PlayStation zet de laatste paar jaar al vol in op
films en
series.
Xbox wil nu ook meer gaan investeren in de ‘nieuwe’ markt voor game IP’s.
Lange tijd hadden gameverfilmingen een extreem slechte reputatie, mede dankzij de films van regisseur Uwe Boll. Langzaam maar zeker is de reputatie weer een beetje opgebouwd met de anime-series van
Netflix, zoals
Castlevania en
Cyberpunk 2077, en ook op het gebied van live-action is het genre nieuw leven ingeblazen met toppers als
The Last of Us en
Fallout.
The Last of Us is overigens niet het enige project waarmee PlayStation wil doorbreken in de wereld van films en series. Van de uitgever zijn ondertussen veel projecten in ontwikkeling, met onder andere films en series van
God of War,
Ghost of Tsushima en
Until Dawn.
Xbox wil wat dat betreft niet achterblijven. Het bedrijf is eerder al gekomen met een serie van
Halo en dan is er binnenkort natuurlijk nog de verfilming van
Minecraft. Volgens Phil Spencer moet het daar niet bij blijven. In gesprek met
Variety laat de Xbox-baas weten dat er nog veel meer films en series moeten komen gebaseerd op IP’s van de uitgever.
We hebben geleerd van Halo. We hebben geleerd van Fallout. Dus ze bouwen allemaal op zichzelf voort. Natuurlijk zullen er een paar missen. Maar wat ik zou zeggen tegen de Xbox-community die dit werk leuk vindt, is dat je meer zult zien, omdat we vertrouwen krijgen en hierdoor leren.
- Phil SpencerPieken en dalen
De Fallout-serie verscheen in 2024 op
Prime Video en was al snel een groot succes, inclusief enorm veel Emmy-nominaties. Het duurde dan ook niet lang voordat er groen licht werd gegeven om nog een seizoen te maken, die waarschijnlijk begin 2026 op de streamingdienst verschijnt.
Voor Halo is het iets minder goed afgelopen. Fans waren een stuk kritischer op die serie, mede doordat Master Chief op een gegeven moment zijn helm afdeed - een grote zonde in de ogen van de fans. Uiteindelijk is de serie na tegenvallende resultaten geannuleerd na het tweede seizoen.