Het is onderhand al vier jaar geleden dat Sony een nieuw deel van zijn bloedeigen race-franchise heeft gelanceerd. Sterker nog, de
PlayStation 4 heeft nog helemaal geen
Gran Turismo voorbij zien scheuren. Toch is deze ellenlange pitstop bijna voorbij. Als we de Gran Turismo
Sport gameplay mogen geloven.
Om mee te beginnen is de Gran Turismo Sport E3
hands-on één van de spectaculairste gameplay sessies die er te vinden was. Er werd een uitgebreide presentatie gegeven door Kazunori Yamauchi, CEO van Polyphony Digital, over de features die de nieuwste game van de franchise te bieden heeft. Vervolgens werd het tijd om zelf de stoelen in te kruipen om wat circuits rond te crossen, geheel onder begeleiding van een professionele motorsport commentator. De bevindingen van deze unieke ervaring hebben we voor je op een rijtje gezet.
Kwaliteit in plaats van kwantiteit
In een
eerdere Gran Turismo Sport preview zijn wij al dieper ingegaan op het verschil in kwantiteit met de voorgaande games uit de serie. Zo is de aankomende racing simulatie teruggegaan naar 15 verschillende
tracks, onderverdeeld in 27 verschillende lay-outs. Hiernaast is het ook aantal auto's flink afgenomen, waarbij het wagenpark 140 diverse auto's bevat.
Alhoewel hier een duidelijke afname in kwantiteit te ziet is, weet de game aan kwaliteit te winnen. Volgens Yamauchi gaat dit zelfs zo ver, dat het elke andere racegame overstijgt. Al deze racewagens behoren tot het super premium segment, waarbij de meest exclusieve soorten naar voren komen. Stuk voor stuk met zo'n precisie vormgegeven dat het met de werkelijkheid overeen komt.
De modellen voor de auto's die in de game voorbij scheuren, zijn met oog op de toekomst in elkaar gezet. De bedoeling is dat deze grafische pareltjes nog minimaal 10 jaar gebruikt kunnen worden in de Gran Turismo-franchise, zonder af te wijken van realiteit. Als je auto's in al hun glorie over het asfalt ziet rijden, ben je van die gedachtegang overtuigd.
HDR steelt de show
Naast kwaliteit van de auto's zelf heeft Polyphony Digital ook verbetering aangebracht op andere grafische elementen. Zo is Gran Turismo Sport de eerste titel op de PlayStation 4 die letterlijk alles in huis heeft. 4K-ondersteuning, 60FPS, HDR-support en zelfs Wide-Colour. Het heeft volgens Yamauchi vier jaar gekost om de HDR-assistentie er in te krijgen.
Op al deze schoonheidsfuncties is er vooralsnog niks aan te merken. Tijdens de Gran Turismo Sport E3 hands-on zag het racen er prachtig uit en bleef het niveau van deze werktuigen constant. Met name de werking van de digitale lichtbronnen op de glimmende lak is prachtig weergeven.
De grootste schijnwerper binnen de game is de zon, bestaande uit meer dan anderhalf miljoen nits. Dit betekent dat de HDR van Gran Turismo Sport een enorme licht intensiteit weet te creëren dat grenst aan bizarre mate van details. Als resultaat blijven de kleuren van de auto's en omgeving strak en wordt er naadloos ingespeeld op de visuele veranderingen door weersomstandigheden op het circuit.
Het weer als tegenspeler
De Gran Turismo Sport E3 hands-on toonde zonder twijfel één van de meest geavanceerde
weer-features die je ooit in een racegame gezien hebt. Bewolking, zon en hevige regenval veranderen het parcours qua aanzicht totaal. Tevens is er een groot verschil tussen de verschillende te kiezen tijden. Zo is eenzelfde circuit haast niet te herkennen als je 's avonds of 's ochtends er overheen rijdt.
Weersomstandigheden en tijdstip bepalen ook hoe een bepaalde baan aanvoelt op het gebied van wegligging. Als het regent merk je dit in de vorm van slippen en is inspeling een vereiste. Vooral op een rally-circuit kan een regenbui en slecht zicht een extra dimensie geven aan de racing simulatie.
Modderhappen
Tijdens Gran Turismo Sport krijg je niet alleen te maken met wegen van verhard asfalt, maar zal je regelmatig de modder in duiken. Zo biedt het spel rally-races met een aparte auto-klasse, die tevens een andere aanpak benodigen. Een nette bocht maken is niet te doen zonder de handrem te gebruiken en zelfs dan is het kussen van de zijkant van het parcours een gebruikelijke bezigheid. Het karren door de modder oogt en voelt behoorlijk realistisch, zoals een racesim behoord te zijn.
Toch weet het realisme van de rally niet helemaal een plaatsing te vinden op het 'normale' circuit. Toegegeven zijn er sprongen gemaakt qua rij-ervaring ten opzichte van een eerdere preview, maar weet ook het bijna afgemaakte product niet precies het juiste gevoel naar boven te brengen. Het gebruik van enorm krachtige voertuigen voelt nog wat te soepel. Ook zorgen moeilijk begaanbare gebieden als gras en de stevige zijkanten van de baan nog niet voor genoeg weerstand en kunnen zelfs gebruikt worden om in te halen.
Zo goed als realistisch
Volgens Yamauchi richt de game zich op de peilers realiteit, bestuurbaarheid en instapbaarheid voor spelers. Deze richtlijnen zijn tijdens de Gran Turismo Sport E3 hands-on goed naar voren gekomen en hebben de mogelijkheden van de game getoond. Alhoewel het qua looks een absolute topklasse is, weet de besturing nog steeds niet helemaal te overtuigen. Realisme hierin is zeker van een hoge klasse, maar er zijn een aantal puntjes die nog niet bij de fragiliteit van de racemonsters horen.
Gran Turismo komt deze herfst uit, exclusief voor de PS4. Een precieze datum is nog niet bekend.