Borderlands 2 Preview

Preview
vrijdag, 13 juli 2012 om 14:00
xgn google image
Na bijna drie jaar wachten is het einde in zicht. Dan kunnen we ons eindelijk opnieuw wagen aan de wereld van Borderlands. Om alvast een voorproefje van het spel te krijgen, nodigde uitgever 2K Games ons onlangs uit om een stukje van de singleplayer te spelen. Lukt het Borderlands 2 om ons omver te blazen, of moet er nog flink wat gebeuren?
Voordat we dat kunnen bepalen, krijgen we eerst behoorlijk wat op ons bordje geschoven. Er moet namelijk direct een belangrijke concessie gedaan worden; welk personage kies je? Er is voldoende keus in ieder geval. Zo kun je de Gunzerker Salvador pakken, een grote, brute gast die wel tegen een stootje kan. Of ga jij straks liever voor een Siren die ook zonder geweren een vijand om kan leggen? Daarnaast is er ook nog de Commando-klasse voor de meer tactische spelers en de Assassin die, zoals je van een dergelijke klasse zou verwachten, al sluipend zijn tegenstanders executeert. Omdat we maar één keer goed een personage konden testen gingen wij voor de Gunzerker, die als speciale aanval met twee geweren tegelijk kan schieten.
Salvador is Salvador niet
Bij het arriveren op de planeet Pandora valt er meteen iets op: je kunt Salvadors uiterlijk aanpassen. Wil je zijn hoofd nog iets norser maken, dan is dat geen probleem. Moet zijn romp er anders uitzien? Aanpassen maar. En om je extra te belonen, worden er later nog veel meer uiterlijkmutaties toegevoegd. Die verdien je namelijk tijdens het spelen, door het verslaan van bijvoorbeeld die ene lastige eindbaas. Jij maakt straks jouw ideale personage en dat wordt allemaal op een uitgebreide manier gedaan.
Om het je nog meer naar je zin te maken tijdens het spelen zijn er, net als in het origineel, skillpoints te verdelen. Essentieel bij het spenderen van die punten is dat je er echt goed over na moet denken. Er zijn namelijk meer dan genoeg vaardigheden om op te waarderen en de punten kun je maar één keer uitgeven. Daarbij wordt er gebruikgemaakt van de talent trees zoals in deel één; je krijgt naarmate je meer punten investeert steeds meer mogelijkheden om nóg meer punten uit te geven en vaardigheden vrij te spelen. Uiteindelijk kun je bijvoorbeeld je turret naar het maximale brengen. Doe je dat, dan ontstaat er een gigantische explosie zodra hij op de grond valt. Machtig en erg nuttig, want gedurende de anderhalf uur durende speelsessie is hij zo’n twintig keer gebruikt.
De schat
Centraal in de eerste Borderlands stond de zoektocht naar een schat. Wat meteen duidelijk wordt, is dat schattenjagen wederom belangrijk is in het vervolg. De schurk Handsome Jack is in dit geval dicht bij het vinden van een schat en dat blijkt niet alleen voor jou als hoofdpersoon slecht uit te pakken, maar ook voor de overige bewoners van Pandora. De schat bevat namelijk een ongekende kracht die na het openen totale chaos op de planeet veroorzaakt. Aan jou de taak om dat te voorkomen.
Mocht je je niet met dat hoofdverhaal bezig willen houden, dan zijn er zijmissies om je te vermaken. Wij kwamen tijdens onze speelsessie bijvoorbeeld het jonge meisje Tiny Tina tegen. Zij vroeg ons een tea party te organiseren. Klinkt makkelijk, maar de eis dat een bepaalde slechterik ook bij het partijtje aanwezig moest zijn, vermoeilijkte de zaak. Zijn vrienden wilden hem namelijk graag terug en dus moesten we flink vechten om het feest gaande te houden. Dit resulteerde in een pittige uitdaging, die desondanks erg vermakelijk was door het opmerkelijke karakter van Tiny Tina. Het valt te hopen dat alle zijmissies in de uiteindelijke game van deze kwaliteit zijn!
Pure levendigheid
De omgeving in dit tweede deel is ook erg bijzonder. Het straalt, in tegenstelling tot het soms wat saai ogende eerste deel, pure levendigheid uit. Zodra je een stap buiten de stad zet, voel je je niet als een in de steek gelaten cowboy op de prairie. Overal vind je iets; is het niet op de grond dan is het wel in de lucht. Een prachtige planeet zweeft regelmatig boven je hoofd en daar zul je in eerste instantie wel even van genieten. 'Probleem' is echter dat je daar niet heel lang de tijd voor krijgt, want in ieder hoekje gaat een tegenstander schuil. Dat kan variëren van muggen die in hordes tegelijk op je afkomen tot helikopters. Die helikopters zijn behoorlijk pittig om naar de grond te halen en je zult dan ook regelmatig het loodje leggen. Uiteraard is er dan de mogelijkheid om jezelf weer op de been te helpen zoals dat in het eerste deel ging; schiet een tegenstander neer en je staat weer.
Hersenloos knallen lukt niet
De moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat je goed moet nadenken over hoe jij gaat spelen en je uit voorzorg alles wat je tegenkomt mee wilt nemen. Dat is helaas niet altijd een goed idee. Je rugtas zit namelijk erg snel vol, wat je er eigenlijk toe dwingt om selectief te zijn. Ga je voor dat ene geweer of dat ene dingetje dat zoveel geld oplevert? Het is lastig en erg jammer dat je niet zoveel spullen mee kan nemen, maar het regelmatig moeten nadenken over keuzes brengt ook wel weer iets met zich mee. Het is niet echt hersenloos knallen. Nog iets wat dat bewijst zijn de tegenstanders. De ene is makkelijk om ver te knallen met een handpistool, terwijl de andere daar nagenoeg immuun voor is. Die moet je dan toch met vuurkogels ombrengen.
Met die wapens zul jij je straks moeten vermaken in Borderlands 2. Laat dat nou net iets zijn dat jou door het uitgebreide arsenaal aan wapens gaat lukken. Kanttekening daarbij is echter dat ze nagenoeg allemaal spectaculair ogen, maar het geluid er niet helemaal bij past. Sowieso zetten we tijdens ons speelsessie vraagtekens bij dat element. Zo zorgde Salvador er na een sprintje voor dat we hardop gingen lachen. Hij raakte moe en daardoor ging hij hijgen als een uitgeput zwijn.
De tijd vliegt voorbij
Borderlands 2 wist in anderhalf uur tijd behoorlijk te overtuigen. De game oogt al zo goed als af en met nog twee maanden in het vooruitzicht, kan dat alleen een goed teken zijn. De uitgebreide customisatie-opties zorgen ervoor dat er straks door iedere speler anders gespeeld wordt. Dat betekent niet alleen dat het de singleplayer ten goede komt, maar ook de co-op modus. Daar mochten we helaas niet mee aan de slag, al hebben we er alle vertrouwen in. Wij kijken in ieder geval erg uit naar 21 september, wanneer het spel in de winkels verschijnt. Onze anderhalf uur met de game voelde namelijk aan als een kwartier en we willen er graag nog vele uren aan vastplakken.