De GRID-serie is terug en wel met een gehele reboot van de franchise. De gelijknamige game moet het beste van voorgaande delen mixen met de hedendaagse technologie en expertise. De GRID preview geeft je een kijkje in de keuken, voordat de game in oktober in de winkelrekken terechtkomt en die eerste indruk is zeker niet verkeerd!
Racers heb je in alle soorten en maten. Er zijn coureurs die het racen zo puur mogelijk willen ervaren en je hebt coureurs die elke rit willen meemaken alsof die regelrecht uit een scène van
Fast and Furious geknipt is. Het mooie is dat er voor elk van die spelers wel een game op de markt te vinden is die aan hun strenge eisen kan voldoen. Toch pakt
Codemasters het met haar nieuwste racetelg anders aan en wil het een game ontwikkelen die voor
arcade- én simulatiefanaten geschikt is.
Een racegame voor iedereen
Maak kennis met GRID, een reboot van de
gelijknamige racefranchise van de Engelse ontwikkelaar. Het doel van de titel, net als in de vorige games overigens, is om het simulatie racen interessant te maken voor meer mensen dan alleen de puristen zelf. De kern van de titel is nog steeds een realistische racer, maar met behulp van een aantal hulpmiddelen en aanpassingen wordt de game opeens ook goed speelbaar voor de casual coureurs.
Of om het in woorden van de ontwikkelaar zelf te vertalen: in GRID is het niet belangrijk om de eerste plek te behalen, maar om goed te racen. Als je over de finishlijn scheurt, moet je tevreden zijn met de prestatie die je hebt neergezet en met de bovenstaande aanpak kan iedere speler die uitdaging dus zo moeilijk maken als zij zelf wil. Die aanpak is meteen goed zichtbaar tijdens het spelen, want in de menu’s is een hele hoop aan te passen.
Race binnen verschillende disciplines
Van de moeilijkheidsgraad van je computergestuurde tegenstanders tot de mate waarin je auto schade oploopt, je ABS die je helpt of de stabiliteit van de auto op de weg; overal is aan gedacht. Maakt dat ook echt verschil? Ja, dat doet het wel degelijk. Een rondje over Silverstone met de Aston Martin Vantage G4 is met alle toeters en bellen aan een stuk relaxter dan wanneer alle metertjes omlaag gaan. Op dat moment kom je overeind en moet je goed opletten bij elke bocht die je maakt en elke tegenstander die jij inhaalt.
Het geeft de gameplay een leuke dynamiek mee en het is duidelijk dat hier goed is over nagedacht. Maar naast het verschil in niveau, biedt GRID ook een diversiteit op het gebied van bolides. In totaal zijn er zes verschillende categorieën waarbinnen je kunt racen, waaronder Touring, Stock, Tuner en GT. Ook zijn er een aantal events in de game gestopt die gelinkt zijn aan de bekende F1-coureur Fernando Alonso.
Elke categorie brengt zijn eigen lijst met auto’s met zich mee en deze spelen zich af op de verschillende tracks die in de game zitten. GRID biedt een mix van bestaande circuits en tracks die zelf ontworpen zijn met interessante locaties in het achterhoofd. Zo worden het eerdergenoemde Silverstone circuit en Sydney Motorsport Park afgewisseld door races in de binnenstad van onder andere San Francisco en Havana. De game biedt dan ook een mooie mix van gameplay uit eerdere delen uit de serie.
AI zorgt voor meer dynamische races
Op release zal de game 104 events tellen, die per categorie onderverdeeld zijn. Het mooie daarvan is dat je helemaal vrij bent om te doen wat jij graag wilt. Je hoeft dus niet langer (zoals wel het geval was in GRID Autosport) bepaalde disciplines te voltooien om verder te komen in de game. Speel jij graag alleen GT en Touring events, dan ben je daar helemaal vrij in. Vrijheid en keuze zijn twee belangrijke punten binnen de ontwikkeling van GRID, mede na feedback van veel fans, en het is duidelijk dat die reacties hun vruchten afgeworpen hebben.
Maar dat zijn niet de enige kernpunten waar Codemasters zich op gericht heeft, want ook dynamische gameplay moet GRID differentiëren van andere racers. Dat heeft de ontwikkelaar gedaan door in te zetten op de AI in de game en daar wat leuke systemen mee te ontwikkelen. Zo is er het Nemesis-systeem, dat bepaalde tegenstanders jouw rivaal maakt op het moment dat jij veel contact hebt met hun auto. Zodra een andere coureur wordt aangewezen als rivaal, wordt hij agressiever richting jou en gaat zijn niveau ook omhoog.
Je krijgt het daardoor dus moeilijker tijdens je race en doordat je tot maximaal vijf rivalen per race achter je aan kunt krijgen, kan elke race weer anders aflopen. Maar ook in het geval van het kiezen van een teamgenoot kan elke samenwerking anders uitpakken. Elke racer heeft een eigen ‘persoonlijkheid’ die bepaalt hoe goed ze luisteren naar jouw instructies en hoe goed zij zelf zijn op het digitale asfalt. Zo kun je een teamgenoot uitkiezen die heel goed races kan winnen, maar voor geen ene moer luistert naar jouw aanwijzingen.
Nog niet helemaal gladgestreken
Het is een greep uit de systemen die ontwikkeld zijn voor GRID en op papier klinkt het bijna revolutionair. Of het in de praktijk ook zo werkt, is nog even afwachten. Tijdens de previewsessie was de aanwezigheid van rivalen wel goed te merken, doordat je door deze coureurs vaker aan de kant werd geduwd of afgesneden. De invloed van teamgenoten daarentegen was nog niet duidelijk aanwezig, maar dat kan wellicht in de volledige game meer invloed uitoefenen op de gameplay.
GRID lijkt daarmee bijna een ‘racer-RPG’ te worden, maar daarvoor moet het systeem zich nog iets meer bewijzen. Wel is goed zichtbaar dat Codemasters met deze reboot wederom een hele solide racegame in handen hebben. Toch zijn er nog een paar puntjes die wat aandacht verdienen. Zo geeft de vrijheid in de game je wel heel veel keuze, maar is het wel de vraag hoe lang de game daardoor leuk blijft bij release.
Het gebrek van enige vorm van verhaal of sturing kan ervoor zorgen dat spelers relatief snel hun interesse verliezen en weer wat anders gaan spelen. Als je immers maar één onderdeel leuk vindt, ben je snel uitgespeeld. De tijd zal het leren, maar het is wel een gevoel dat boven kwam drijven tijdens de previewsessie. Daarbij zaten er nog een aantal duidelijke bugs in de game, waaronder zwevende coureurs met onzichtbare auto’s en renderproblemen met sommige delen van tracks. Die fouten werden vooraf al aangekaart, maar het is wel het vermelden waard dat de game nog niet af is.
GRID Preview - Een veelzijdige racegame
Met de recente verschuiving van de releasedatum naar oktober lijkt Codemasters zich daar ook bewust van en moet het naar alle waarschijnlijkheid op dit front helemaal goedkomen met de titel. Ondanks dat
voelt GRID nu al als een racegame die goed in elkaar steekt en bovendien voor veel spelers aantrekkelijk kan zijn. Wees de coureur die jij wil zijn, dat is wat Codemasters je mee wil geven. Dus zet je helm alvast op en maak je klaar om het circuit onveilig te maken.