Neergestort op een eenzame planeet met niets anders bij je dan de inhoud van jouw ruimteschip. Duistere wezens die op de loer liggen en slechts een paar kogels om jezelf mee te beschermen. Ja, wat doe je dan? Overleven natuurlijk en hopen dat je de volgende dag nog mag meemaken. Gelukkig is Darkout maar een spelletje, want wij moeten er niet aan denken om dit in het echt mee te maken.
Darkout bevindt zich op dit moment nog in bèta, maar wij kregen alvast de kans om met dit interessante spel aan de slag te gaan. Want interessant klinkt Darkout zeker. Je stort met jouw ruimtevoertuig neer op een duistere planeet en binnen korte tijd sta je naast het brandende wrak met niets anders dan een paar spullen uit het schip. Het wordt gauw duidelijk dat je snel tot actie over moet gaan, wil je overleven. In het duister houden zich namelijk rare wezens schuil die jou zo met huid en haar op eten. Om dit te voorkomen, zul je een schuilplaats moeten bouwen die bovendien goed verlicht is omdat het licht jouw wapen is tegen de gevaren van de planeet Illuna. Van daaruit ga je op verkenning, op zoek naar grondstoffen die jou helpen te overleven. Een echt duidelijk doel heb je dus niet en de vraag die wij ons daarom al snel stelde was of dit concept wel voldoende is om de aandacht vast te houden.
Minecraft en Terraria
Het antwoord is ja om dezelfde reden waardoor games als
Minecraft en
Terraria ook interessant blijven. Je kunt niet ontkennen dat Darkout veel weg heeft van deze twee titels, omdat het basisprincipe achter deze spellen nagenoeg hetzelfde is. Je bevindt je in een vijandige wereld waarin je naar hartelust kunt verkennen en dingen kunt maken met de grondstoffen die je vindt. Dit zorgt voor veel plezier in Minecraft en Terraria, maar het is ook de reden waardoor Darkout je voor een lange tijd zal boeien. Verwacht echter geen kloon van de eerdere twee toppers, want Darkout weet zeker zijn eigen draai te geven aan dit concept.
Zo komt de wereld bijvoorbeeld een stuk vijandiger over dan we gewend zijn. Met het snelle handelen waar we het eerder over hadden, overdrijven we niet. Binnen enkele minuten na de crash zwermt het van de vijanden, dus het creëren van een degelijke schuilplaats is erg belangrijk. Je hebt immers maar 25 kogels bij je in het begin van het spel en die je wil je niet in de eerste paar minuten al kwijt zijn. Vanuit je nieuwe thuis kun je vervolgens op verkenningstocht gaan om benodigdheden zoals steenkool te zoeken voor fakkels, want zoals we eerder zeiden is licht je beste vriend.

Nog iets dat Darkout uniek maakt is de toevoeging van onderzoekspunten. Deze punten krijg je door simpelweg te verkennen en grondstoffen te verzamelen. Je gebruikt ze om nieuwe bouwmogelijkheden te onderzoeken en dat is hard nodig. In het begin kun je namelijk nog vrij weinig maken, terwijl voorwerpen als munitie en een oven toch hard nodig zijn. Daarnaast kun je ook dingen maken die het leven gemakkelijker maken zoals een jetpack. Al met al zorgt dit systeem ervoor dat je toch iets doelgerichter te werk gaat tijdens je verkenningstochten.
Kleine verbeterpunten
Het enige dat voor ons gevoel een beetje ontbreekt, is een duidelijke tutorial. Zoals je ziet is er een hoop dat je in je op moet nemen en een duidelijke uitleg zou hier erg bij helpen. De tutorial die je nu voorgeschoteld krijgt, legt je slechts wat basisprincipes uit zonder echt op details in te gaan over hoe je bijvoorbeeld een huis bouwt. Daarnaast kwamen we ook in aanraking met wat bugs. Vijanden die vast kwamen te zitten, maar ook een startpositie in een nieuw spel die het onmogelijk maakt om verder te spelen. Zo werden we tegengehouden door het brandende wrak voor ons en achter ons stond een grote muur waardoor we geen kant op konden. We verwachten dat ontwikkelaar Allgraf hier zelf ook wel achter komt dus met de uiteindelijke versie zal het wel goed zitten.
Kleurrijk duister
Iets waar we dan wel weer erg over te spreken zijn is de wereld waar je je in bevindt. Illuna is erg duister, maar desondanks weet Allgraf erg kleurrijke taferelen op het scherm te toveren. De planten, bomen en de aarde zitten boordevol met neon-achtige kleuren waardoor je echt het gevoel krijgt dat je op een andere planeet bent. Dit in combinatie met het ontbreken van duidelijk zonlicht (hoewel er wel een dag en nacht cyclus is) zorgen voor een drukkende sfeer die goed samenwerkt met de nood om te overleven. De soundtrack blijft op het moment nog een beetje op de achtergrond en ook de geluiden die de vijanden voortbrengen komen niet heel realistisch over, dus hopelijk wordt hier nog naar gekeken.
Iets om naar uit te kijken
Darkout belooft zeker een titel te zijn met veel potentie. Zo groot als Terraria of Minecraft zal het waarschijnlijk niet worden, maar de unieke draai die de game geeft aan het verkennen, maken en overleven, maakt het een erg leuke afwisseling. Vooral de toevoeging van onderzoekspunten en de erg vijandige wereld zorgen ervoor dat je meer met een doel onderweg bent. Er zijn op dit moment nog wel een aantal bugs en ook de tutorial is verre van perfect, maar tegen de tijd dat het spel op Steam verkrijgbaar is zal dit ongetwijfeld opgelost zijn. Al met al zijn wij erg benieuwd geraakt naar hoe het zal aflopen met Darkout.