Heroes of Might and Magic 7 Preview - Het beste van Heroes?

Preview
woensdag, 16 september 2015 om 11:30
xgn google image
Over een ruime twee weken is het zover en komt de nieuwe Heroes of Might and Magic uit. Wij konden voor die tijd nog even met een deel van de game aan de slag. Onder andere een deel van de campaign! Onze bevindingen lees je in de Heroes of Might and Magic 7 preview!
Dit jaar bestaan de Heroes of Might and Magic-games alweer twintig jaar en dat wordt gevierd met de release van Heroes of Might and Magic 7. We nemen eerst even een kijkje naar wat we gespeeld hebben van de campaign. Wil je geen spoilers lezen, dan raden we aan de eerste paragraaf van Murazel even over te slaan!

Murazels verhaaltje

Kortgezegd weet de protagonist uit deel 7 niet helemaal wat hij moet doen. Om hem bij die keuze te helpen, vertellen al zijn adviseurs hem een verhaal. Al deze verhalen ga je als eerste naspelen en in de preview konden we aan de slag met het verhaal van Archangel Murazel. Zij vertelde het verhaal over Tomas Wolf en hoe hij de Empire versloeg om Hammerfall te bevrijden.
Het begint allemaal wanneer hij de orders van zijn vader negeert en Warhagen bevrijdt. Ondanks dat het hem lukt valt Tomas later in een val waardoor de Wolfs de stad alsnog kwijtraken. Zijn vader besluit daarom Tomas naar zijn oom Konrad te sturen in Brightslate en hem te helpen waar nodig. Dat begint met het bevrijden van Brightslate en omgeving om uiteindelijk bij Hammerfall aan te komen.
Eenmaal in Hammerfall klopt er een groep Orcs aan de deur. Konrad besluit om ze binnen te laten, maar het blijkt dat de Empire achter ze aan zit. Na een hevige strijd verslaat Tomas dus uiteindelijk de Empire en bevrijdt hij Hammerfall. Nu vertellen we het hier vrij kort door de bocht, maar in werkelijkheid duurde het ons uren om dit te behalen. Een van de pluspunten van Heroes of Might and Magic VII.
Heroes of Might and Magic 7 preview

Het beste van Heroes

Het zevende deel moet het beste van de Heroes-franchise worden. Net als een oude band een 'The Best of'-album maakt. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat je een sterke game neerzet, zoals we gewend zijn vroeger, alleen dan met de techniek van nu. Het nadeel is dat er weinig vernieuwing in de game komt te zitten. Iets wat ons al vrij snel opviel in de preview.
Veel dingen lijken nieuw door kleine aanpassingen, zoals het vaardigheden-systeem, maar eigenlijk zijn er enkel twee nieuwe dingen: flankeren tijdens het vechten en dorpen plunderen. Het plunderen van dorpen duurt een beurt of meer en geeft je enkele middelen. Het flankeren in gevechten (aanvallen van de zij- of achterkant) zorgt ervoor dat je meer schade aanricht. Anders dan een nieuw uiterlijk en nieuwe muziek, houdt daar de vernieuwing op.
Heroes of Might and Magic 7 preview

Werk aan de winkel

Tijdens het spelen werd het akelig duidelijk dat we te maken hadden met een previewversie. Dat is in principe geen probleem. Het is immers een preview. Maar je hoopt wel dat de foutjes die je nu tegenkomt er over twee weken uit zijn gehaald. Zo moest je bijvoorbeeld af en toe akelig vaak klikken om ergens te komen. Alsof het spel je niet helemaal begreep.
Andere opvallende dingen waren cinematics waarin mensen met elkaar praatten, maar waar niemand bewoog. Of een gevecht die ineens plaats vond bij een brug, terwijl je bij het aangaan van dat gevecht op geen enkele manier in de buurt van een brug was. Het zijn grote en kleinere dingen die nog wat aandacht nodig hebben, maar we gaan er vanuit dat het goed komt.
Heroes of Might and Magic 7 preview

Uren speelplezier

Zoals we al zeiden, duurden dat kleine stukje campaign ons al flink wat uren. In totaal duurt het hele verhaal een ruime 60 uur. Je kunt natuurlijk ook nog op Heroic-modus spelen en dan zal het nog wel wat langer duren. Daarbij kun je ook lokaal en online tegen elkaar spelen en met de zes verschillende facties gaat dat ook niet snel vervelen. Je kunt steeds weer andere dingen uitproberen.
De zes facties zijn Haven, Academy, Stronghold, Necropolis, Sylvan en Dungeon. De laatste twee zijn gekozen door de fans via de Shadow Council. Hierdoor zitten bijvoorbeeld Fortress en Inferno niet in de game. Elke factie is geheel uitgerust met zijn eigen Heroes, steden, gebouwen, eenheden en zelfs muziek. Nu nog kijken welke je favoriet gaat worden. Of misschien heb je die al?
Verder zijn de graphics er prima uit en de sound-effects passen overal goed bij. Ondanks dat we tot nu toe eigenlijk een klein deel van Heroes of Might and Magic 7 gezien hebben, zijn we zeker benieuwd naar de rest. Het is een game waar je in verloren raakt en zonder dat je het door hebt weer flink wat uren verder bent.

Potentie? Yes!

Heroes of Might of Magic 7 wordt neergezet als 'The Best of Heroes' en de potentie is zeker daar. Het voelt als vanouds, maar dan met de graphics van nu. Er zijn enkel nog wat dingen die we in de preview tegen kwamen. Dingen die waarschijnlijk nog wel worden opgelost. Het enige gemis is vernieuwing, maar laten we eerlijk zijn; in een 'The Best of' hoort ook eigenlijk geen vernieuwing thuis.