Na ruim een jaar in de alpha fase te zijn geweest is Blizzards eigen
MOBA game Heroes of the Storm nu in Beta. Tijd om deze game aan de tand te voelen in deze Heroes of the Storm preview.
Heroes of the Storm is een game die al behoorlijk wat jaren in ontwikkeling is.
Blizzard neemt altijd de tijd voor zijn games. Niet voor niets zegt het bedrijf bijna altijd "It's done when it's done". Heroes of the Storm is hierbij geen uitzondering, aangezien deze titel in 2010 werd aangekondigd als add-on bij de game
Starcraft 2 Wings of Liberty en toen nog onder de naam van
Blizzard Dota ging.
Blizzard wil met Heroes of the Storm een vervolg maken op de razend populaire mod Dota uit Warcraft 3. Deze mod is inmiddels uitgegroeid tot een geheel nieuw genre MOBA (Multi Battle Online Arena) waarvan League of Legends en Valve's Dota 2 de bekenste zijn. Kan Heroes of the Storm zich meten met de concurrentie League of Legends en Dota 2 of is dit een verloren strijd?
Kies jouw held en rol
Zoals de naam van de game al doet vermoeden kun je de strijd aangaan met één van de bekende figuren uit het Blizzard universum. Blizzard maakt hierbij handig gebruik van de enorme hoeveelheid aan helden en bad guys die het kent uit de andere franchises. Op dit moment kun je kiezen uit 33 verschillende karakters die onder worden verdeeld in de rollen warriors, assasins, support en specialists.
Warriors zijn diegene die als eerst in het gevecht duiken en door een grote healthpool niet eenvoudig te doden zijn. Als assasin ben je de snipers van het team en kun je enorme schade aanrichten aan niet oplettende spelers en deze snel uitschakelen. Daarentegen zijn assasins zeer kwetsbaar. Neem je de rol als support, dan kan het buffen of healen van teamspelers doorslaggevend zijn. De rol van specialist is voor de gevorderde spelers wat het meest tot zijn recht komt wanneer je zelf een team samen stelt.
Bij het kiezen van de hero is in één oogopslag te zien welke rol de hero kan vervullen en welke abilities hij/zij heeft.
Easy to learn...
Heroes of the Storm is zeer merkbaar volgens de Blizzard filosofie "easy to learn, hard to master" ontwikkeld. Wanneer je de game voor het eerst opstart, wordt gevraagd van welk niveau je bent. Ben je nieuw in dit genre? Geen enkel probleem! Door middel van een tutorial word je in ongeveer 20 minuten bekendgemaakt met de basis besturing en basics van het spel.
Het is zeker merkbaar dat Blizzard een andere weg in slaat dan zijn concurrenten. Dit wordt duidelijk in een aantal game desgin beslissingen die de developer heeft genomen om het genre toegankelijker te maken.
Ook jij kan instappen!
In Heroes of the Storm is alles gericht op toegankelijkheid en teamplay. Dit wordt duidelijk doordat bijvoorbeeld de experience die wordt verkregen, wordt verdeeld over het gehele team. Dit resulteert niet alleen in meer balans in het team, maar zorgt er ook voor dat als je nieuwkomer niet het gevoel hebt dat je achter de feiten aan loopt. Het is namelijk enorm frustrerend als jij nog lvl 1 bent terwijl jouw teamgenoten of tegenstanders al lvl 10 zijn.
Hiermee wordt ook de kans kleiner dat je het verbaal moet ontgelden door jouw teamgenoten als je minder presteert. Het is binnen de moba community namelijk niet ongebruikelijk dat potjes uitmonden in verbaal geweld.
Tevens is er afstand gedaan van het kopen van items en heb je de beschikking over een mount, dit maakt de game niet alleen toegankelijker maar ook sneller. Je hoeft daardoor niet na te denken over welk item je moet kopen en je kunt nu door op je paard te springen je snel verplaatsen over de map of gebruik je hearthstone als je direct terug wilt teleporten naar jouw basis.
Veel doodgaan is één van de meest frustrerende dingen in games en zeker in een moba. Nieuwe spelers kunnen hierdoor gefrustreerd raken en afhaken. Ook hier heeft Blizzard wat op bedacht om de spelervaring te verbeteren. Bij het doden van een vijand heb je namelijk de kans dat er regeneration orbs verschijnen. Wanneer je deze orbs oppakt krijg je er wat leven bij. Daarnaast is de respawn timer een stuk korter gemaakt zodat je snel weer in actie kunt komen.
Hard to master
Maar is de game dan niet te simpel? Absoluut niet er is genoeg diepgang. Blizzard heeft ervoor gezorgd dat de learning curve minder stijl is dan zijn concurrenten. Naarmate je meer potjes speelt, verdien je goud en experience points. Met het goud kunnen nieuwe hero's gekocht worden en met experience points speel je nieuwe talenten vrij voor je hero.
Dit zorgt ervoor dat de game langzamerhand complexer wordt en meer diepgang krijgt door de vrij te spelen talenten voor jouw hero.
Zombies, planten en piraten
Het doel van Heroes is hetzelfde als dat van zijn concurrenten, je moet de basis van de tegenstander vernietigen voordat zij dit doen. Je kunt hierbij geholpen worden door mercenaries die strategisch zijn geplaatst op de map. Deze mercenary Ogres moeten eerst verslagen worden alvorens zou jou helpen bij het slopen van de vijandelijke basis.
Blizzard heeft naast deze mercenaries elke map een eigen mechanic gegeven waarmee je de basis van de tegenstander in as kunt leggen. Zo kun je op de map Blackheart's bay gouden munten verzamelen waarmee je een piraat om kunt kopen. Wanneer je genoeg gouden munten hebt verzameld en de piraat kunt omkopen begint hij met zijn piratenschepen de basis van de tegenstander te bombarderen.
Een andere map The haunted mines levert minstens net zulke interessante gameplay op. Op deze battlefield kun je onder de grond gaan om daar zombies te killen en schedels te verzamelen. Met deze schedels kun je een gigantsche Golem oproepen die genadeloos jouw tegenstanders en hun basis kort en klein begint te slaan.
In de Gardens of Terror is een soortgelijke mechanic waar je in plaats van een Golem een Reuzachtige plant kan summonen door zaden te verzamelen. In de Dragon Shrine daarentegen kunnen spelers zichzelf tijdelijk veranderen in een Draak om via deze wijze de overwinning naar zich toe te trekken.
Al deze mechanics zorgen voor veel dynamiek zodat er nagenoeg nooit dooie momenten zijn in de potjes.
Heroes of the Storm Preview - Voorlopige conclusie
Heroes of the Storm is voor de doorgewinterde moba speler leuk en verfrissend maar mist zeker in het begin uitdaging om deze spelers te blijven boeien. Voor de Blizzard fans en de spelers die nieuw zijn tot het genre is deze game echt perfect. Blizzard laat hiermee wederom zien dat het bedrijf een genre dat voorheen alleen werd gespeeld door puristen, leuk en aantrekkelijk kan maken voor een breed publiek.