Borderlands 2 is een van de tofste shooters om samen te spelen als je van
looten en chaos houdt. Nu is de game uit voor
PlayStation VR en brengt je zo naar Pandora. Wij gingen naar Pandora voor de Borderlands 2 VR hands-on, waarin we merkten dat de game veel van dezelfde toffe gameplay biedt, maar toch anders is.
De versie van Borderlands 2 VR die wij in The Amsterdam Dungeon mochten spelen wat een demoversie, waarvan onduidelijk is of de getoonde content ook in de game te vinden zal zijn. Wel werd ons direct duidelijk dat deze versie van Borderlands 2, die intussen voor 49,99 euro te downloaden is in de
PlayStation Store, behoorlijk anders aanvoelt dan de oorspronkelijke game dat deed.
Welkom terug op Pandora
Om
Borderlands 2 VR in een notendop te omschrijven is dit de game die we al kennen, maar dan compleet in VR. Je kruipt, dit keer letterlijk, in de huid van een Vault Hunter en komt terecht op Pandora. Je gaat daar op zoek naar de inhoud van een legendarische Vault, waar allerlei rijkdommen op je zouden moeten wachten. Onderweg kom je allerlei kleurrijke karakters tegen, zoals de knotsgekke Claptrap.
Deze kleine robot, waar duidelijk een schroefje los zit, stond ons direct na onze dropping op Pandora op te wachten en vertelde ons dat we even een rondje moesten lopen om aan de omgeving te wennen. Daarna mochten we aan de slag in een wel heel bekend ogend Pandora. Grafisch gezien is Borderlands 2 VR namelijk exact hetzelfde als voorgaande games. Wat je kunt verwachten is de cel-shaded stijl van Borderlands in deze VR-versie van
Borderlands 2.
De destijds was dit een slim gekozen stijl van ontwikkelaar Gearbox. Het warme welkom van Claptrap en het feit dat de pleuris al snel losbreekt op de planeet, doen vermoeden dat je nooit weg geweest bent en dat is een goed teken. Borderlands 2, die toch al zes jaar oud is, voelt heerlijk aan!
Een beetje gek, maar wel lekker
De game werd door ons gespeeld met de PlayStation controller, waarmee we alles moesten doen. We hebben ons laten vertellen dat er ook met de Move controller gespeeld kan worden, waardoor je nog verder de game in getrokken zult worden. Zo hebben wij de game zelf nog niet getest. Met een controller voelt Borderlands 2 VR op sommige gebieden prima aan, maar helaas geldt dit niet voor elk vlak.
Het schieten en lopen werkt in de game bijvoorbeeld als vanouds, net als het opentrekken van bijvoorbeeld deurtjes en kistjes om de nodige schatten te jatten. Maar waar je in Borderlands 2 kon lopen én rennen, kun je in de VR-versie van de game alleen nog maar lopen. Dit voelt vooral tijdens gevechten een beetje gek aan.
Anders dan in het origineel heb je nu wel de mogelijkheid om te teleporteren om op die manier sneller vooruit te komen. Dit werkt soepel en vloeiend, maar het teleporteren past niet echt in Borderlands. Soms is de actie namelijk nogal heftig en als je dan ineens ergens anders staat en even moet oriënteren, is dat niet fijn. Vijanden vallen je namelijk gewoon aan als je lekker heen en weer aan het flitsen bent en dan is het toch fijner om rond te lopen en vijanden af te knallen.
Om dit enigszins op te vangen is het in de VR-versie van Borderlands 2 mogelijk om sommige wapens te dual wielden, waardoor je dubbele vuurkracht hebt. Hierdoor knal je de vijanden nog sneller af, wat je het gevoel geeft als een ware Rambo over Pandora te lopen.
Als laatste, en misschien wel het meest gekke element in de besturing, is het rondkijken zelf veranderd. Logisch ook, want je hebt in de Borderlands 2 VR natuurlijk de
PS VR bril op je hoofd, die je vrij rond laat kijken. Je kunt naar links, rechts boven en beneden kijken met de bril, maar met je controller kun je ook telkens een kwart cirkel draaien om zo snel vijanden links, rechts en achter je in beeld te krijgen. Het is even wennen, maar alles voelt wel goed aan.
'Ik voel me zo verdomd alleen'
Jammer genoeg kunnen we dat niet zeggen over het gemis aan andere spelers in de game. Want dat gemis duidelijk aanwezig. Borderlands 2 VR is een singleplayer game, terwijl het plezier van de serie zich laat kenmerken door een co-op ondersteuning voor vier spelers. Dit keer heb je dus geen vrienden om samen de hele tent kort en klein te schieten, niemand om je nieuwste wapens aan te showen en ga zo maar door! Je moet in je eentje op Pandora rond dolen met het liedje uit de musical Ciske de Rat in je hoofd: Ik voel me zo verdomd alleen.
Omdat Borderlands 2 VR in je eentje te spelen is , is er op het gebied van vijanden het nodige aangepast. Hierover kunnen we één ding stellig zeggen: de gemiddelde intelligentie van de bevolking op Pandora lijkt wat gezakt te zijn in de VR-versie van Borderlands 2. De vijanden die wij voor ons wapen kregen renden vaak lukraak op ons af en verscholen zich nauwelijks.
Daarbij lijkt het alsof ze in training geweest zijn bij Storm Troopers uit de Star Wars franchise, want het schietwerk ging ze niet al te goed af. Wat dat betreft was het een goede tip geweest even naar de ai van het origineel te kijken. Nu lijkt een stukje van de ziel van Borderlands 2 verdwenen te zijn op het gebied van de moeilijkheidsgraad. Dus hopelijk wordt dit nog gefikst!
Borderlands 2 VR hands-on– Oogt als Borderlands, voelt behoorlijk anders
Aan het einde van onze speelsessie verlieten wij de demo console met gemengde gevoelens. De game oogt op ieder gebied als een VR-versie van Borderlands 2, maar voelt lang niet op ieder gebied als een telg uit de franchise. Het jatten van alles dat los en vast zit voelde als vanouds, maar op gameplay gebied misten we een stukje van het Borderlands gevoel.
Zo waren vijanden een stuk dommer en misten we echt de andere spelers om ons heen. Daarbij zaten er wat vreemd voelende elementen in de besturing. De sessie die we speelden was te kort om een oordeel te vellen, maar als dit gevoel overheerst in de uiteindelijke game, zal Borderlands 2 VR in ieder geval bij lange na niet het beste avontuur op Pandora zijn.