overtuigende soundtrack.
Soms moet je lange stukken met de wolf rennen en deze stukken duren net iets te lang. Als de makers gedacht hebben of dit momenten moesten zijn waarop de speler even kon nadenken over de moraal van het verhaal, dan was dit beter geweest met een goed muziekje erbij. Nu zit je soms gewoon maar knopjes te drukken en denk je: waarom doe ik dit?

Lost Ember hands-on - Om in de gaten te houden!
Dit is het enige puntje van kritiek wat we tijdens de eerste sessie ontdekten. Verder lijkt
Lost Ember een heerlijke indie-titel te worden voor mensen die houden van games waarin weinig gesproken wordt en de speler vooral zelf moet uitvogelen wat er allemaal aan de hand is. Wat ons betreft een indie om in de gaten te houden!