Dead Space Preview

Preview
vrijdag, 29 augustus 2008 om 16:30
xgn google image
Electronic Arts zal later dit jaar met een survival horror game komen dat zich op een ruimteschip afspeelt. Zal dit spel eng genoeg worden voor de fans?
Dead Space speelt zich 500 jaar in de toekomst af. Jij bent Isaac Clarke en wordt naar een gigantisch ruimteschip gestuurd, een zogenaamde 'planet cracker'. Deze schepen worden gebruikt om planeten te mijnen voor grondstoffen, en normaal zijn er zo'n 1000 bemanningsleden aan boord voor dat werk. Er is echter al een tijdje geen teken van leven vanaf het schip gekomen, dus wordt er gedacht dat er iets mis is met de communicatieapparatuur. Jij wordt gestuurd om dat probleem op te lossen, maar komt dan heel andere problemen tegen.
Wanneer je het schip betreed is er geen teken van leven te bekennen. Het lijkt er ook op dat de stroom is uitgevallen, want er is bijna geen licht. En dan zijn er nog de bloedsporen op de vloer… Isaac gaat dus op pad, om uit te zoeken wat er precies gebeurd is.
Dead Space Screenshot 65013 Dead Space Screenshot 65005 Dead Space Screenshot 65003
Ledematen afsnijden
Dat alles gebeurt vanuit een derde persoons camerastandpunt, waardoor het een beetje als Resident Evil aanvoelt. Maar daar houdt de vergelijking wel op, want Dead Space speelt zich af in een totaal andere omgeving, en je hebt totaal andere wapens tot je beschikking. Wapens die er heel goed uitzien, en best uniek zijn. Als normale onderhoudsman heeft Isaac namelijk niet meteen een shotgun bij zich om aliens mee af te knallen. Hij moet het doen met zijn eigen gereedschap, zoals de Plasma Cutter, waarmee je een soort laser afvuurt die insnijdt op de vijanden.
Vijanden die je niet zomaar even dood maakt. Je komt er namelijk achter dat de bemanningleden geïnfecteerd zijn, en daardoor veranderen in vreemde wezens. Wanneer je ze gewoon neerschiet heb je de kans dat ze open spatten en er honderden kleine aliens uitspringen. Daarom is het beter om de vijanden uit te schakelen door hun ledematen eraf te schieten. Dit is een belangrijk onderdeel in Dead Space, en is ook goed uitgewerkt. Het zal in het begin even wennen zijn, maar na een tijdje schiet je standaard even de hoofden, armen en voeten van op de grond liggende lijken af, zodat ze niet later nog tot leven kunnen komen om het jou lastig te maken.
Dead Space Screenshot 61530 Dead Space Screenshot 63405 Dead Space Screenshot 63391
Zwaartekracht beïnvloeden
Een ander onderdeel dat we te zien kregen was de invloed van de zwaartekracht. Omdat Isaac in een ruimteschip ronddwaalt komt hij soms kamers tegen waar de zwaartekracht is uitgevallen. Gelukkig heb je magneten onder je schoenen, waardoor je niet meteen wegzweeft. Maar je hebt de mogelijkheid om deze met een druk op de knop uit te zetten en dan weg te springen. Wanneer je springt heb je verder geen invloed meer op waar je uitkomt, dus je zult goed moeten kijken welke richting je op wilt. Je kunt zo ook op muren gaan lopen, of op het dak. De camera draait dan gewoon mee, en dit voegt leuke situaties toe, en ontwikkelaar Electronic Arts Redwood Shores heeft natuurlijk enkele puzzels bedacht waarbij het noodzakelijk is om met de zwaartekracht te spelen.
Zo kwamen wij in een kamer waar de zwaartekracht was uitgevallen, en enkele grote rotsblokken zweefden. Hierdoor kon de zwaartekracht niet hersteld worden, omdat de rotsen dan grote schade zouden aanrichten. Je pakt dus eerst je 'gravity gun' erbij, waarmee je de rotsblokken kunt wegschieten. Maar vanaf de grond kun je niet goed op alle rotsen richten, dus zul je op de muur en het dak moeten wandelen.
Genoeg enge situaties
Wat we tot nu toe van Dead Space hebben gezien, ziet er goed uit. Grafisch gezien steekt het netjes in elkaar, en ook de gameplay lijkt interessant. Wij kregen vooral actievolle gedeeltes te zien, waardoor het soms meer op een shooter leek dan een survival horror game, maar ons werd beloofd dat in het volledige spel genoeg creepy situatie zitten en je ook vaak alleen in het donker ronddwaalt, zonder te kunnen zien wat er allemaal om je heen gebeurt.
Dead Space zal eind oktober in de winkels liggen, en wij zijn in ieder geval vrij positief over het spel. Wel is het nog de vraag of het afschieten van alle ledematen niet wat in de herhaling zal vallen, maar we gaan ervan uit dat EA Redwood Shores daar aan gedacht heeft.