Het heeft lang geduurd. Er zijn jaren voorbijgegaan sinds de release van Hitman: Blood Money. Maar liefst zes jaar geleden werd dat spel uitgebracht en sindsdien hebben we weinig meer vernomen van de
franchise. En dat is apart, zeker gezien het feit dat de game ongelofelijk veel volgers heeft en iedere speler wel weet te raken. Nu, anno 2012, is het eindelijk tijd voor een vervolg, Hitman: Absolution.
Ontwikkelaar IO Interactive heeft van Square Enix, de uitgever die het opvallend goed doet de laatste jaren, de taak gekregen om nieuw leven in de franchise te pompen. En de uitgever heeft oog voor goede games. Het valt dus ook te verwachten dat Hitman: Absolution een absolute topper wordt, mede gezien het feit dat alle eerdere games ook fantastisch waren. Kijk, dat belooft veel goeds.

Persoonlijker
Zonder al te diep in te gaan op het verhaal, kan er alvast verteld worden over het feit dat dit één van de meest persoonlijke verhalen uit de franchise is. Veel meer tussenfilmpjes, veel meer achtergronden, ga zo maar door. Agent 47 krijgt al gelijk in ’t begin te maken met een heel zwaar dilemma. Hij moet Diana Burnwood vermoorden van de 'ICA' (International Contract Agency). Mocht je bekend zijn met de serie, dan begrijp je al meteen dat dit geen eitje zal zijn. Diana is namelijk jarenlang Agent 47’s contactpersoon geweest. Een vertrouwenspersoon, dat zeker. Echter, ze is te gevaarlijk voor het bedrijf geworden, en dus wordt de huurmoordenaar ingehuurd. Al snel blijkt er hier en daar wat mis te zijn.
Instinct
De versie die XGN toebedeeld kreeg bevatte vijf levels, allemaal verschillend van elkaar. Het begon allemaal met de proloog, waar je als speler de fijne kneepjes van het vak geleerd krijgt. Het concept van Hitman is in principe simpel: zorg dat je ongezien je doelwit uitgeschakelt. Hoe je dat doet, maakt niet uit. Dat is helemaal aan jou. Breng bijvoorbeeld een bewaker om en doe zijn pak aan, zodat andere mensen je niet zo snel herkennen. Dat is in vergelijking met voorgaande delen veel moeilijker geworden, want IO Interactive wil ervoor zorgen dat de speler echt op de proef gesteld wordt.
Je krijgt nu echter de mogelijkheid om gebruik te maken van de zogenaamde 'Instinct-functie'. Je hebt een balkje, dat opgevuld kan worden door de acties die je uitvoert. Hoe voller het balkje, hoe meer je gebruik kunt maken van de functie. Stel, je moet langs een groep bewakers – en je bent zelf al verkleed als een van hen – maar ze zullen je gezicht sowieso herkennen. Door gebruik te maken van Instinct, kijkt Agent 47 even naar beneden kzodat men niet zijn gezicht kan zien. De functie kun je overigens ook gebruiken voor het herkennen van handige voorwerpen en dergelijke. Denk aan het vinden van een boek, dat je de kamer in kunt gooien zodat gealarmeerde bewakers ineens ergens anders gaan staan.
Meer actie
Je hoeft niet altijd gebruik te maken van de Instinct-functie. Het ligt ook aan de keuze die je maakt aan het begin van het spel. Er zijn lekker veel moeilijkheidsgraden, waarbij de allermoeilijkste daadwerkelijk ongelofelijk ingewikkeld is. Eén klein foutje maken is daar onlosmakelijk verbonden met helemaal opnieuw beginnen. Denk echter niet dat je constant voorzichtig bezig moet zijnm er is veel meer actie dan voorheen. En dat is jammer. Soms moet je vier personen tegelijkertijd uitschakelen, wat kan door de functie 'Point Locking'. In een mum van tijd kies je je slachtoffers uit en Agent 47 schiet ze binnen een seconde neer. Waar is toch dat voorzichtige gebleven? Want ja, roekeloos lawaai maken wordt niet meer zozeer bestraft. Dat valt te betreuren. Ander minpunt is het feit dat, als je doodgaat, je bij een checkpoint terugkomt en alle eerder gedode vijanden terug zijn. Oók diegenen die je eerder omgelegd hebt. Misschien is dat nog een foutje bij de vroege versie van Hitman: Absolution, dat zal de toekomst moeten leren.
Contracts
Goed, genoeg gezeikt. Hopelijk valt Hitman: Absolution in de andere levels niet tegen qua actie – dat moet dan in mindere mate aanwezig zijn – en anders blijft het desondanks een heel goede game. Laat dat even duidelijk zijn. Het is namelijk nog steeds mogelijk om terug te gaan naar de heel oude vertrouwde gameplay van de Hitman-franchise in de gamemodus 'Contracts'. Daarin kun je het opnemen tegen alle andere huurmoordenaars uit de wereld. Doel is om zo snel en stiekem mogelijk de doelwitten uit te schakelen, zodat je het beter doet dan je vrienden. Je kunt ook zelf contracten uitvaardigen, zodat mensen uit de wereld je uitdaging aan kunnen gaan. Een leuk concept, wat ervoor zorgt dat je na het uitspelen het spel nog steeds gaat spelen.
Alles komt goed
Hitman: Absolution komt weliswaar over als een echte topper, maar moet uitkijken dat het niet te enthousiast te werk gaat. Gevaar ligt op de loer, gezien het feit dat er veel meer actie dan tevoren is. Het stealth-gedeelte is echter bijna perfect, mede dankzij de verschillende moeilijkheidsgraden. Dus ja, op dat vlak scoort het spel ongelofelijk goed. Maar goed, we zullen zien wat alle andere levels ons zullen brengen. De verwachtingen zijn hooggespannen, dat zeker.