In een ijskoud Polen mochten wij alvast aan de slag met de Dream Alone preview. In het donkere
horrorspel moet je zien te overleven als je van A naar B door een level springt en
puzzels oplost. Dat blijkt nog verdraaid lastig!
Een team van slechts drie ontwikkelaars zit achter de titel
Dream Alone. Eentje doet het artwork, een ander de animatie en de andere het game design. Dat alle drie de heren een flinke lading ervaring hadden, blijkt uit hoe samenhangend het spel is. De duistere setting, de lastige gameplay en de soepele animatie zorgen voor een prima spel.
Op pad
In Dream Alone speel jij een jong knulletje dat levels moet doorlopen. In het pikkedonker begin je in een bos en loop je geleidelijk door andere werelden naar het eindpunt van jouw reis. Onderweg worden de puzzels die je tegenkomt steeds lastiger, de vijanden steeds groter en het aantal dingen dat je moet onthouden steeds meer.
Want net als in veel andere platformers ga je in Dream Alone bizar vaak dood. Alleen door dingen te proberen en te onthouden, kan je een level voltooien. Gedurende het spel speel je ook nog eens speciale gaven vrij die je ook bij bepaalde puzzels nodig hebt. Maar aangezien het spel je geen enkel moment tips geeft, zal je zelf moeten bedenken waar jij ook al weer toe in staat bent.
Krachten
Zo kan je tijdelijk een andere dimensie in (een vroegere versie van de huidige tijd) om te zien of een obstakel daar niet jouw pad blokkeert of kan je een tijdelijke kloon van jezelf neerzetten (bij bijvoorbeeld een hendel). Een combinatie van de twee is zo nu en dan ook nodig om verder te komen, waardoor je altijd moet onthouden welke krachten je kan gebruiken.
Zo zal je op een gegeven moment een platform tegenkomen dat pas wordt geactiveerd zodra je een hendel overhaalt. Halverwege jouw reis van links naar rechts, verdwijnt het platform en ga je pijnlijk dood. Was je in de andere realiteit gedoken, dan had je naar een ander platform kunnen springen om zo de puzzel te voltooien!
Sterven aan de lopende band
Alsof dat nog niet lastig genoeg is, kwamen we tijdens de Dream Alone preview ook nog flink wat gevaarlijke monsters tegen. Eerste trage insecten, later snellere en kleinere beestje of juist gigantische monsters. Vechten kan je niet omdat je pas een kind bent, dus elke aanraking met een vijand resulteert in een pijnlijke dood.
Gelukkig heeft Dream Alone goed geplaatste checkpoints. In eerste instantie was het idee van de ontwikkelaars per level geen checkpoint te hebben, maar dat is aangepast. Nu is er wel een achievement voor zij die het spel zonder sterven uitspelen, maar verlies je niet al je progressie als je doodgaat.
Puzzels
In sommige gevallen is het checkpoint wel vlak voor een lange (en lastige) puzzel geplaatst, of voor een reeks vijanden. Je zal nu niet alleen nieuwe puzzels moeten oplossen, maar ook moeten onthouden wanneer er vijanden verschijnen en hoe een voorgaande puzzel opgelost moest worden. Maak je één foutje, dan kan je weer opnieuw beginnen.
Aangezien er in Dream Alone alleen met zwart, wit en rood (voor het bloed) wordt gewerkt, kan het in het begin lastig zijn om alles te zien. Berenvallen op de grond van het bos (eerste level) zijn moeilijk te zijn, zeker als je op de
Nintendo Switch speelt. Het duurt even voordat je er aan went, maar als je vaak genoeg sterft door in een val te trappen, leer je vanzelf om goed naar de bosgrond te blijven kijken.
Dream Alone preview - Vermakelijke frustratie
Mocht je van platformers houden waarbij je geduld en hersenen zo nu en dan op de proef worden gesteld, dan kan je je met Dream Alone zeker vermaken. In totaal zijn er 21 levels verdeeld over 7 episodes, elk met een nieuwe omgeving. Overleef jij de tocht van jouw dorpje naar de eindheks?