Nu de bèta van Battlefield 4 alweer een paar dagen aan de gang is, hebben we er al weer heel wat uurtjes in gestoken. Is de game na een paar uur intensief spelen nog steeds zo indrukwekkend?
Tijdens de bèta kunnen we alleen de strijd aangaan in hartje Shanghai, maar dat betekent niet dat je de game snel beu bent. Eén van de grootste trekpleisters van Battlefield 4 is namelijk dat veel van de mappen interactief zijn en minstens één grote setpiece bevatten. We zijn inmiddels al gewend dat de omgevingen kapot kunnen, maar nog nooit zagen we dit op zo'n enorme schaal. De hele wolkenkrabber waar de B-vlag staat, is namelijk volledig met de grond gelijk te maken. Dit zagen we al een keer voorbij komen in de trailers, maar om dit daadwerkelijk voor je neus te zien gebeuren gaat nooit vervelen.

Springen!
Zeker als je op dat moment op de toren staat, en je ineens het hele gebouw onder je hoort kreunen terwijl het gevaarlijk begint om te buigen. Dan weet je niet hoe snel je met jouw parachute van het instortende gevaarte af moet komen. Terwijl we met onze squad om de B-vlag aan het strijden waren, en de rest van de spelers blijkbaar zin hadden om het gebouw in te laten storten, besloot iedereen de strijd te staken om zo snel mogelijk weg te komen. Zodra onze voeten weer de grond raakten ging het geweld weer vrolijk verder, terwijl op de achtergrond de laatste resten van de wolkenkrabber in de zee verdwenen.
Lekker zwemmen
Het grote kanaal dat door de map heenloopt speelt een grote rol in de vele veldslagen die er in én rondom plaatsvinden. Laten we hopen dat de soldaten hun zwemkleding mee hebben genomen, want iedere match kwamen we meerdere malen in het water terecht. Daar zagen we dat je deze keer ook onderwater kon zwemmen en zelfs je handpistool kon pakken om jezelf te verdedigen als je naar de overkant zwemt. Een groot voordeel ten opzichte van voorgaande Battlefield-games, waarin je een gigantische schietschijf was in het water.

Steunende Xbox
Omdat we de bèta op de Xbox 360 speelden, had onze arme - inmiddels hoogbejaarde - console het behoorlijk lastig om al dit grafische geweld in beeld te brengen. Textures laden enorm laat in, zodat auto's die op de weg staan meer op hoekige blokken lijken dan voertuigen. Dit blijft zo totdat je de game een tijdje hebt gegeven om de juiste textures te laden. We hopen natuurlijk dat de uiteindelijke versie van Battlefield 4 minder problemen heeft met deze grafische problemen, maar ga er alvast maar vanuit dat je beter af bent met een goede gaming-PC of next-gen console om deze game te spelen.
Tijd voor een upgrade Dit geldt niet alleen voor het grafische aspect, maar ook voor het aantal spelers dat in één match past. Terwijl de next-gen consoles en PC tot 64 man ondersteunen, moeten de PS3 en Xbox 360 het slechts met 24 spelers doen. Hoewel DICE bij
Battlefield 3 een soortgelijke
down-grade maakte voor de huidige generatie consoles, is er met de komst van de nieuwe generatie spelcomputers duidelijk te zien dat je een nieuwe machine in huis zult moeten halen als je de ultieme Battlefield 4 ervaring wilt hebben.
Multiplayerkoning
Dit neemt niet weg dat Battlefield 4 wederom een fantastische shooter aan het worden is. Alles werkt net even iets beter ten opzichte van deel 3, en de interactieve mappen zorgen ervoor dat iedere game weer aanvoelt als het spannendste moment uit een actiefilm. Over een paar weken kunnen we aan de slag met de volledige game, dan zullen we zien of Battlefield er dit jaar vandoor gaat met de titel multiplayerkoning van het jaar. Na dit indrukwekkende voorproefje zijn wij in ieder geval hoopvol gestemd.