Wie houdt er niet van een goed sci-fi verhaal? Of het nu The Matrix is of een film over de ruimte, velen zijn er wel voor te porren. Zo dachten ze er in Polen ook over, toen
gamestudio The Farm 51 een uniek verhaal wilde neerzetten. In deze Get Even preview lees je alles over onze bevindingen!
Als er iets is wat Polen goed kunnen, is het videogames maken, neem bijvoorbeeld
The Witcher serie. The Farm 51, jarenlang ontwikkelaars van shooters als World War en Painkiller, is bezig met een nieuw project dat vrijwel uniek is in zijn soort. De game, getiteld Get Even, begint wanneer je wakker wordt op een vreemde plaats en je niet weet wat er met je gebeurd is. Enkel bewapend met een telefoon, is het jouw taak om uit te vinden wie je precies bent en wat er aan de hand is.
Een groot vraagteken
Wie je bent, wat er is gebeurd en waarom je in een verlaten inrichting zit, is onbekend. De deuren om je heen zijn gesloten en je kunt geen kant op. Dan verschijnt er plotseling een schim op een TV-scherm, die vertelt dat je minder vragen moet stellen en maar gewoon moet doen wat je wordt opgedragen. Een automatische deur gaat open en vol vragen baan je je een weg door de inrichting.
De vragen worden steeds groter wanneer je langs kamers vol met mensen loopt, waarbij iedereen met een soort
Virtual Reality bril op zijn of haar hoofd zit. De mensen, die patiënt zijn in het gebouw, zitten opgesloten en lijken compleet tot waanzin gedreven te zijn. De stem vertelt dat het patiënten zijn die al jaren vermist zijn. Een ding is zeker: je moet hier weg.
Gameplay brouwsel
Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want een bom in het gebouw staat op scherp en lijkt binnen een minuut af te gaan. Zodra het einde in zicht is, word je plots wakker in een compleet nieuwe omgeving. Wat eerst leek op een
first-class horrorscenario is nu omgetoverd tot een
shooter-achtige omgeving. Bewapend met een speciale
cornergun die, zoals de naam al zegt, om hoeken heen kan schieten, werk je jezelf een weg door een verlaten pakhuis.
Nadat je ongezien (of gezien) langs bewakers bent geglipt, verandert het spel in een
Telltale-achtige game, waarin je hints moet verzamelen over wat er nu aan de hand is. Deze afwisseling voelt vernieuwend aan. Het tempo blijft hoog en is in het spel continu verrassend. Zodra er vraagtekens worden opgelost, ontstaan er weer nieuwe.
Je mobiel staat je te hulp
Een van de sleutelobjecten die gebruikt worden in het spel is je smartphone. Deze is zowel in een gevecht als tijdens het oplossen van raadsels je meest dierbare eigendom. Dat is maar goed ook, want zonder hulp houd je het niet lang vol in het spel. Achter elke deur schuilt een nieuw gevaar, dus alle vormen van hulp zijn welkom.
Er zitten verschillende functies op je telefoon. Zo krijg je berichtjes met wat je moet doen, hints naar waar je moet zijn of krijg je een overzicht van je omgeving. Misschien wel de belangrijkste functie is het scannen van je omgeving. Gedurende de levels kom je langs clues, die je meer informatie geven over je missies.
Ook tijdens vuurgevechten lukt het niet om je ogen van je telefoonscherm af te houden. Er zitten verschillende functies op je apparaat, die de strijd een stuk makkelijker maken. Naast een infra-rood scanner kun je ook een flink stuk inzoomen met je wapen. De cornergun werkt perfect met je telefoon en is dus gedurende de trip je partner in crime.
Verrassend uit de hoek gekomen
Get Even is een game waarin het vraagstuk van wat echt is en wat niet, beantwoord wordt. De spelers worden aan de tand gevoeld en niets is wat het lijkt. Via een serie van verschillende gameplayelementen blijft de omgeving continu veranderen en is er een constante spanning. Get Even is misschien een van de weinige titels vandaag de dag, die echt iets unieks weet neer te zetten.