Het was een van de eyecatchers op E3, mede door de ietwat mysterieuze trailer die we te zien kregen. Gelukkig kwam XGN achter de schermen meer te weten over
Bloodborne.
Het eerste dat in ons opkwam nadat we de sessie waarin Bloodborne werd getoond was afgelopen, is: "Wow, er moet nog heel veel aan deze game gebeuren." Het ziet er goed uit, maar het lijkt wel allemaal erg clichematig te zijn. Wat is nu precies de unique selling point van deze game? Wij zijn er nog niet helemaal uit.
Niet dat er geen pluspunten zijn, want die zijn er zeker al. Neem bijvoorbeeld het feit dat
Hidetaka Miyazaki de maker van deze duistere game is. Hij is de bedenker van
Dark Souls en weet dus wel hoe hij games zwaar kan maken. Nu werkt hij met From Software aan Bloodborne en dat belooft ook een rauwe, ruige game te worden met een hoge moeilijkheidsgraad.
Van Project Beast naar Bloodborne
Bloodborne had eerst als werktitel Project Beast en dat refereert waarschijnlijk vooral naar de vijanden waar je tegenover komt te staan. Die zijn namelijk redelijk beestachtig. Zo werd ons in een demo getoond hoe je een monsterlijke raaf moest afmaken.
Wat is er nu precies aan de hand in deze game? In een verlaten stad in de 19e eeuw, genaamd Yharnam, zijn allemaal mensen gestrand. Er is namelijk een vloek uitgebroken op de inwoners die de mensheid langzaam maar zeker verandert in iets akeligs.
Balen, want het personage dat jij bestuurt (en dat nog enorm in mysterie is gehuld) is een van die gestrande personen en we kunnen alvast verklappen dat hij de hele game de stad niet zal uitkomen. Hij moet er alles aan doen om in de stad te overleven, maar tegelijkertijd ook een oplossing te vinden uiteraard, want dat is het minste wat je als overlevende kunt doen.
Een tour door Yharnam
Wat we tijdens de demo vooral hebben gedaan, is goed in ons opnemen wat er allemaal te zien is: wat voor een stadje is Yharnam? Het is een beetje Jack de Ripper-achtig, grauwe straatjes met kinderkopjes, lampjes waar amper licht van komt en een boel zwarte hekwerken enzovoorts. Lekker gothic.
Wat ook opvalt, is dat er veel hoge gebouwen zijn. Uiteraard geen wolkenkrabbers a la New York, maar zwartgallig uitziende kerken en torens. Dat is niet alleen voor het mooie uitzicht, maar vooral om de game wat meer diepte te geven, wat natuurlijk goed past bij dat mistige, onaangename gevoel dat deze stad je moet geven.
De hoofdpersoon wandelt niet rond als een halve ridder met een boel metaal. Integendeel, hij is gestoken in leer en stoffen om te zorgen dat hij snel en wendbaar is. Dat merk je ook in gevechten, waarin timing en richten heel belangrijk blijken. Hij heeft in zijn ene hand een zwaard en een musket in het andere, waardoor hij aanvallen van de vijand niet kan blokkeren. Dat betekent wegduiken en –springen.
Gevaarlijke mensen
Dat geldt niet alleen voor monsterlijke tegenstanders, maar ook voor de geïnfecteerden in het stadje. De mensen leven met zoveel pijn en ellende, dat ze compleet paranoïde worden en je aanvallen. Aan jou de taak om ze af en toe even weg te schoppen, een voor een, want je bent erg kwetsbaar. We zagen overigens een soort zielen/sterrenstof dat automatisch werd verzameld bij een kill, maar daar wilde de ontwikkelaar jammer genoeg nog geen uitspraken over doen.
Wat we ook zagen in de demo was een mannetje in een steampunk-achtige rolstoel, dat met zijn geweer klaar zit om op je te schieten. Je kunt kiezen of je hem helpt of niet, en dat heeft later dan weer consequenties in de game. Het is altijd de vraag in hoeverre zoiets wordt doorgevoerd en ook echt merkbaar is. Daar kunnen we uiteraard op dit moment nog niets over zeggen, maar het gegeven op zich is een pluspunt.
Laat er geen twijfel over bestaan dat wij niet enthousiast zijn over deze titel. De voornaamste reden van onze blijdschap is dat dit een nieuwe IP is in plaats van de volgende sequel of prequel, en dat het hoofd ervan in ieder geval een zeer gevestigd gamemaker is.
Is het een Dark Souls-kopie?
Het is fascinerend om niet alleen vreemde beesten als vijanden te hebben, maar ook half de mensheid die last heeft van een mysterieuze ziekte. Onze grote zorg is wel dat wat wij hebben gezien wel erg in hetzelfde horrorstijltje zit als
Dark Souls, plus dat het erop lijkt dat er nog heel veel moet gebeuren voordat deze game klaar is voor release in 2015 op de
PlayStation 4.