Willekeurig gegenereerde rogue-likes lijken steeds vaker hun kop boven het gras uit te steken. Op dit gebied is Forced 2: The Rush dan ook niet heel erg bijzonder. Toch weet de game de aandacht te grijpen, door naast enorm toffe gameplay een interessante mix te bieden van verschillende genres.
De titel van BetaDwarf mengt namelijk de genres van de rogue like, card-collectible en actie RPG's als Diablo samen tot een titel. Tijdens de
Gamescom mochten wij dertig minuten met het spel aan de slag, zodat wij konden kijken wat Forced 2: The Rush nou precies inhoudt.
Unieke multiplayer wincondities
Forced 2: The Rush wordt alleen multiplayer gespeeld, ondanks dat je de andere spelers niet ziet. Iedereen speelt namelijk parralel van elkaar, maar niet op dezelfde speelvelden. In de game begin je met een personage in een willekeurig gegenereerde wereld, en trek je van level naar level. Je wint het spel niet door als enige over te blijven, maar nog te leven wanneer de helft van je tegenstanders is verslagen.
Een grappige keuze, die lijnrecht tegenover de meeste games staat waar je wel als enige moet overblijven om te winnen. Na onze sessie konden wij deze keuze van BetaDwarf overigens wel begrijpen, aangezien sommige potjes tientallen minuten kunnen duren, waardoor deze wincondities voor een snellere opeenvolging van playthroughs zorgen.
Verbeter jezelf met kaarten en kristallen
Het personage waarmee je speelt, kan aan het begin van elke playthrough vrijwel niets. Een simpele aanval heb je tot je arsenaal, zoals een pijl en boog of zwaardslag. Niet genoeg uitrusting om uiteindelijk de game mee te winnen.
Gelukkig zijn daar de kaarten in Forced 2. Na elk level krijg je drie kristallen tot je beschikking, wat je kunt zien als een soort valuta. Daarnaast heb je altijd enkele kaarten in je 'hand', waarmee je je personage kunt upgraden. Hierdoor kun je nieuwe equipment aan je karakter geven, hem of haar nieuwe aanvallen leren of compleet helen.
Het kaartmechanisme werkt ontzettend fijn en intuïtief. Zie het mechanisme overigens als een upgradetree die je in normale RPG's vindt, maar met veel meer mogelijkheden en vrijheid om je personage te maken zoals je wilt.
Honderd kaarten elke playthrough
Uiteindelijk zul je elke playthrough honderd kaarten tot je beschikking hebben, waarbij twintig uniek zijn voor het personage waarmee je speelt. Om dit in context te plaatsen, in onze playthroughs konden we misschien gebruikmaken van vijftien verschillende kaarten, dus het duurt wel even voordat je alle hebt gezien.
Daarnaast lijken de kaarten veel van elkaar te verschillen. Zo heb je een zogenaamde Volcano Smash, waarmee je vijanden kunt verpulveren met smeulend magma, maar heb je ook kaarten die een passief effect hebben. Onze favoriet was een waarmee je twee procent meer schade doet voor elke kaart die je speelt, een extreem effectieve upgrade dus als je die al vroeg kunt spelen.
Forced 2: The Rush speelt erg vloeiend
Het zit dus wel snor met het card-collectible gedeelte van Forced 2: The Rush, maar ook met het actie RPG deel lijkt de game goed in elkaar te zitten. De game speelt, ondanks enkele bugs die wij tegenkwamen in de alpha-versie, erg vloeiend. Het is gemakkelijk om rond de vele vijanden in elk level te zwerven, en aanvallen vuur je intuïtief op je tegenstanders af.
Daarnaast werkt de AI van de vijanden ook erg lekker. In elk level kwamen wij steeds tegenover vier á vijf verschillende soorten te staan, die allemaal op hun eigen manier vechten. Zo breken grote monsters door alles en iedereen heen om jou te verpletteren, houden vliegende vijanden liever wat afstand en rennen kleine schreeuwende vijanden achter je aan om zichzelf dan op te blazen.
De intelligentie van je vijanden zit dus wel goed in elkaar, en daarnaast is de variatie ook erg interessant. Omdat je zoveel verschillende tegenstanders hebt elk level, moet je nog beter opletten om niet geraakt te worden, wat de gameplay een stuk interessanter maakt.
Forced 2: The Rush lijkt erg indrukwekkend te worden
Na onze dertig minuten met de game zijn wij eerlijk gezegd erg enthousiast over de game. BetaDwarf weet namelijk op een enorm interessante manier drie verschillende genres te mixen tot een intrigerend product. Daarnaast is Forced 2: The Rush een enorm leuke en vloeiende game om te spelen. De titel moet in 2015 verschijnen, maar is zeker een game om in de gaten te houden.