Detroit Become Human PS4 pareltje in wording? [Gespeeld op E3 2017]

Preview
vrijdag, 23 juni 2017 om 14:02
xgn google image
Quantic Dream is geen onbekende speler in de game-industrie. Grote titels als Heavy Rain en Beyond Two Souls kwamen al uit de stal van deze ontwikkelaar. Is het nieuwe project, Detroit Become Human, een PS4-pareltje in wording?
Op E3 2017 hadden wij een hands-on met Detroit Become Human. En hoewel het de speelbare versie is van beelden die we al eerder hadden gezien (video hierboven) zijn we compleet weggeblazen. Niet voor niets belandde de game bij ondergetekende op één als favoriete E3 2017 game! In deze special lees je hoe de game speelt en wat je allemaal moet weten over Sony’s exclusieve game!

Wat is het?

Detroit Become Human is een futuristische thriller die zich afspeelt in Detroit. En Androids staan centraal in deze exclusive. Een persoon heet Kara en eerder maakten we ook al kennis met Connor. De androids voeren het werk uit van mensen en de vraag is waar dit heen gaat. Tijdens onze E3 sessie gingen we aan de slag met het stuk van Connor dat we eerder al zagen. Een meisje wordt gegijzeld en aan hem de taak om haar te redden. Nu gaat de gehele game uiteraard niet hierover.
Maar wat voor belangrijk is en wat opviel zijn keuzes die de speler moet maken. Een ieder die Heavy Rain gespeeld heeft zal de stijl van Quantic Dream herkennen. En dat is een feestje! Hoewel Detroit Become Human geheel anders is dan deze game en ook Beyond Two Souls druipt aan alles die typische Quantic Dream saus eraf en dat is een die naar veel meer smaakt. Want elke keer vraag je je af: doe ik het goed? Maak ik de juiste keuze? En wat voor gevolgen heeft mijn actie of keuze?

Hoe speelt het?

De vraag is uiteraard hoe Detroit Become Human speelt. Ook nu weer geldt: ben je Heavy Rain gewend, dan weet je wat je kan verwachten. Met de linker thumb stick loop je en in combinatie met de knoppen (vierkantje, rondje, kruisje en driehoekje) in combinatie met de rechter thumb stick voer je allerlei dingen uit. Dit kunnen keuzes zijn die je maakt of kleine acties om uit te voeren.
Connor kan interactie hebben met zijn omgeving en dingen oppakken. Zie je bijvoorbeeld een vis op de grond liggen, dan loop je er naartoe en zal in je scherm komen te staan welke knoppen je moet indrukken. Precies zoals bij Heavy Rain dus. Een half cirkeltje met een thumb stick bijvoorbeeld.
Wel moet gezegd worden dat deze knoppen nu iets beter besturen dan destijds het geval was op de PlayStation 3. Toen kon het nog wel eens voorkomen dat je een half cirkeltje moest draaien met een thumb stick en je actie toch niet helemaal goed gedetecteerd werd waardoor je dat opnieuw moest doen. Een beetje zoals het af en toe bij Telltale games gebeurt. Alleen lijkt Telltale niet te leren van deze fouten en Quantic Dream wel.
De besturing op de PlayStation 4 voelt verfijnder en dat is goed om te weten. Ook is het tof dat je niet alleen maar dialogen voert, keuzes maakt en dingen oppakt maar er meer te beleven valt. In onze sessie kregen we namelijk ook de mogelijkheid om puzzels op te lossen door te bekijken wat er gebeurt was op een plaats delict.
Via terugspoelen van de tijd moet je dan op zoek gaan naar een clou. Het voelt een beetje aan als een mix van Life is Strange en Telltale’s Batman en dat zijn beide niet de minst games. Conclusie: Detroit Become Human speelde tijdens onze E3 sessie vooral smooth!

Is het wel een game?

Dan is er de vraag: is Detroit Become Human wel een game? Heavy Rain kreeg vaak de kritiek dat het geen game zou zijn, omdat de nadruk vooral lag op het filmische aspect. Maar wat maakt een game een game? Alleen die vraag al is een hele discussie waard. Bij Detroit Become Human is het zeker zo dat je wederom het gevoel krijgt zelf de hoofdrol van een film te spelen, omdat het filmische aspect aanwezig is. En daar houden we van, al is dit zeker niet voor iedereen weggelegd.
Maar je bent zeker meer aan het doen dan enkel een film ‘kijken’. Als speler handel jij zelf. Jij bepaalt waar je heen loopt, welk object je oppakt, wat je daarmee doet, welke puzzel je oplost en welke keuzes je maakt tijdens een gesprek. Dan ben je toch aan het gamen. Detroit Become Human is dan ook zeker een game, al zal die niet weggelegd zijn voor spelers die continu keiharde actie willen. Dan moet je bijvoorbeeld lekker een potje Call of Duty of Battlefield gaan spelen!

Eerste indruk

Dat neemt niet weg dat wat ons betreft Detroit Become Human zomaar weer eens eens een dikke hit kan worden. De game heeft alle ingrediënten in huis om een topper te worden. Het is jammer dat de laatste E3 beelden wat teleurstellend waren in vergelijking met dat wat we eerder zagen. Misschien strategisch niet zo’n slimme zet en een beetje ongelukkig gekozen.
Gelukkig kunnen we stellen dat eerder beelden er geweldig uitzagen en de speelsessie erg vloeiend aanvoelde én verslavend was. Aan het einde bij de gijzeling krijg je namelijk tijdens elke keuze die je maakt in het gesprek tussen Connor en de gijzelaar een percentage te zien dat aantoont hoe succesvol je bent. Gaandeweg hebben je beslissingen invloed op hoe succesvol je missie zal zijn. Dat betekent dat je percentage zowel omhoog als naar beneden kan gaan.
Je kan een missie halen, met laten we zeggen 70 procent. Dat is dus niet de volle 100 procent. En daardoor is er meteen een stukje replay value. Want meteen na het voltooien na de missie denk je toch wat je over het hoofd hebt gezien als detective van deze thriller. En die kracht had Heavy Rain ook al. Een game die tig eindes kende.
Heavy Rain was een grootste titel. En Detroit Become Human zou zomaar dit succes kunnen herhalen!
De game is al te pre-orderen bij bol.com