Tijdens de presentatie van de nieuwe
Nintendo Switch verraste het Japanse bedrijf vriend en vijand door de
fighting game ARMS aan te kondigen. De nieuwe titel was aanwezig op het
Nintendo Switch preview event. Daarover meer in deze ARMS Nintendo Switch preview!
Het is alweer een tijdje geleden sinds Nintendo een volledig nieuwe IP aan haar stal toevoegde, maar daar komt met deze nieuwe fighter verandering in. Nou ja, fighting game, het heeft wel een zekere twist. Zo moet je de game spelen met de nieuwe Nintendo Switch Joy Con controllers.
Slaande ruzie
Deze kleine Wii motes, bij gebrek aan een betere vergelijking, houd je rechtop in je vuisten. De twee controllers herkennen een rechte slag vooruit, maar bijvoorbeeld ook wanneer je een rechtse of een linkse hoek uitdeelt. De beweging die je voor het beeldscherm uitvoert, wordt vrijwel direct vertaald naar een stoot op het beeldscherm. Het is ook mogelijk om de game zonder motion controls te spelen, maar daarmee haal je wel de meeste lol uit de game.
De enige knoppen die je nodig hebt tijdens het vechten zijn de knoppen aan de bovenkant van de Joy Con controllers. Zo gebruik je een van deze knoppen bijvoorbeeld om je personage te laten springen, een andere knop is bedoeld om je schild te activeren. Wanneer je alle knoppen tegelijk indrukt dan activeer je de speciale move van je personage om zo zoveel mogelijk schade op je tegenstander aan te richten.
Verschillende armen voor verschillende tactieken
Deze moves verschillen per personage. Er zijn in totaal vijf personages om uit te kiezen die elk een speciale aanval kunnen gebruiken. De
ARMS in de titel slaan daadwerkelijk op de armen van de verschillende personages. Je kunt namelijk voor een gevecht en tussen de drie verschillende rondes in verschillende armen kiezen die elk hun unieke capaciteiten hebben.
Zo heeft de ene arm bijvoorbeeld de mogelijkheid om veel schade aan te richten, maar is daarbij wel een stuk trager en dus makkelijker te ontwijken. Een andere arm heeft juist weer meer snelheid maar richt minder schade aan. Je kunt zowel de linkerarm als de rechterarm van je personage aanpassen om zo een voor jou meest optimale combinatie te vinden. Op deze manier krijg je een grote variatie aan mogelijkheden om het in de arena mee uit te vechten.
Die arena was tijdens het preview evenement een kleurrijke zandbak met daaromheen een tribune. Maar waarschijnlijk is er in de uiteindelijke versie meer variatie als het op keuze van de arena’s aankomt. Zo was er tijdens de Japanse presentatie van de game ook al een meer donkere, halloweenachtige arena te zien waarin de twee tegenstanders het met elkaar uitvochten.
Vlotte gameplay
Wat vooral opviel tijdens het spelen was de vloeiende
gameplay van de nieuwe titel. Zoals gezegd werd een actie met de Joy Con controller vrijwel direct vertaald naar een stoot op het beeldscherm, mits je op dat moment niet op je gat werd geslagen door je tegenstander. Het heeft een hoog pick-up-and-play gehalte en dat is waarschijnlijk ook de voornaamste kracht van deze nieuwe titel.
Want hoewel ARMS een toffe game is om te spelen, kun je het niet echt een fighter noemen. Het lijkt eerder een soort uitgebreide versie van de oudere
Punch Out games. Die laatste game is destijds ook nog eens voor de Wii uitgekomen en maakte gebruik van de Wiimote en Nunchuck. De nieuwe Joy Con controllers reageren wel een stuk beter dan de voorgenoemde controller en dat maakt dat deze game toch wel erg fijn wegspeelt.
Het is dan ook vooral een titel die je met vrienden moet spelen en dat is met de lokale multiplayer mogelijkheid geen enkel probleem. De game wordt dan splitscreen en je staat zij aan zij met je tegenstander slaande gebaren naar het beeldscherm te maken. Ideaal natuurlijk wanneer je eens een meningsverschil hebt, op deze manier hoef je elkaar tenminste niet meer in het echte leven schade te berokkenen.
ARMS Nintendo Switch preview - Als partygames en fightinggames een kindje kregen
Ten slotte is ARMS gewoon een leuke partygame voor de Nintendo Switch. De mogelijkheid om van armen te verwisselen brengt enigszins tactische diepgang en de kleurrijke omgevingen en personages maken dat je al snel weet dat je de game niet al te serieus hoeft te nemen.
We zullen nog eventjes moeten wachten tot we elkaar te lijf kunnen gaan in ARMS. Op 3 maart moet de
nieuwe console uit gaan komen, en daarna moet ARMS ergens in het tweede kwartaal van 2017 verschijnen. Het wordt dan ook tijd om alvast te gaan oefenen en de armen uit de mouwen te gaan steken.