Gimmick of vernieuwing: de Switch 2 muis onder de loep

Preview
zondag, 20 april 2025 om 10:00
switch 2 joy con right
Op veel vlakken is de Switch 2 te omschrijven als een grotere en betere Switch. Maar de console krijgt ook features die de Switch 1 niet had, zoals muisfunctionaliteit in de Joy-Cons. Maar is dat een toffe nieuwe feature, of vinden we het na wat hands-on tijd meer een gimmick?
Er is vandaag de dag weinig variatie meer in hoe je games bestuurt. Je kunt meestal kiezen tussen controllers, die meer verschillen in de namen van knoppen dan in werkelijke functionaliteit, of muis en toetsenbord. Laatstgenoemde optie is iets wat consolespelers meestal niet tot hun beschikking hebben, waardoor sommige games als beter worden ervaren op PC dan op console.
Maar met de Switch 2 heeft Nintendo besloten dat een muis ook toegevoegde waarde heeft op een console. Voor de hand liggende functies zijn mikken in shooters en menu’s navigeren in strategy games. En inderdaad, Metroid Prime 4 en Sid Meier’s Civilization 7 maken beide gebruik van de muis.

Snel en accuraat

Tijdens onze Switch 2 hands-on hebben we een aantal games kunnen spelen met de muisfunctie van de Joy-Cons. Daarbij waren we aangenaam verrast over hoe goed het werkte. Afgezien van dat een Joy-Con op zijn kant heel anders in de hand ligt dan een muis, voelt de controller in muispositie precies zoals een muis. Er zaten geen haperingen of vertragingen in.
Of je nu Mario Party of Metroid Prime 4 speelt, de muis registreert accuraat wat je doet. Ook was de sensitiviteit in beide games goed afgesteld, dus we hebben geen onverwachte uitschieters ervaren. Wat dat betreft heeft de Joy-Con als muis de potentie om een heel fijne toevoeging te zijn aan diverse games.
Het is te verwachten dat shooters op de Switch 2 uitstekend spelen. Ook kunnen we ons voorstellen dat games als Ace Attorney of het aankomende Professor Layton and the New World of Steam er veel baat van kunnen hebben (maar voor alle duidelijkheid, muisfunctionaliteit is op dit moment niet bevestigd voor die titels). Talloze games die je normaal gesproken misschien het liefst op PC zou kopen, zijn nu ook heel geschikt voor je Switch 2.
nintendoswitch2 playstyleshots 05

Een bureau in de huiskamer?

Maar er zijn ook vraagtekens te zetten bij de feature. Onze ervaringen met de muis waren namelijk steeds aan een tafel met een flinke muismat. Dat is natuurlijk de ideale manier om een muis te gebruiken, maar niet per se de situatie waarin je je Switch gebruikt.
De meeste mensen zullen hem neerzetten in de huiskamer bij de tv. Daar heb je misschien een salontafel, maar die is een stukje lager dan een bureau waar je je computermuis gebruikt. Dat is qua comfort niet ideaal en bovendien zul je geen muismat permanent op je salontafel laten liggen.
Verder zullen veel games die een muis gebruiken, ook speelbaar moeten zijn in handheld-modus of met een Pro Controller. Als je een voorkeur hebt voor de muis, doe je misschien extra moeite om hem zo vaak mogelijk te gebruiken. Maar er zullen veel spelers zijn die de muis maar weinig gebruiken, omdat ze de Pro Controller aangenamer in de hand vinden liggen, of omdat ze een game waarin je veel aan de muis hebt, voornamelijk in de trein spelen.

Toch een gimmick in de game?

Bovendien zien we het ook nog gebeuren dat er gevallen zijn van games die veel gebruik maken van de muis, maar op een manier die bij sommige spelers toch als een gimmick zal voelen. Zo hebben we Drag x Drive gespeeld, een game waarin je de beide Joy-Con muizen gebruikt om je voort te bewegen in een potje rolstoelbasketbal.
Op zich is het een leuke game om een keer te spelen. Maar we merkten ook dat het maken van een grote, steeds herhalende beweging met de muis al snel zorgde dat de armen zwaar begonnen te worden. We betwijfelen dat je na een uurtje nog verder wil spelen. Of je een dag later nog een keer een uurtje gaat spelen terwijl je weet dat je het voelt in je armen is dan de vraag.
Tel daarbij op dat de game niet bepaald bomvol content lijkt te zitten en je hebt toch te maken met een game die waarschijnlijk snel op de plank belandt. Drag x Drive is één van de enige games waarin de muis verplicht is, maar de grootste indruk die hij achterlaat is dat de muis een typische Nintendo-gimmick is. Andere games spreken dat tegen, maar daarin is de muis dan weer grotendeels optioneel.

Meer tijd nodig

In theorie is de muis bij veel games een goede toevoeging. Maar er zijn nog zeker vragen over hoe dat gaat uitpakken wanneer de Switch 2 bij fans in de huiskamer staat, in plaats van op een speciaal geprepareerd bureau bij Nintendo. Als straks blijkt dat de muis net zo goed werkt als hij over je bank of je benen schuift, is de barrière om hem te gebruiken voor zijn beste toepassingen alvast wat lager.
Maar dan moeten die goede toepassingen niet overschaduwd worden door games waarin het hele idee van de muis meer voelt als een gimmick. Hoe dat uitpakt merken we pas als we de console in huis hebben én wanneer de bibliotheek aan games die de muis gebruiken, flink groot is. Het laatste woord over deze nieuwe Switch 2 feature is nog lang niet gezegd.