Call of Duty: Black Ops II Preview - Innovatieve multiplayer

Preview
dinsdag, 14 augustus 2012 om 12:40
xgn google image
Op het moment van schrijven heeft Call of Duty: Modern Warfare 3 de meest gespeelde multiplayermodus op Steam en op de consoles. De first-person shooter staat op eenzame hoogte, ondanks het feit dat tal van gamesites (ook XGN) vorig jaar de voorkeur gaven aan DICE's Battlefield 3. Anders gezegd: Call of Duty blijft hoe dan ook scoren en derhalve betekent elk nieuw deel een goudmijn voor uitgever Activision. Eind dit jaar verschijnt de felbegeerde opvolger op Black Ops, die het onder leiding van Treyarch bijzonder goed deed.
Naar alle waarschijnlijkheid mag Black Ops II zich dit jaar kronen tot dé trekpleister van de Gamescom in Keulen. Ondanks het gegeven dat de eerste beelden niet zoveel indruk achterlieten als de vorige Call of Duty-games, kijken miljoenen gamers uit naar deze zoveelste installatie. De serie werd de afgelopen jaren regelmatig bekritiseerd om het grote gebrek aan innovatie en toevoegingen. De eerste hands-on laat zien dat Treyarch van die feedback kaas heeft gegeten: Black Ops II wordt absoluut de meest innovatieve Call of Duty-game in jaren.
Treyarch heeft nu als voornaamste taak dat spelers straks niet verdwalen in de belachelijk hoeveelheid opties in de multiplayer. Onze kennismaking duurde slechts een paar uur, maar toch durven we te constateren dat de mogelijkheden in vergelijking met het vorige deel eindeloos zijn. Wat te denken van het klassensysteem, dat via het zogeheten 'Pick 10' een nieuwe wending krijgt. Voorheen was je gebonden aan een vast aantal opties, maar via deze optie kun je nu zélf een menu van tien attributen en vaardigheden samenstellen. Je kunt hiermee dus een juiste afweging maken tussen attachments en perks. Het kan dus zo zijn dat je geen primair wapen bij je hebt en je helemaal focust op andere vaardigheden.
Killstreaks zijn nu Scorestreaks
Behalve de klassen is nog een onderdeel van Call of Duty aangepakt dat al vaak genoeg is bekritiseerd. De - die destijds introduceerde - zijn weg en vervangen door . Je moet er van houden, maar in Black Ops II is nu het aantal verzamelde punten de basis voor de overwinning, en niet per se het aantal doden die je maakt. Dat betekent dat spelers in feite een wedstrijd kunnen winnen door bijvoorbeeld een vlag te veroveren of een de lucht in te zenden die vervolgens iedereen in zijn weg uitschakelt.
Bij een genoeg aantal punten (ofwel de scorestreak) ontgrendel je aanvallen geheel in de stijl van het jaar 2025. Voorbeelden hiervan zijn Microwave Turret (een machine die vijanden desoriënteert), The Swarm (een leger aan robots), Hellstorm Missiles (futuristische luchtaanvallen) en de AGR (een grondrobot die je handmatig bestuurt, maar ook door de AI kunt laten besturen). En zo kunnen we nog wel even doorgaan wat de aanvallen betreft. Volgens Treyarch zijn ze allemaal gebaseerd op prototypes die het Amerikaanse leger momenteel bezit.
Mickey Mouse-competitie
De nadruk op futuristische gadgets voelt een beetje als de richting die Ubisoft is ingeslagen met . Een interessant gegeven, hoewel eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Amerikaanse studio iets te veel doorslaat in de . Onervaren spelers worden door de hele rits aan aanvallen in principe kansloos gelaten. Je kunt er weliswaar voor kiezen deze uit te zetten, maar als je dat doet valt er een hoop van het innovatieve karakter van Black Ops II weg. En dat wil je niet bij een game die geheel om vernieuwing draait.
Qua modi heeft Treyarch eveneens de mouwen opgestroopt. Zo is er League Play, een onderdeel van eSports waarbij Black Ops II op alle niveaus competitief gespeeld kan worden. Je wordt op basis van je niveau en ervaring ingedeeld in een klasse waar je vanuit daar jezelf omhoog kunt werken naar hogere divisies. De speciale matchmaking zorgt er altijd voor dat je tegen spelers van je eigen niveau speelt, waardoor je dus in principe een soort van Mickey Mouse-competitie krijgt: iedereen kan van elkaar winnen. Hiermee wordt het vorige kritiekpunt van de aanvallen in principe weggevaagd. En dat is goed.
Nieuw, maar ook weer niet
League Play is op deze manier vrijwel altijd spannend en daar is Treyarch zich goed van bewust. Om die reden komt het met CODcast, de mogelijkheid om wedstrijden op te zetten en die vervolgens te voorzien van live commentaar via de shoutcast-functie. Het prettige is dat je deze wedstrijd live kunt uitzenden voor duizenden spelers, dat vooral van toepassing is voor bij de grote toernooien en evenementen. Het zijn toevoegingen die het kijken naar Black Ops II een stuk aantrekkelijker maken, mits er natuurlijk niet door de commentator geouwehoerd wordt.
Hoewel er dus best een aantal noemenswaardige vernieuwingen is, voelt de multiplayer van het spel toch voor heel erg aan als Call of Duty. Het principe van 'run and gun' is intact gebleven en dus gebruik je nog steeds vaak de sprintknop, kijk je voortdurend om je heen of er nog ergens vijanden zijn en wordt er uiteraard weer het nodige 'gecampt'. De genoemde veranderingen zorgen voor een ietwat andere speelstijl, maar de basis blijft behouden. Dat is iets waar Treyarch het misschien niet helemaal mee eens is en ergens kunnen we dat begrijpen. Er zijn immers nog toevoegingen die in dit stuk een prominente vermelding verdienen.
Grootste verbetering is...
Waar we misschien het meest voor warm lopen, is 'multiteam'. In deze modus kunnen niet twee, maar in principe tien teams tegen elkaar strijden. De optie om bijvoorbeeld met vier teams van drie tegen elkaar te spelen, is misschien wel de grootste verbetering van de serie in jaren. Het staat nog in de kinderschoenen en het voelt ook echt aan als een experiment van Treyarch, maar het voelt desondanks solide en het tempo ligt bovendien enorm hoog gezien je nu nóg meer afhankelijk bent van de kwaliteiten van je teamgenoten. Alléén red je het nu helemaal niet meer.
Rest als laatste nog de maps, waarvan wij er vier mochten testen. Voor de oude garde is Yemen wellicht het meest interessante level. Hierin vecht je in talloze huisjes met hoge en lage verdiepingen, wat betekent dat je op ieder moment verrast kunt worden en het zogeheten 'campen' uit den boze is. Aftermath speelt zich af in de ruïnes van Los Angeles na een allesvernietigende drone attack, maar echt overtuigd van het levelontwerp werden we niet. Cargo en Turbine, die zich respectievelijk in Singapore en Irak afspelen, deden het wat dat betreft beter met grote, open omgevingen.
Meest innovatieve Call of Duty-game in de maak
Alles bij elkaar genomen lijkt de multiplayermodus van Black Ops II een ietwat andere ervaring te bieden als Modern Warfare 3. Het is nog niet helemaal duidelijk of 'ie daadwerkelijk beter is dan die van Infinity Ward, maar het valt in ieder geval te prijzen dat we eindelijk een innovatieve Call of Duty-game krijgen voorgeschoteld. Visueel loopt Black Ops II dan wel iets achter op de hedendaagse shooters, maar qua content en opties blijft Call of Duty wederom heer en meester van de multiplayershooters.