Regisseur
Josef Fares is terug van weggeweest met een nieuw co-op avontuur.
It Takes Two is de naam van de game en wij gingen alvast een paar uur met de It Takes Two gameplay aan de slag. Of dit fantasierijke avontuur een titel is om naar uit te kijken, lees je in onze uitgebreide preview!
Co-op plezier is misschien wel de tofste manier om te gamen. Goede co-op titels toveren een lach op je gezicht (en laten je soms schelden) als de samenwerking goed (of juist niet) verloopt.
It Takes Two, de nieuwe titel van Hazelight, doelt dan ook op het terugbrengen van dat co-op plezier in een knotsgekke actie-platformer met meer ADHD dan een konijn dat stiekem Red Bull heeft zitten slurpen.
Samen op reis
Fares kiest er in de nieuwe co-op game namelijk voor om constant van genre te wisselen. Hoewel de titel twee spelers vereist die samenwerken in een actievolle 3D-platformer, wissel je constant van mechanics. Waar je met een simpele basis van springen, klimmen en klauteren start, krijg je al snel bijzonder creatieve wapens die het best tot hun recht komen wanneer je ze combineert.
In de kern is It Takes Two dan ook een co-op game. Sterker nog, net als met A Way Out kun je de game alleen met twee spelers ervaren (zowel lokaal als online). Van belang is in ieder geval dat je communiceert met je partner. Daar is de game op ontworpen, zo laat Fares ons weten.
Samen moet je constant puzzels oplossen om de levels te doorkruisen. Hetzelfde geldt voor het vechten tegen vijanden en natuurlijk bazen. Ieder level zit vol met creatieve bazen die een flinke opdonder verdienen. Aan jou en je partner om dit voor elkaar te krijgen.
Hartverwarmend verhaal
Dat It Takes Two een co-op titel is, merk je niet alleen in de gameplay. Het verhaal rechtvaardigt de keuze namelijk ook. In de game neem je de rol van Cody en May op je. Het koppel besluit om te scheiden en dat nieuws komt vooral bij dochter Rose hard aan.
De jongedame maakt twee poppen die op haar ouders lijken en wenst dat haar ouders gewoon bij elkaar blijven en het weer goedmaken. Wonder boven wonder worden Cody en May omgetovert tot de poppen en begint een magisch avontuur. In de kleine gestaltes ontstaat namelijk een Honey, I Shrunk the Kids scenario gemixt met een goede dosis Pixar.
Het resultaat na dik twee uur spelen smaakt naar meer. Waar de tranen van het lachen over de wangen biggelen, staan de nekharen ook geregeld overeind. Fares’ achtergrond als filmmaker komt duidelijk naar voren in de dialogen en je merkt dat de regisseur plezier had tijdens het maken van de game.
Liefde als leermeester
Dit uit zich vooral via Het Boek der Liefde, een over-de-top personage dat Cody en May een lesje in de liefde wil leren. Met zijn dikke, Italiaanse accent krijg je gewoon zin in een bord pasta, terwijl de mariachi muziek op de achtergrond hem constant bijstaan. De muziek in de eerste uren is overigens steeds één van de hoogtepunten in de It Takes Two gameplay.
Steeds weer word je door muziek vergezeld die je in een sprookjeswereld wanen. Eerlijk is eerlijk, de interacties met pratend gereedschap en de oorlog tussen eekhoorns en wespen doet hierbij ook een duit in het zakje. Samen met je partner, die overigens online via de Friend Pass gratis mee kan spelen, lach je telkens weer door de bizarre situaties.
Afwisseling
Fares vertelt ons tevens dat de It Takes Two gameplay tussen de twaalf en veertien uur aan plezier moet voorschotelen. Dat is een stuk langer dan A Way Out en dus rest de vraag of de gameplay niet eentonig wordt na verloop van tijd. De eerste uren geven goede hoop, maar dat is slechts een verwachting.
Wel mag gesteld worden dat de terugkeer van minigames enorm welkom is. Net als in A Way Out zijn er tal van minigames te vinden waarin je tegen elkaar ten strijde trekt. Wederom werkt het als toffe manier om de gameplay op te breken, terwijl het ook als goed lokmiddel werkt om de levels tot in het kleinste detail te verkennen.
A Take Two staat gepland voor 26 maart 2021 en verschijnt op de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en PC.