Dit jaar kunnen we waarschijnlijk eindelijk genieten van de
Xbox Series X en Playstation 5. Over de PlayStation 5 weten we nog niet zoveel, maar over de
Xbox Series X weten we al het één en het ander. Zo worden niet alleen de
graphics en verwerkingscapaciteit verbeterd, maar wordt er ook aan de audio gewerkt.
We hebben inmiddels al een eerste blik gekregen op de nieuwe Xbox Series X, maar over de hardware en mogelijkheden is nog niet heel veel bekend. Toch zal hier misschien snel verandering in komen. Maandag 16 maart t/m vrijdag 20 maart zal de GDC (Game Developers Conference) plaatsvinden in San Francisco. Miscrosoft heeft tijdens het event een panel ingepland staan met de titel: ‘Building Audio Gateways Into Immersive Worlds With Spatial Sound.’ De audio designers van Borderlands 3 en Gears of War 5 zullen hier vertellen over hun samenwerking tussen
Microsoft, Dolby en andere derde partijen.
Geluid is zeer belangrijk
Naast de titel van de panel is er ook een beschrijving vrijgegeven. Volgens deze beschrijving is er gezorgd voor een revolutie op het gebied van spatial sound met een koptelefoon. Met de koptelefoon zou je beter kunnen horen waar de geluiden vandaan komen. Maar het meest opvallende van de beschrijving is dat de panel zal worden afgesloten met de kanttekening over hoe de hardware-acceleration van toekomstige spelcomputers, waaronder de Xbox Series X, een grotere rol gaan spelen.
Het zou dus kunnen betekenen dat de kracht van de nieuwe Xbox Series X welllicht een effect kan hebben op het gebruik van de spatial sound. Als dit het geval is, zou de beleving van de
game nog meer cinematisch worden. Geluid is altijd belangrijk geweest bij Microsoft. Toen de Xbox One X uitkwam introduceerde het bedrijf de ondersteuning van Dolby Atmos.