Voor ieder PlayStation platform zijn wel meerdere bekende exclusieve titels uitgekomen. Titels als
God of War en Killzone komen dan direct in je op, maar er is nog een titel waar je minder snel aan denkt: Everybody's Golf. In die franchise komt binnenkort een nieuwe game uit. Wij sloegen alvast een balletje, check de Everybody's Golf preview!
Het gras is groen, de ruitjesbroeken zijn gestreken en de caddies staan intussen klaar:
Everybody's Golf komt op 30 augustus uit voor de PlayStation 4. Maar voordat de game definitief in de schappen verschijnt, moest er even getest worden in een gesloten bèta. En die richtte zich op het online gedeelte van de game.
Golfclub als hub
Wij speelden mee in deze testversie van de game en het is duidelijk dat ontwikkelaar Clap Hanz zich in deze game richt op het massaal betreden van de green. Everybody's Golf is offline te spelen met een of twee spelers, maar is bijzonder uitgebreid vertegenwoordigd in het online gedeelte.
Dit laatste deel mochten we testen in de bèta, maar voordat er afgeslagen mocht worden moesten we eerst een personage maken. Dit element is nog redelijk beknopt in het begin. Gaandeweg er gegolfd wordt verdien je geld en daarmee speel je steeds meer kledingstukken vrij. Als je personage gemaakt is, kun je aan de slag in de diverse modi.
Everybody's Golf gooit je na het maken van een karakter namelijk direct de golfclub in, die fungeert als een soort hub voor de verschillende modi. Je kunt van daaruit dus alle modi en banen betreden, zowel offline als online. In de hub krijg je de uitleg over de game en wat alles is. In de bèta konden wij met een vooraf geselecteerd aantal mogelijkheden aan de slag.
Online nu al sterk
Offline spelen was er zoals gemeld niet bij. We konden wel met de winkel, een parkoers van negen holes en de Turf War modus aan de slag. Eagle City is een van de vijf parkoersen die de game uiteindelijk zal bieden. We mochten hier negen holes spelen, maar ieder parkoers heeft in de uiteindelijke versie 18 holes die je achtereen kunt spelen of los kunt oefenen.
Iedere hole is los te spelen om bijvoorbeeld even te oefenen, maar je kunt ook alle holes in één ruk door spelen. Het is wat je standaard mag verwachten in een golf game, maar desalniettemin erg leuk. De Turf War modus zorgt voor een wat onverwachter element. Het is namelijk een soort King of the Hill modus, waarin je samen met een ander om holes strijdt tegen een ander team.
Het is een erg toffe toevoeging en als er meer van dit soort onverwachte modi in de game zitten, zal de game zeker een lang leven beschoren zijn op online gebied. Zeker ook als je de vrijheid meerekent, die de ontwikkelaar in de game verwerkt heeft.
Vrijheid ten top
De game heeft vrijheid namelijk erg hoog in het vaandel staan Je kunt tussen het spelen door vrij over de baan rondlopen, of in de uiteindelijke versie zelfs met een golfkarretje rondscheuren. Het parkoers Eagle City was in deze bèta al behoorlijk groot, waarbij er om de holes heen ook genoeg ruimte was.
Een zorg die je hierbij kunt hebben, is of het formaat van het level er niet voor zorgt dat het een en ander onoverzichtelijk wordt. Maar ook daaraan heeft Clap Hanz gedacht. Allereerst zag de omgeving waarin we terecht kwamen er bijzonder gedetailleerd en divers uit. En de holes waren allemaal keurig aangemerkt.
Tijdens de bèta werd ook duidelijk dat alle spelers plus een aantal NPC's over de baan te vinden zijn. Hierdoor wordt de omgeving nog levendiger, maar gelijktijdig ook wat drukker dan je misschien zou wensen.
Als jij namelijk lekker een balletje aan het slaan bent, loopt iedereen vrolijk rond, op en om de holes. Aan de ene kant is dat erg tof. Je hebt zo namelijk behoorlijk veel interactie op de baan. Anderzijds is het wat minder leuk: terwijl jij je probeert te concentreren op die ene slag, komt er altijd wel even iemand al zwaaiend voorbij wandelen. Een mogelijke dooddoener voor je concentratie, zeker als je net aan het putten bent.
Eenvoudig systeem, maar toch uitdagend
En concentreren zul je uiteindelijk wel echt moeten, want de game is uitdagender dan je aanvankelijk verwacht. Zo moet je te allen tijde rekening houden met de wind en de vele oneffenheden in de baan. En dan zijn er natuurlijk nog de regels die simpelweg bij een dergelijke game horen.
De regels die Everybody's Golf hanteert, zijn dezelfde als bij regulier golf. Iedere hole heeft een vooraf gedefinieerd aantal slagen. Sla je de hole in één slag, dan heb je een hole in one, sla je de hole in een slag minder is het een birdie en twee slagen minder is een eagle. Doe je het in hetzelfde aantal slagen, dan scoor je een par. Meer slagen resulteert bijvoorbeeld in een bogey.
Maar Everybody's Golf heeft meer te bieden dan de standaard golf elementen en regels. Zo vergaar je per slag en per club ervaringspunten. Bij iedere slag zijn er drie stappen: eerst kies je de richting waarin je wil slaan en geef je je bal een effect mee met de vierpuntstoets. Daarna krijg je een meter voorgeschoteld, waarbij je eerst op de X-knop drukt om te bepalen hoe hard je slaat en vervolgens nog eens getimed moet drukken om ook goed te slaan.
Steeds kundiger de baan op
Het is een eenvoudig systeem wat betreft besturing en dat is erg positief. De effecten die je je bal geeft moet je daarentegen wel even onder de knie krijgen. Voor je het weet sta je op een looppad buiten de eigenlijke baan te golfen. En ook de timing van je slag vergt wat oefening.
Druk je te vroeg of te laat, dan raak je de bal niet goed (of helemaal niet) en zal de koers afwijken van je geplande slag. Druk je precies op tijd, dan scoor je extra ervaringspunten. En die zorgen er uiteindelijk voor dat je steeds beter met een bepaalde club zal slaan. Een erg leuk element, wat natuurlijk al bekend was uit vorige games, maar wat je wel steeds scherp houdt.
Je vergaart altijd ervaring terwijl je aan het spelen bent, dus in iedere modus van de game. Datzelfde geldt voor het vergelijken van de scores bij iedere hole. Telkens als je er een hole op hebt zitten, zie je hoe jij hebt gescoord vergeleken met de andere mensen bij dezelfde hole. Het daagt je uit om steeds beter te gaan spelen en vooral op iedere hole meerdere malen een balletje te slaan.
Het recept voor een goede tee-off
Everybody's Golf wist al een hoop plezier op te wekken in de bèta, wat goede hoop biedt voor de game die op 30 augustus in de schappen komt. De game oogt leuk, met gedetailleerde en levendige omgevingen. Daarbij speelt de game al heerlijk weg, maar daagt je wel constant uit te blijven spelen.
Waar dit alles en de toffe Turf War modus voor een Eagle lijkt te zorgen voor de release, kan de vrijheid hier nog wel een par of zelfs een Bogey van maken. Waar dit enerzijds aangenaam is, kan het namelijk ook wel voor belemmeringen zorgen tijdens het spelen. Wij zijn erg benieuwd hoe het uitpakt!